Prvý výskum bol vykonaný doktorom Alfredom Gaitán na pomerne malej skupinke 64 osôb. Psychológ im ukázali dve fotografie modelky - na jednej bola oblečená v blúzke s hlbokým výstrihom, minisukňou a sakom, na druhej fotografiu bola tá istá modelka v dlhšej sukni a s menším výstrihom. Tím doktora Gaitana potom požiadal účastníkov výskumu, aby určili, ako inteligentná, verná a morálna podľa nich žena na obrázku je. Okrem toho mali tiež skúsiť odhadnúť, aká je asi jej pozícia v zamestnaní, akú má osobnosť a či túži po sexuálnom styku.
Sexy už pre ľudí neznamená hlúpy
Výsledky prezentované na konferencii Britskej spoločnosti psychológov v Nottinghame boli pre vedcov trochu prekvapivé, ako píše idnes.cz. "Oproti nášmu očakávaniu sa ukázalo, že ženy vo viac sexualizovanom oblečení získali vyššie hodnotenie v oblasti inteligencie a vernosti," uviedol doktor Gaitan. V ostatných oblastiach sa nezdalo, že by malo oblečenie na hodnotenie výraznejší vplyv.
"Naozaj sa postoj voči ženám zmenil natoľko, že ich už neodsudzujú na základe oblečenia? Myslíme si, že niektoré takéto negatívne postoje voči ženám pretrvávajú, ale možno dnes ľudia vidia viac sexy vzhľad pozitívnejšie, než tomu bolo v minulosti," uviedol Alfredo Gaitan vo svojom konferenčnom príspevku.
Dobrý dojem vďaka dobrému spánku
Druhý výskum na podobnú tému vykonali vedci z najstaršej škótskej univerzity na skupine viac ako dvoch stoviek študentov. Vychádzali z predchádzajúcich zistení, že atraktívnejšie osoby bývajú svojim okolím na prvý pohľad vnímané ako múdrejšie než ich menej atraktívne kolegyne a kolegovia. Ako ale zvýšiť dobrý dojem zo svojho intelektu, bez toho aby ste sa museli zveriť do rúk plastických chirurgov alebo sa od rána do večera potili v posilňovni?
"Odpoveď podľa nás leží v jemných rozdieloch vo výraze tváre, ktoré súvisia so spánkom - konkrétne ide o poklesnutosť očných viečok a jemné mračenie," uviedol vedúci výskumu Sean Talamas. Výskumníci zo St. Andrews University k tomuto záveru dospeli vďaka obstaraniu 190 fotografií detí aj dospelých s neutrálnym výrazom, u ktorých pomocou počítačového softvéru zmerali uhol otvorenosti očí a zakrivenia úst. Následne dve stovky osôb hodnotili na základe vyhotovených fotografií inteligenciu a atraktivitu vyfotografovaných. Osoby s unavene pôsobiacimi očami a zľahka zamračeným výrazom považovali účastníci štúdie za menej chytré.
V spolupráci s vedcami zo švédskeho inštitútu Karolinska potom autori výskumu zaobstarali snímky rovnakých osôb po krátkom spánku a po noci dlhého a kvalitného spánku. Potvrdilo sa, že osoby po kvalitnom spánku a s viacerými otvorenými očami hodnotili ostatní ako významne inteligentnejšie než tie isté osoby po krátkom spánku. Podľa vedcov sa teda pred veľkou pracovnou alebo školskou udalosťou oplatí poriadne sa vyspať, než sa snažiť dlho do noci pracovať alebo učiť.