berries
Zdroj: shutterstock.com

Chcete byť zdravšia, krajšia a šťastnejšia? Týchto osem potravín vám v tom pomôže!

redakcia EVITA 06.03.2020, 15:00 Zdravie
Pýtate sa, ktoré potraviny patria k tým najzdravším? Väčšina z nich v našich zemepisných šírkach dokonca prirodzene rastie, pestuje sa či chová, a sú teda pre náš organizmus najvhodnejšie.

1. Vlašské orechy
Pomáhajú znižovať cholesterol, majú pozitívny účinok na vysoký krvný tlak a pôsobia protizápalovo. Sú výborným zdrojom omega-3 mastných kyselín, horčíka, železa, vitamínov E a B, sú bohaté na antioxidanty aj na vlákninu.

2. Cibuľa a cesnak
Obsahujú silný antioxidant kvercetín, ktorý pomáha proti rakovine a spomaľuje starnutie, má protizápalové účinky a dobrý vplyv na hrubé črevo. Pôsobí preventívne proti cievnym a srdcovým chorobám, znižujú tlak, ide o prírodné antibiotiká, podobne ako ďumbier. Je dobré ich konzumovať občas aj surové, obsahujú protivírusové látky.

3. Brusnice, ostružiny, jahody, maliny a ríbezle
Zdroj vitamínu C a antioxidantov, zbavujú telo škodlivín, podporujú obranyschopnosť organizmu, podporujú rýchlejšie myslenie a pamäť, sú vhodné a prospešné aj pre diabetikov – mierne znižujú hladinu cukru v krvi. Brusnice navyše pôsobia aj proti infekciám močového ústrojenstva. Látky, ktoré obsahujú maliny, pôsobia preventívne proti obezite a vzniku cukrovky. Ostružiny majú desaťkrát väčší antioxidačný potenciál ako jablko.

4. Ľanové a konopné semiačka
Obsahujú množstvo vlákniny, znižujú hladinu cholesterolu v krvi, pôsobia preventívne proti zápche. Výborný zdroj omega-3 mastných kyselín, prevencia proti kardiovaskulárnym ochoreniam a zápalom. Majú aj protiplesňové účinky. Pred jedlom semienka pomeľte alebo rozdrvte, telo ich tak bude vedieť spracovať a využiť.

5. Vajíčka
Zdroj vysoko biologicky hodnotných bielkovín a kvalitných tukov, ktoré vďaka obsahu lecitínu a omega-3 nenasýtených mastných kyselín majú pozitívny vplyv na pamäť a zníženie cholesterolu v krvi.

6. Ryby
Okrem kvalitných a ľahko stráviteľných bielkovín sú bohatým zdrojom omega-3 mastných kyselín, ktorých nedostatok v strave je spájaný so zvýšeným rizikom kardiovaskulárnych chorôb. Pre tehotné a dojčiace ženy sú tuky prirodzene obsiahnuté v niektorých rybách dôležité pre zdravý vývoj plodu a neskôr aj dieťaťa. Majú vysoký obsah vitamínu D, spomaľujú rast rakovinových buniek.

7. Fazuľa, šošovica, cícer
Všetky obsahujú veľa vlákniny a ľahko stráviteľných a kvalitných bielkovín. V jedálničku by sme ich mohli mať aj trikrát týždenne a urobili by sme dobre. Červená šošovica má viac antioxidantov ako citrusy. Obsahuje vitamín B6, ktorý zlepšuje mozgové funkcie, ovplyvňuje vstrebateľnosť zinku a horčíka, oproti iným strukovinám má minimálne nadúvajúce účinky. Cícer je bohatý na železo, vápnik, horčík a selén, obsahuje látku cholín, ktorá je dôležitá pre správny vývoj mozgu a nervového systému.

8. Brokolica
Obsahuje vitamíny C, A, K a rôzne fytochemikálie pôsobiace proti vzniku rakoviny zvýšením špecifických pečeňových enzýmov, ktoré potom účinnejšie odbúravajú nebezpečné látky. Podobné množstvo týchto látok má aj žerucha, o trochu menej karfiol, reďkovka, kel či kapusta. Najvhodnejšou úpravou je príprava na pare alebo sparenie, tak si zachová čo najviac cenných látok. Prevencia proti nádche.

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Ticketportal.sk