Každý z nás potrebuje na regeneráciu spánok. pexels
StoryEditor

Nedostatok spánku sa vám môže vypomstiť. Na oddych v dospelosti potrebujete iný čas, než v puberte

10.05.2022, 09:00
Životný štýl

To, že spánok vo významnej miere ovplyvňuje fungovanie nášho organizmu a je neodlúčiteľnou súčasťou nášho života je fakt, ktorý sa nedá poprieť. Preto by sme spánok ako taký nemali brať na ľahkú váhu. Mali by sme mu venovať dostatok pozornosti a tiež si naň vyhradiť potrebné množstvo času. Ak totiž telu nedoprajeme dostatočnú regeneráciu, časom sa nám to vypomstí.

Čím to je, že vaši rodičia aj napriek tomu, že by mohli spať pokojne do jedenástej, majú už o deviatej ráno uvarený obed? Ako je možné, že vy sa necítie fit ani po deviatich hodinách spánku, a vaša kamoška po piatich hodinách funguje ako na baterky?

Zistite, koľko spánku potrebujete

V prvom rade je potrebné zdôrazniť, že vedecké výskumy potvrdzujú, že spánok je dôležitý v každom veku. Vďaka nemu si oddýchne nielen naše telo, ale aj myseľ a podporuje správne fungovanie všetkých orgánov. Podľa vekovej kategórie zistíte, koľko spánku si žiada práve váš organizmus. Následne však musíte prihliadať individuálne na to, aký máte životný štýl, ako veľmi namáhavá, napríklad fyzicky, ale aj psychicky, je vaša práca. Ak športujete, tiež potrebujete viac oddychu, ako ľudia, ktorí sú pasívni.

Novorodenci spia hneď po narodení aj sedemnásť hodín denne. Tento čas sa s pribúdajúcimi mesiacmi skracuje a už ročné dieťa potrebuje o tri hodiny menej spánku. Deťom v predškolskom veku stačí na regeneráciu desať až trinásť hodín a o pár rokov sa im táto potreba skráti na deväť až jedenásť hodín. Adolescentom treba cez víkend tolerovať vyspávanie do jedenástej, pretože pre svoj správny vývin stále potrebujú osem až desať hodín spánku. Po dovŕšení dospelosti až po starobu sa čas na spánok pohybuje medzi siedmimi až deviatimi hodinami. Častokrát sa však práve u starších ľudí a ľudí v strednom veku stretávame s insomniou.

Optimálnych osem hodín

Vyššie uvedené informácie sú, samozrejme, orientačné a každý z nás by mal dobu spánku prispôsobiť svojim potrebám a tiež zdravotnému stavu. Treba však mať na pamäti, že aj odborníci odporúčajú minimálne osem hodinovku. Ak sa vám nedarí tento počet dodržiavať pravidelne, pokúste sa minimálne o to, aby to bolo čo najčastejšie.

Kvalita nad kvantitou

Samozrejme, aj v prípade spánku je nutné podotknúť, že to, ako sa budeme cítiť po prebudení,  záleží v prvom rade aj od kvality nášho spánku. Asi ste sa už stretli s tým, že aj napriek tomu, že ste šli do postele zavčasu a zobudili ste sa po krásnych ôsmych hodinách, ráno sa cítite ako „zbitý pes“. Kvalitu spánku môžete cielene ovplyvniť tým, že sa stane vašou prioritou. Nielen nad pracovnými a domácimi povinnosťami, ale aj spoločenskými udalosťami či inými aktivitami, ktorým spánok podriaďujete. Je to dlhodobý proces a ideálne je začať postupne a zotrvať.

Snažte sa líhať si do postele v rovnaký čas. Áno, platí to aj pre víkendy, sviatky, piatky… Jednoducho si z toho spravte rutinu a aspoň v začiatkoch ju dodržiavajte. Úplná tma a nižšia teplota v miestnosti, kde spíte, vám rozhodne pomôžte. Eliminujte všetko, čo by vás mohlo rozptyľovať – svetlo, hluk, telefón. Práve telefón by ste minimálne tridsať minút pred spaním nemali vôbec používať. Kvalitu spánku ovplyvňujú tiež kvalitné matrace a posteľná bielizeň. Zistite, čo vám čo najviac vyhovuje a už o pár dní sa budete budiť čerství a vyspatí „do ružova“.

Problémy so spánkom nepodceňujte. Ak trpíte nespavosťou, je potrebné vyhľadať odborníka a nastaviť správnu liečbu. Len oddýchnuté telo a myseľ vie totiž plnohodnotne fungovať.

18. máj 2022 23:55