Otázka do poradne:
Svojim vnúčatám a vnučkám čítam, nahrávam a odosielam rozprávky svojho detstva. Ide o príbehy od Karla Jaromíra Erbena alebo Boženy Němcovej, proste úplná klasika.
Ale niekedy mám pochybnosti, či je to správne. Ak je pre dnešné deti dôležité dotýkať sa rozprávkových kráľov a princezien z im už často vzdialeného, napríklad vidieckeho života. Veď ony nemôžu vedieť, čo je vraník, pastier, náves, hlásnik. Dôležité pre mňa je, že každá správna rozprávka skrýva nejaké etické poučenie prístupné detskej duši. Mám ale pochybnosť, či to isté mravné poučenie nemám vnúčatám sprostredkovávať skôr cez príbehy, kde vystupujú električky, lietadlá, kozmické lode. Len ide o to ich nájsť. Alebo si ich môžem aj vymýšľať, píše idnes.cz.
Prosím, čo s tým?
Stanislav
Odpoveď odborníčky:
Vážený pán Stanislav, v prvom rade by som rada ocenila vaše nadšenie pre rozprávky. Je skvelé, keď dedo rozpráva vnúčatám rozprávky a navyše tak zodpovedne, že si robí starosti, aby im rozprával tie správne rozprávky.
Píšete, že občas mávate pochybnosti, či je správne rozprávať deťom klasické rozprávky. Bohužiaľ už nepíšete, ako na ne vnúčatá reagujú a či vaše pochybnosti vychádzajú z toho, že niektorým slovám nerozumejú alebo ich nebavia atď. Ak si nie ste istý, či sú pre nich určité výrazy zrozumiteľné, vždy je možnosť si to u detí overiť a prípadne neznáme veci vysvetliť. Alebo si proste len robíte starosti, ako najlepšie deťom odovzdať múdrosť, ktorá sa v rozprávkach skrýva?
Ja by som sa rada klasických rozprávok zastala a vysvetlím vám prečo. Zároveň by som vás podporila v hľadaní nových, súčasných autorských rozprávok a čo lepšie, vymýšľanie vlastných rozprávok. Jedno skrátka nenahrádza druhé.
Korene ľudových rozprávok siahajú až do dávnej histórie a boli ústne odovzdávané z generácie na generáciu. Predovšetkým v nich ide o vzťah medzi dobrom a zlom, ktoré je personifikované do rôznych fiktívnych postáv, kedy zvyčajne víťazí dobro (spomínaní princovia a draci a pod.). V symbolickej rovine tak odovzdávajú ďalším a ďalším generáciám vzťahové zákonitosti a morálne hodnoty vlastné danej kultúre. Zaujímavosťou je, že rozprávky naprieč celým svetom obsahujú podobné rysy, hoci sú prispôsobené kultúrnym špecifikám.
Podobnosť možno nájsť nielen u rozprávok európskych a ázijských, ale aj u indiánskych. Samozrejme sa dá predpokladať, že ich obsah bol ústnym odovzdávaním postupne nejako zmenený, až do doby ich zapísania (u nás napr. Vami spomínanými autormi).
Autorské rozprávky začali vznikať o niečo neskôr (cca v stredoveku) a premieňajú sa s dobou. Môžu obsahovať prvky ľudových rozprávok, ale nemusia. V súčasnej dobe je v televízii záplava rôznych (nielen) animovaných rozprávok, viac i menej kvalitných. Tiež je na trhu veľa nových rozprávkových knižiek. Medzi nimi určite môžete hľadať aj rozprávky o lietadlách a kozmických lodiach.
Tiež spomínate svoj nápad si rozprávky vymýšľať. Takéto rozprávky bývajú deťmi veľmi obľúbené a nemožno ich než odporučiť. Dôležitým aspektom takýchto rozprávok je rozvoj fantázie a tvorivosti u detí (ale aj u dospelých). Je možné to poňať aj ako hru, kedy sa deti do rozprávania zapájajú tiež a rozprávač udáva smer a stráži zmysel rozprávania. Alebo si deti vymyslia pár slov, ktoré potom rozprávač do príbehu zakomponuje.
Záverom by som sa rada vrátila k úvodu a podporila vás, aby ste vo svojom počínaní pokračovali. Rozprávky sú pre vývoj detí dôležité vo všetkých svojich formách. Odmenou vám budú krásne spomienky vnukov na chvíle strávené s dedkom.