Silvia Straková a Cecília Blanárová
KOZMETIKA
Tvorba krémov či masiek je pre mamu a dcéru tvorivý proces, keďže sa v ňom stretávajú veda, príroda a estetika. Zastupujú dve generácie, čo im pomáha lepšie chápať potreby rôznych zákazníkov. Niekedy ich prevalcujú egá a nie na všetkom sa zhodnú. Isté je, že obidve majú hlavu v oblakoch, nadšene prijímajú nové výzvy, čo sa im občas nevypláca. Inak to však robiť nechcú.
Spoločná práca nás naučila počúvať a rešpektovať sa.
Raketový nástup
Kým sa rodáčky zo Stropkova dostali do kozmetického priemyslu, trvalo to. Predchádzalo tomu vyhorenie Cecílie, ktorá 20 rokov podnikala ako módna návrhárka. Módne prehliadky mala trebárs na Slovensku, v Česku, Dubaji, Bahrajne či v New Yorku. Ku skrášľovaniu mali obidve vždy blízko. „Prvýkrát mi mamka o svojom novom podnikateľskom pláne povedala pred 13 rokmi. Vtedy som ešte pracovala ako concierge v banke. Prešli štyri roky, kým za pomoci uznávaných odborníkov v tejto oblasti vyvinula produkty, s ktorými sme išli na trh. Vtedy ešte pod značkou Ushuaya,“ vraví Silvia Straková, ktorej domovom je Praha. A tak sa akosi prirodzene najskôr orientovali na český trh.
Mali raketový nástup, lebo v tom čase ešte prírodných kozmetík bolo ako šafranu. Zaujímali sa o ne médiá bez toho, aby vyvinuli akékoľvek úsilie. Oslovila ich známa sieť parfumérií, s ktorou nadviazali dlhoročnú spoluprácu.
Miliónové straty
Prvá veľká skúška v biznise prišla po dvoch rokoch. Vtedy si otestovali, aké sú silné. Nielen jednotlivo, ale hlavne ako tím. „Prvý názov sme si chceli oficiálne zaregistrovať a ochrániť. V pripomienkovom období sa však ozvala jedna francúzska firma, ktorá tiež fungovala pod rovnakým názvom. Vznikli skôr.
Produkty za niekoľko miliónov českých korún sme museli zo všetkých predajní stiahnuť a urobiť rebranding. Dva mesiace sme vymýšľali meno, až kým sme prišli na Smyssly,“ spomína na krušné chvíle dcéra Silvia, ktorá o sebe tvrdí, že je na rozdiel od mamy vznetlivá. „Neraz na ňu vyletím, lebo ja predsa najlepšie viem, ako to má byť. Samozrejme, vždy si všetko vyrozprávame,“ vraví s úsmevom spolumajiteľka kozmetickej značky s 98- až 100-percentnými prírodnými produktmi. V prípade, že produkt obsahuje vodu, pridajú k nemu syntetický konzervant, aby ho ochránili pred mikróbmi. Pani Cecília dcéru dopĺňa: „Spoločná práca nás naučila počúvať sa, rešpektovať a stáť pri sebe aj v situáciách, ktoré neboli jednoduché.“
Zložky, ktoré účinkujú
Úspešné tmavovlásky nedajú dopustiť na tieto ingrediencie: kyselina hyalurónová, ktorá pleť precízne hydratuje, potom je to kaméliový olej, ktorý je výborným pomocníkom pri pigmentových škvrnách, a rovnako tak milujú morské perly a hodváb. Stále sa bavíme o prísadách v kozmetike. „Neustále objavujem nové ingrediencie, skúšam kombinácie a sledujem, čo dokážu urobiť pre pokožku. Najviac ma napĺňa, keď vidím, že moje receptúry skutočne fungujú, pleť pôsobí zdravšie, sviežejšie a jemnejšie. Je krásne sledovať, ako sa ľudia vďaka tomu cítia istejší a spokojnejší sami so sebou,“ dodáva Cecília Blanárová, pre ktorú je dcéra vzorom vo vytrvalosti. Tú budú iste obidve potrebovať pri novej podnikateľskej etape – rozvíjaní začatých spoluprác s kozmetickými salónmi a hotelmi.
Veronika Petrek a Dominika Gálik