Pravidelné váženie nemusí byť vždy cestou k vysnívanej postave.dreamstime/Rosshelen
StoryEditor

Trápia vás nadbytočné kilá? Nefixujte sa na číslo na váhe, nemusí byť vždy smerodajné

27.04.2022, 10:00
Životný štýl
Čo je kľúčom k vysnívanému telu? Nech robíte, čo robíte, vaša váha sa stále nehýbe k želaným číslam a skáče ako sa jej zachce. Viete, ako často by sme sa vlastne mali vážiť?

Snažíte sa stravovať zdravo, ak je to možné prepravujete sa pešo a cvičenie vám takisto nie je cudzie? No napriek tomu sa zdá, že z nejakého neznámeho dôvodu to s váhou ani nepohne. V skutočnosti ide o bežný problém väčšiny žien, ktoré sa pokúšajú schudnúť. Na váhu sa sústredíme až natoľko, že mávame výčitky kvôli dňom, kedy sa vôbec nehýbeme. Nie všetko ale stojí iba na tom jednom obávanom čísle.

Netrýznite sa pravidelným vážením

Keď sa nám podarí dostať do cvičebnej rutiny, môže dôjsť k tomu, že sa po istom čase staneme na vážení závislé. Na váhu sa postavíme bez výnimky každý týždeň, v extrémnych prípadoch aj každý deň, výkyvy stupnice určujú úspech či zlyhanie našich diét. Okrem toho, že je to nepraktické, ide o tiež o nebezpečný spôsob merania úspechu.

Prečo nepraktické? Pretože čísla na váhe nemerajú iba našu telesnú hmotnosť, no zachytia toho oveľa viac než len obsah tuku. Zahŕňajú gravitačnú silu tuku na našej planéte – inde by naša hmotnosť vykazovala úplne odlišné hodnoty, ale aj kosti, orgány, tukové tkanivo, krv, vodu a všetky zvyšné veci, z ktorých sa telo skladá. Výkyvy váhy má tak na svedomí náš príjem potravy, energetický výdaj, zadržiavanie vody a ďalšie biologické procesy,  ktoré nemajú vôbec nič spoločné s tukom alebo kalóriami.

Telesná hmotnosť a index BMI

Index telesnej hmotnosti označovaný ako BMI, z angličtiny Body Mass Index, je v podstate skríningový nástroj odhadujúci množstvo telesného tuku. S narastajúcim BMI sa prirodzene zvyšujú aj rôzne zdravotné riziká. BMI je veľmi jednoduché meradlo, pomocou ktorého dokážeme určiť ohrozenie obezitou, podvýživou alebo si naopak potvrdiť normálnu váhu.

Prečo na čísle v skutočnosti nezáleží?

  • Naša hmotnosť každý deň kolíše

Ak sa vážite denne, čo sa vo všeobecnosti neodporúča, určite ste si všimli jeho kolísanie. Niekedy to môže spôsobovať zadržiavanie vody v dôsledku hormónov či nadmerný príjem soli. Na zníženie jej množstva pite veľa vody. Predídete zadržiavaniu tekutín a hlavne sa prestanete stresovať číslom na stupnici.

  • Nízka hmotnosť neznamená automaticky zdravie

To, že niekto chudne, ešte neznamená, že je zdravý. V skutočnosti môže mať ťažší človek lepšie celkové zdravie, a to vďaka správnemu životnému štýlu, ktorý je spojený s vyváženou stravou a cvičením. Nedovoľte, aby bola váha meradlom vášho zdravia. Zamerajte sa na praktizovanie zdravších návykov a buďte v tom ozaj dôsledné. Takéto zmeny by nemali platiť iba na istý čas, ale mali by ste sa nimi riadiť dlhodobo. Lepší krvný tlak a optimálne hladiny cholesterolu, to všetko je pre naše zdravie dôležitejšie ako čísla na váhe.

  • Vážia svaly viac než tuk?

Veľký omyl! Počas cvičenia budujete svalovú hmotu, ktorá váži presne ako tuk, ale je „chudšia“. To znamená, že ak je vaše oblečenie zrazu voľnejšie, no mierka zostala rovnaká, je to vďaka novonadobudnutej svalovej hmote. Naberanie svalovej hmoty má viacero výhod, ako napríklad naštartovanie metabolizmu.

  • Všímajte si oblečenie

Namiesto toho, aby ste zisťovali či chudnete na váhe, pozrite sa, ako vám sedí vaše oblečenie. Urobte z neho meradlo zdravého životného štýlu. Ak  máte pocit, že je vám oblečenie akési voľnejšie, pogratulujte si a oslávte to kúpou nových kúskov.

  • Nezabúdajte, nie všetko sa počíta

Keď vstúpite na váhu, beriete so sebou každé jedno tkanivo, bunku, jedlo, ktoré ste zjedli či pohár vody, ktorý ste práve na dúšok vypili. Pamätajte, že mierka nezodpovedá všetkému a čísla neukazujú iba čistý väčší obraz o vašej kondícii a zdraví.

Ako často sa teda vážiť?

Štúdie ukazujú, že do dvoch rokov od schudnutia zvykneme vo všeobecnosti pribrať dve tretiny svojej hmotnosti späť. Ak sa však budeme pravidelne vážiť, podľa výskumu nám to pomôže s dlhodobým udržaním tvrdo získanej postavy. Vrátane sledovania svojho pokroku tak podnikneme opatrenia, aby sa neželané kilá nevrátili späť. Najčastejšie sa odporúča denné alebo týždenné váženie.

I keď pravidelné váženie môže pomôcť zostať na správnej ceste, dôležité je nenechať sa tým strhnúť. Neúspech nás demotivuje, znervózňuje a príliš časté váženie či prehnané obavy môžu viesť k nezdravým návykom. Najtypickejším príznakom je vynechávanie jedál v snahe schudnúť a vidieť aspoň minimálny pokles váhy. To všetko sa však môže otočiť proti nám a nakoniec docieliť nechuť k ďalším  pokrokom.

V prvom rade sa však zamerajte na svoje šťastie, pozitívnu energiu a veci, ktoré vás robia šťastnými. Až potom začnite postupne pridávať potrebné zmeny, ako zdravšia strava či cvičenie. Hmotnosť sa zníži, ak sa zameriate na tento prístup. Strata hmotnosti je len vedľajším účinkom skutočného zdravia a pokoja. Nepodceňujte zdravý spánok a vyhýbajte sa stresu najviac ako to ide, pretože hladina stresu môže mať takisto nemalý vplyv na zdravie a váhu.

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
02. december 2022 20:52