Do rodiny diét sa pridáva Blue Zone, ktorej cieľom je predovšetkým dosiahnutie dlhovekosti.Pexels/Yaroslav Shuraev
StoryEditor

Modrá je dobrá aj pri diéte: Blue Zone vás naučí správnemu stravovaniu a zaručí dlhovekosť

29.04.2022, 12:00
Zdravie
V poslednom čase je internet zahltený tými najrôznejšími diétami. Čo je však tajomstvom stravovania podľa modrých zón?

Objaviteľom diéty Blue Zone je americký producent, autor bestsellerov a odborník na modré zóny Dan Buettner. V rozpätí ôsmich rokov sledoval spoločne s kolegami stravovacie návyky ľudí z niekoľkých oblastí sveta, u ktorých sa vyskytla výnimočná dlhovekosť. Presnejšie išlo o Okinawu, Japonsko, Sardíniu, Taliansko, Nicoyu, Kostariku, Icariu, Grécko, Loma Lindu a Kaliforniu. V podstate ide o spojenie Okinawa diéty a stredomorského stravovania.

Gro je rastlinná strava

Buettnerovi a jeho tímu sa podarilo výskumom zistiť, že ľudia žijúci v spomínaných modrých zónach jedli väčšinou plnohodnotnú rastlinnú stravu. Obľubujú najmä fazuľu, zeleninu, sladké zemiaky, ovocie, orechy a semená. Obyvatelia v štyroch z piatich modrých zón konzumujú mäso iba striedmo, berú ho ako slávnostné jedlo, ku ktorému pridávajú prílohu a rôzne dochucovadlá. Nejde teda o žiadne nepríjemné odopieranie či obmedzovanie sa pri vašich obľúbených jedlách.

Cieľom je predĺžiť život

Výskumníci z University of Michigan vydali recenzovanú štúdiu, v ktorej tvrdia, že keď sa rozhodneme dopriať si hoci jeden hotdog, môže nám zo život ubrať až 36 minút. Blue Zone sa snaží o úplný opak a chce nám nejaké tie roky pridať. Pridanie rastlinných potravín do jedálnička má mnoho blahodarných účinkov. Sú bohaté na antioxidanty a majú protizápalovú účinky znižujúce riziko viacerých chronických ochorení, ku ktorým patrí rakovina, ale aj srdcové choroby. Najlepšie z najlepších sú pre dlhovekosť potraviny ako listová zelenina, špenát, kel a repa.

Ako na Blue Zone diétu?

  • Vymeňte maslo za olivový olej – skvelo sa hodí napríklad k dusenej alebo restovanej zelenine, ktorú stačí pokvapkať trochou oleja.
  • Konzumujte mäso maximálne dvakrát týždenne a v menších porciách, vyhýbajte sa spracovanému mäsu ako sú párky alebo klobásy. 
  • Jedzte približne 90 gramov rýb denne – v modrých zónach ide väčšinou o sardinky, ančovičky a tresky, ktoré nie sú vystavené vysokým hladinám ortuti, prípadne iným chemikáliám.
  • Minimalizujte mliečne výrobky, hlavne kravské mlieko, syry, smotanu a maslo.
  • Jedzte najviac tri vajíčka týždenne.
  • Dajte si denne aspoň polovicu šálky uvarenej fazule.
  • Pozor si dávajte aj na cukor, v rámci diéty sa pripúšťa približne sedem čajových lyžičiek denne.
  • Denne si doprajte tiež dve hrste orechov.
  • Odporúčané je vypiť cca sedem pohárov vody každý deň, keďže dostatočná hydratácia uľahčuje prietok krvi a znižuje riziko vzniku krvných zrazenín. 

Pridajte najmenej tri z týchto položiek do svojho denného jedálnička diéty Blue Zone a môžete si byť isté, že vaša strava je skutočne plnohodnotná.

  • Fazuľa – všetky druhy ako napríklad čierna fazuľa, pinto fazuľa, čiernooký hrášok, ale i najžiadanejšia strukovina šošovica
  • Sladké zemiaky
  • Orechy, a to všetky druhy ako mandle, arašidy, vlašské orechy, slnečnicové semienka, para orechy a kešu.
  • Olivový olej – zelený, extra panenský je zvyčajne ten najlepší. Olivový olej sa pomerne rýchlo rozkladá, takže nikdy nekupujte viac než jeho mesačnú zásobu.
  • Ovos
  • Jačmeň – v polievkach, v podobe obilniny alebo pomletý v chlebe
  • Ovocie – všetky druhy
  • Zelené a bylinkové čaje
  • Kurkuma – ako korenie alebo čaj

20. máj 2022 16:09