pixabay.com
StoryEditor

Cievy môžu byť aj o niekoľko rokov staršie ako vy. Môže hroziť aj predčasné úmrtie

30.10.2016, 14:00
Zdravie
Mnohí z vás majú svoje telo výrazne staršie ako je váš reálny vek. Konkrétne vek ciev môže byť o tri, ale tiež až o deväť rokov vyšší. To môže mať za následok predčasné úmrtie na choroby srdca a ciev. Ako sa zisťuje cievny vek, sa môžete pozrieť vo videu.

Kardiovaskulárne choroby príčinou skoro polovice úmrtí. V porovnaní s vyspelými európskymi krajinami je dokonca úmrtnosť na choroby obehovej sústavy dvakrát vyššia.

Keď si štyridsaťpäťročný Karel Kozel nechal na špeciálnom prístroji v lekárni zmerať, ako sú staré jeho cievy, nestačil sa diviť. Zistil, že oproti jeho veku sú staršie o tri roky, ako by im teda bolo 48 rokov. "Výsledok je pre mňa celkom prekvapujúci," zveril sa pre idnes.cz krátko potom, čo sa dozvedel výsledok z prístroja, ktorý pracuje na systéme pulzných vĺn.

Aj keď patrí pán Kozel do kategórie osôb s mierne zvýšeným vekom ciev, stále je v norme a nemusí sa príliš znepokojovať. Snaží sa totiž žiť celkom zdravo, športuje, neje vyložene nezdravé jedlá. Horšie sú na tom ľudia, u ktorých je cievny vek napríklad o šesť alebo o deväť rokov vyšší.

"Cievy starnú spoločne s celým organizmom, u niektorých jedincov dokonca rýchlejšie, než by zodpovedalo ich kalendárnemu veku," poznamenala doktorka Kateřina Uxová. Podpisuje sa na tom napríklad nezdravá strava, nedostatok pohybu, nadmerné pitie alkoholu a samozrejme fajčenie. Cievy sa potom zužujú a steny tuhnú, prichádzajú o svoju elasticitu.

Menej soli, viac pohybu
Odborníci odporúčajú, aby ľudia so "starými" cievami obmedzili príjem soli. Je totiž dokázané, že soľ urýchľuje zmeny v cievach a naopak u ľudí s vyšším vekom obmedzenie soli zlepšuje poddajnosť tepien. Na poddajnosť ciev majú vplyv tiež vhodné doplnky stravy, medzi odporúčané patrí napríklad rybí tuk či cesnak.

Dôležité je tiež udržiavať si váhu na normálnych hodnotách, vhodné je pravidelné vytrvalostné cvičenie, teda napríklad rýchla chôdza, plávanie, cyklistika alebo beh - v ideálnom prípade aspoň pol hodinu denne.

Zaujímavosťou je, že mierna spotreba alkoholu je spájaná so správnym fungovaním ciev. Ovšem nadmerné pitie alkoholu presne opačný efekt a výrazne zvyšuje riziko vysokého krvného tlaku aj hypertrofie srdca.

Prevencia je základ
Práve prevenciu pokladajú lekári za najdôležitejší nástroj, ako sa vyhnúť zdravotným ťažkostiam. "Prevenciu vnímame ako absolútne zásadnú," povedal docent Ján Václavík z Fakultnej nemocnice Olomouc. "Všeobecne možno povedať, že vysoký krvný tlak nachádzame približne u polovice dospelých mužov a u viac ako tretiny žien."

Podľa kardiológov sa za posledných 10 rokov podarilo znížiť úmrtnosť na choroby srdca a ciev o 20 percent, a to predovšetkým vďaka účinnejším diagnostickým a liečebným postupom. Zásadný vplyv tiež hralo postupné znižovanie hladiny cholesterolu a lepšiu starostlivosť o chorých s vysokým krvným tlakom.

"Životný štýl sa síce pomaly mení k lepšiemu, ale skôr to platí o mladšej generácii. Veľa pacientov bohužiaľ dá prednosť užívaniu liekov pred športom či zmenou stravovacích návykov. Vzhľadom k výskytu a úmrtnosti na kardiovaskulárne choroby sme naklonení akejkoľvek preventívne overenej aktivite, ktorá nám pomôže odhaliť riziko u pacientov včas, "dodal predseda Mladých praktikov Norbert

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
22. apríl 2024 20:07