pexels
StoryEditor

Cvičenie po chorobe prináša viac škody ako úžitku. Kedy s ním začať?

19.01.2022, 17:00
Životný štýl
Autor:
Juliána N
Aj keď je cvičenie pre naše telo viac ako vhodné, v čase choroby by sme ho mali radšej vynechať. Vráťte sa k nemu iba v postupných (krátkych) intervaloch a neriskujte tak zhoršenie príznakov.

Izometria

Nedá sa určiť žiadny presne stanovený čas, kedy by ste sa po prekonaní choroby mali vrátiť k aktívnemu pohybu. Sledujte však svoje telo pozorne a prebúdzajte ho iba zľahka, v najideálnejšom prípade začnite s izometrickými cvikmi. Ich základom je správne dýchanie, nastavenie tela v jednotlivých cvikoch a predovšetkým pokojné pohyby. Mali by ste dýchať nosom, pričom trénujete bránicu a dýchacie svaly. Najlepšie je, že toto cvičenie sa dá vykonávať prakticky kdekoľvek. Môžete si napríklad ľahnúť na zem, prípadne sadnúť na stoličku a stláčať svaly aspoň 30 sekúnd.

Ak sa už cítite aj na ďalšie cviky, ľahnite si na chrbát s pažami vedľa tela. Vydýchnite, zdvihnite vystreté nohy, hlavu, ramená a paže, Nezabúdajte na dýchanie nosom a pokúste sa uvoľniť svaly na tvári i ramenách. Vytrvajte a tento postup zopakujte niekoľkokrát – samozrejme s menšími prestávkami. Vždy začínajte iba s pár minútami izometrických cvičení denne, až pokým nespozorujete zlepšenie.

Pravidlo 50%

Pri návšteve posilňovne je najdôležitejšie, aby ste to neprehnali. Preto by ste sa mali do každého cvičenia pustiť maximálne na 50%. Akékoľvek závažia, série a opakovania, ktoré ste robili pred ochorením jednoducho obmedzte na polovicu. Ak zvyknete stráviť na bežiacom páse pol hodinu, skráťte to a vyskúšajte 15-minútové intervaly chôdze či behu. Vaše telo si prešlo vnútorným bojom – nepridávajte mu preto viac stresu nadmerným cvičením.

Ľahký návrat

Okrem „pravidla 50 %“ si môže vaše telo vypýtať viac dní odpočinku medzi tréningami. Napríklad, keď zvyknete cvičiť každý druhý deň, odrazu aj to môže preň znamenať nadmernú záťaž. Pridajte si tak jeden „voľný deň“ navyše a zaručene tým nič nepokazíte. Pomaly vstávajte opäť na nohy, aby sa telo dostalo rýchlejšie do formy. Úplne zotavenie z choroby môže totiž niekedy trvať dlhšie ako 10 dní, a preto nenechávajte nič na náhodu.

Počúvajte svoje telo

Keď sa začnete vracať do cvičebnej rutiny, počúvajte a sledujte ako sa vaše telo správa. Ak zistíte, že ste vyčerpaní alebo nebodaj ubolení, urobte krok späť a prípadne zmeňte na istý čas celý cvičebný plán. Zistite či nie ste po chorobe dehydrovaní a prijímate dostatok živín. Čo sa týka liekov, cvičte iba počas užívania tých, ktoré sú voľnopredajné.

19. máj 2022 06:55