Zoznam najzdravších potravín možno neprekvapí.Pexels
StoryEditor

Najzdravšie potraviny na svete: 30 vecí, ktoré pomáhajú predchádzať závažným chorobám

10.09.2022, 15:00
Zdravie

Zoznam najzdravších potravín možno neprekvapí. Patrí tu hlavne zelenina, ovocie, orechy, ryby či olivový olej. Nájdete v ňom aj sladké zemiaky, tekvicu, brokolicu či zázvor, ale aj čokoládu a čaj.

Sú nabité vitamínmi, minerálmi, stopovými prvkami, vlákninou, antioxidantmi a ďalšími biologicky aktívnymi látkami. Živiny v týchto potravinách prospejú srdcu, pľúcam, kĺbom či pokožke.

Vďaka týmto potravinám tak môžete predísť viacerých závažným ochoreniam: srdcovo-cievnym, rakovine, ochoreniam pľúc, cukrovke, ťažkostiam s tlakom, neurologickým chorobám či obezite. Vyhnete sa infarktom či mozgovej porážke.

Zdravá strava dokonca pomáha liečiť. V budúcnosti vedci uvažujú o potrave ako lieku. Ktoré potraviny patria medzi najzdravšie?

Kapusta a kapustovitá zelenina

Kapusta, kaleráb, artičoky, karfiol, brokolica či fenikel sú zvlášť vhodné pri problémoch so žalúdkom a to pre ich ochranné protizápalové zložky. Tento druh zeleniny podporuje imunitu, ochraňuje bunky pred škodlivými látkami, chráni telo pred zápalmi a infekciami, podporuje tvorbu červených krviniek a slúži ako prevencia proti rakovine. Vďaka obsahu vitamínu K je tento druh zeleniny dôležitý pri správnej zrážanlivosti krvi. Vďaka obsiahnutému selénu pomáha pri znižovaní krvného tlaku. Hlavnou výhodou tejto zeleniny je, že obsahuje málo kalórií a je výborným pomocníkom pri chudnutí. A čo je dôležité, zabraňuje aj nebezpečnému ukladaniu tukov okolo vnútorných orgánov.

Cícer

Je bohatý na železo, vápnik, horčík a selén; obsahuje látku cholín, ktorá je dôležitá pre správny vývoj mozgu a nervového systému. Cícer má vysoký obsah bielkovín a je vynikajúcou náhradou mäsa vo vegetariánskej a vegánskej strave, okrem toho neobsahuje žiadny lepok, takže je ideálny aj pre celiatikov.

Strukoviny

Šošovica a fazuľa sú bohaté na zdroje vlákniny a ľahko stráviteľných bielkovín. Napríklad, červená šošovica má viac antioxidantov ako citrusy. Obsahuje vitamín B6, ktorý zlepšuje mozgovú funkciu, ovplyvňuje vstrebateľnosť zinku a horčíka, oproti ostatným strukovinám má minimálne nafukovacie účinky.

Cvikla

Je unikátny druh v boji proti viacerým chorobám. Bráni upchávaniu tepien, podporuje činnosť pečene, pôsobí močopudne, zbavuje telo nadbytku sodíka, podporuje trávenie, detoxikuje organizmus. Nitráty v nej obsiahnuté majú pozitívny účinok na krvný tlak. Prečisťuje krv a podporuje tvorbu červených krviniek.

Cvikla je tiež vynikajúcim zdrojom železa a kyseliny listovej. Obsahuje horčík, antioxidanty. Pre veľké množstvo vitamínu C je výborným prostriedkom na podporu imunitného systému. Najdôležitejším antioxidantom v tejto zelenine je vitamín E. Chráni telo pred stresom a spomaľuje starnutie. Podporuje činnosť nervového systému, hojenie rán, činnosť žlčníka, čriev a pečene.

Kyslá kapusta

Jej účinky sú na ľudské zdravie ohromujúce, patrí medzi absolútne vitamínové bomby. Podporuje imunitu, chráni bunky pred škodlivými látkami. Zvyšuje obranyschopnosť organizmu a pomáha organizmu bojovať so zápalmi a s infekciami. Znižuje krvný tlak a podporuje detoxikáciu organizmu. Vďaka obsahu vlákniny pozitívne ovplyvňuje trávenie, podporuje funkciu čriev a pomáha pri zápche. Šťava, naopak, pomáha pri žalúdočných vredoch a pálení záhy.

Paradajky

Sú pokladom pre naše zdravie a to ako výborný zdroj antioxidantov, fytochemikálií (najznámejší je lykopén) a vitamínov (betakarotén, vitamín C). Sú tiež vynikajúcim zdrojom vitamínu A, B, C, E, kália, vlákniny, vápnika, draslíka, fosforu, horčíka. Podporujú činnosť mozgu, posilňujú kardio-vaskulárny systém. Sú elixírom mladosti, spomaľujú starnutie. Významne znižujú riziko mŕtvice a rakoviny. Lepšiu využiteľnosť živín majú tepelne upravené rajčiny (varené alebo dusené).

Cibuľa

Je jednou z najobľúbenejších pochutín vďaka jedinečnej chuti, ktorú dodáva takmer každému jedlu. Obsahuje alicín a ďalšie sírnaté zlúčeniny. Je bohatá na bielkoviny, antioxidanty, kyselinu listovú, vlákninu, selén, železo, vápnik, fosfor, draslík a vitamíny C, B1, B2, A.

Cibuľa má silný antibakteriálny účinok, pomáha predchádzať infekciám, je výborným prostriedkom proti kašľu, dokáže uvoľňovať hlieny. Znižuje vysoký krvný tlak aj hladinu tukov v krvi, zabraňuje vzniku rakovinotvorných buniek.

Má tiež ochranné účinky aj proti poškodeniu kostí. Je skvelým bojovníkom najmä proti rakovine žalúdka a hrubého čreva. Pomáha aj pri ochoreniach cievneho systému, zmierňuje ochorenia žíl. Výborná je dusená, varená i grilovaná.

Pomaranče, citróny

Citrusové ovocie, ako sú pomaranče, grepy, citróny či limetky, sú bohaté na vitamín C, ktorý je potrebný pre tvorbu kolagénu. Ten pomáha udržiavať šľachy, väzy a kosti zdravé, preto sú nápomocné ľuďom s osteoartritídou. Citrusové plody sú tiež dobrým zdrojom antioxidantov bojujúcich proti zápalom, ktoré sú užitočné pre ľudí s reumou. Céčko podporuje vstrebávanie železa a stimuluje tvorbu bielych krviniek, ktoré sú potrebné v boji proti infekciám.

Čučoriedky

Sú zdrojom vitamínu E, ktorý ako antioxidant pôsobí v tele ako ochrana proti škodlivým látkam. Čučoriedky sú skvelým nástrojom, ako bojovať proti zápalom a poškodeniu buniek.

Mrkva, tekvica, bataty

Tento balíček zeleniny oranžovej farby je bohatý na vitamín A a betakarotén, čo sú silní bojovníci proti zápalom. Pre účinok jedzte túto zeleniny pravidelne. Denne stačí jedna mrkva. Ak chcete posilniť svoj zrak a udržať ho dlho zdravý bez potreby okuliarov či kontaktných šošoviek, mrkva, tekvica či bataty by mali dostať zelenú.

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
29. september 2022 08:52