Ako zvládnuť ochorenie v škole či v materskej škole?
Kým chodí dieťa do materskej školy, rodičia situáciu často riešia tak, že dieťa je tam iba pol dňa a pred obedom ide domov. „Škôlkari plačú, keď idú ráno do školy, naša Peťa bola smutná, keď som ju brala domov. Nechcela ísť, lebo ostatné deti ešte spolu plánovali obed, spánok a hry. Naše učiteľky ma presvedčili, aby som to skúsila – prísť jej pichnúť inzulín do triedy, odvážiť jedlo a nechať ju s kamarátmi. Mala som šťastie na pedagógov a veľmi im ďakujem. Peťa je nadšená škôlkarka a už sa dohadujeme, ako budem spolu s jej triedou chodiť na výlety. Keď Peťa oslavuje v kolektíve meniny, prinesie namiesto tradičných sladkostí pre všetkých bublifuky. Predstavte si, že 25 detí robí na dvore farebné bubliny. Krása,“ hovorí mama štvorročnej škôlkarky.
Režim a škatuľkový systém
V materskej škole deti desiatujú skôr ako v plánovanom režime diabetika. Rodičia odporúčajú nevyčleňovať deti zo stravovania, ale prispôsobiť sacharidové jednotky. Preto na raňajky deti dostanú o pol SJ menej, o tú majú bohatšiu desiatu. V prípade, že idú na dlhú prechádzku alebo na ihrisko, majú extra porciu sacharidov zabalenú v skrinke alebo u učiteľky.
Neúnavne vzdelávajte všetkých okolo a papierujte
Pred nástupom do materskej či základnej školy musia rodičia informovať učiteľa a riaditeľa školy o tom, že dieťa má diabetes. Odporúčame stretnutie s učiteľmi (triedny, telocvikár) a s vedúcou jedálne, vysvetliť režim, možné riziká a dohodnúť, kde si dieťa bude pichať inzulín. Väčšina učiteľov nemá s diabetom žiadne skúsenosti, preto je vhodné zhrnúť informácie písomne spolu s telefonickými kontaktmi. Na stránke www.diabetikinfo.sk nájdu rodičia vzory „ťahákov pre učiteľov“ a praktické rady pri nástupe do školy.
Hypoglykémia za päť
„Moja dcéra mala v škole rozmazané videnie, triasla sa, bola bledá, proste hypo. Na nešťastie počas písomky. Keď povedala učiteľovi, že jej je zle, dostala odpoveď, že sa má dať do poriadku a dnes to má za päť,“ sťažuje sa mama mladej diabetičky. Ďalšia svojou skúsenosťou kontruje: „Syna poslali zo školy domov s glykémiou 1,9. Veľmi som sa bála, veď sa mu po ceste mohlo niečo prihodiť, nikto nám nezavolal, zistila som to až po príchode domov.“ Návod, ako sa dá situácia riešiť, ponúka mama s opačnou skúsenosťou: „Moja dcéra mala tiež hypo počas písomky. Učiteľka povedala, že má riešiť zdravie a preskúša ju na ďalšej hodine.“
Spolužiaci môžu zachrániť život
Po dohode s učiteľom odporúčame rodičom v prvých dňoch školského roka prísť do triedy a vysvetliť deťom, čo znamená diabetes, ako je to so stravovaním (aby napríklad ostatné deti nepýtali „ochutnať“ desiatu, alebo mu neponúkali vlastnú alebo sladkosti) a poprosiť ich, aby povedali učiteľovi, keď sa ich dieťa nebude cítiť dobre.
Detský kolektív vie byť z nevedomosti krutý, ale vysvetlením sa zo spolužiakov stávajú pomocníci. Rovnako je vhodné informovať na rodičovskom združení. Treba zdôrazniť, že dieťa je rovnaké ako ostatné deti, jediným rozdielom je, že dostáva inzulín zvonka, prípadne pred nimi pochváliť jeho disciplínu. Rodičom spolužiakov je potrebné vyvrátiť základné mýty o diabete, aby sa nebáli, že je ochorenie prenosné a ako je vhodné postupovať pri sviatkoch, ak sa v triede oslavujú spoločne.
Stravovanie
Školské stravovacie zariadenia dokážu vyjsť v ústrety rôznym typom diagnóz, v súčasnosti sa v nich bežne stravujú deti s rôznymi alergiami, netoleranciou potravín, preto diabetes vedúce jedální a kuchárov neprekvapí. Jedálne lístky pripravujú dopredu, majú presný rozpis použitých potravín v receptúrach a digitálne váhy. Je na dohode s rodičmi, či si bude dieťa nosiť vlastnú stravu, alebo mu budú sacharidy podľa pokynov rodičov odmeriavať.
Sladké jedlá môže rodič zameniť za obdobné vhodné pre diabetikov, pečivo za celozrnné. Do materskej školy si deti sladkosti bežne nenosia, iba ak majú sviatok, vtedy si dieťa môže sladkosť odložiť do skrinky na neskôr a spoločne s rodičmi započítať do niektorého jedla. Dôležité je, aby dieťa malo možnosť najesť sa aj počas vyučovania, ak to potrebuje, napríklad aj počas písomky.
Dôveru deti ocenia, keď vopred vedia, čo budú mať okrem školských vecí v taške (glukomer, inzulínové pero, desiatu, prípadne olovrant, čerstvú zeleninu v miske na hlad, hypo výbavu a náhradné jedlo). Kým nevedia čítať, môžu mať misky označené aj obrázkami, uložené vždy na rovnakom mieste napríklad v skrinke v šatni.
Do obalu od glukomera a inzulínového pera vložte lístok s menom dieťaťa, jeho diagnózou a kontaktom na rodičov. Dieťa treba viesť k samostatnosti, aby si bez problémov zvládlo odmerať glykémiu (po telesnej výchove alebo pri hypoglykémii). Ak si bude samo pichať inzulín, musí zvládnuť postupnosť krokov.
Deti s diabetom sú zodpovedné, dodržiavajú pokyny rodičov, vedia, že porušením režimu ublížia iba sami sebe. Nástup do školy zvládnu bez problémov, keď budú cítiť podporu okolia. A posledná dôležitá rada: mobil je pre dieťa diabetika v škole nevyhnutný.
Odporúčané vybavenie do materskej školy a školy (v oddelených desiatových škatuľkach):
1. hypo výbava = rýchle cukry, napr. cukor, džús, piškóty, gél na hypoglykémiu, hroznový cukor
2. doplnenie sacharidov pre zvýšený výdaj energie = 3/4 alebo pol SJ napríklad vo forme pohánkových tyčiniek, jabĺčka, „polystyrénového“ chleba
3. potraviny bez sacharidov = zelenina, šunka, syr na zahnanie veľkého hladu
Tento článok vyšiel v časopise Diabetik, ktorý vydáva naše vydavateľstvo Mafra Slovakia.