Spoznajte jogu, pri ktorej je jedinou fyzickou aktivitou ležanie. dreamstime
StoryEditor

Krkolomné pózy či pozdravy slnku nie sú nič pre vás? V tom prípade vyskúšajte spánkovú nidra jogu

24.05.2023, 18:00
Zdravie

Hľadáte správny relax, ale „naťahovačky“ a držanie póz sú vám cudzie? Alebo patríte k skalným fanúšičkám jogy, ktoré hľadajú nové inšpirácie. Tak či onak, nidra joga alebo jogický spánok môže byť práve tým, čo potrebujete.

Vedeli ste, že existuje štýl jogy, ktorý zahŕňa iba oddych na podložke? Ako sme spomínali, nidra joga je forma meditácie známa ako jogový spánok či relaxácia bez námahy - zvyčajne sa cvičí v ľahu a za pomoci lektora. Sústredíme sa na naše vnútro a prepíname medzi stavmi bdelosti a spánku, kedy telo nachádza prirodzený rovnovážny stav – homeostázu. Dýchanie sa upokojí a vynoria sa všetky naše myšlienky. Prechádzame od bdelého stavu k snívaniu-nesnívaniu, pričom sme stále pri vedomí a ide len o štádium pripomínajúce spánok.

Pre koho je určená?

Nidra joga je vhodná pre tie z nás, ktoré trápi nedostatok spánku, pociťujú úzkosť, podráždenosť alebo si so sebou nesú určitý druh traumy. Je výborná i na odpútanie od kolotoča pracovných povinností, stresu, ale aj v prípade, že vás vždy lákali hlboké stavy meditácie, o ktorých ste doposiaľ len čítali.

Ako vyzerajú lekcie?

Zjednodušene povedané, počas tohto cvičenia si stačí ľahnúť a „vypnúť“. V odbornejšom jazyku je základom pozícia savasana alebo pozícia mŕtvoly, pri ktorej ležíte na chrbte s dlaňami otočenými smerom nahor. Pri bežnej joge ide o poslednú, „výdychovú fázu“ po cvičení, v nidra joge začínate so skúmaním svojho vedomia a hlbších životných cieľov. Ponoríte sa do vášho vnútra a vybavíte si pocity, vďaka ktorým sa budete cítiť pokojne a v bezpečí. Ide o potlačenie fyzického ja - vytvorenie priestoru pre odpočinok tela a plné sústredenie na vyčerpanú psychiku. Koncentrujte sa na vnímanie svojimi zmyslami, načúvajte im a nechajte ich skúmať každý aspekt vášho tela a dychu.

Aké sú jej výhody?

Tento druh jogy má svoje korene vo filozofii s názvom Sankhya, ktorá bola prvýkrát spísaná okolo roku 700 pred n. l. V priebehu storočí ľudia tieto učenia praktizovali a rozširovali, ich najznámejšími zástancami sa stali Patanjali a Buddha. V súčasnosti má nidra yoga blahodarne účinky pre našu imunitu, trávenie a predovšetkým eliminuje stres. V stave hlbokej relaxácie sa aktivuje epifýza v mozgu, ktorá uvoľňuje hormón melatonín – silný antioxidant. Môže tiež pomôcť so znížením krvného tlaku, hladiny kortizolu uvoľňujúceho sa pri nadmernom strese a v neposlednom rade navodiť pokojný spánok. Je veľkým pomocníkom v boji s úzkosťou či pri problémoch s menštruačným cyklom.

Užitočné tipy pri jej cvičení

  • Cvičenie by malo trvať približne 35 minút, no v začiatkoch si vystačíte aj s 15-20 minútami a postupne môžete tento čas zvyšovať.
  • Ak cítite, že je vám chladno, prikryte sa dekou. Telo má v pokoji tendenciu ochladzovať sa.
  • Skúste jogu praktizovať vo večerných hodinách, môže vám pomôcť sladko prespať celú noc.
  • Ako pri väčšine vecí, nevzdávajte sa po prvej lekcii. Utíšiť svoju myseľ a nerobiť nič je niekedy oveľa ťažšie než si myslíme. Sľúbte sebe samej, že aj keď nebude prvá hodina tým, čo ste očakávali, dáte jej ešte jednu šancu. O to viac to platí vtedy, keď vaša myseľ a telo potrebujú istý čas na odpočinok a zotavenie.
menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
16. apríl 2024 06:09