Zdroj: pixabay.com

Najväčším nepriateľom je nedostatok času, hovorí nutričná terapeutka

Jitka Pavlíková 30.01.2017, 08:30 Zdravie
21 Tlač
Ľudia si myslia, že najdôležitejšie je začať menej jesť. V poradni sú potom prekvapení, koľko toho môžu zjesť a pritom chudnúť, upozorňuje nutričná terapeutka Eva Placáková z pražskej poradne Staraj sa o seba.

Pravidlá, ako sa držať vo forme, vyzerajú jednoducho: jesť vyvážene, k tomu dostatok pohybu. Napriek tomu to veľa ľudí nedokáže. Je to teda naozaj také zložité?
Množstvo ľudí si tvorí problém v hlave ešte predtým, než vôbec začne. Ak začnete chudnúť s presvedčením, že sa musíte prekonať, a psychicky sa pripravíte na to, že budete hladovať a odopierať si, čo máte radi, a nútiť sa do športu, ktorý neznášate, ďaleko nedôjdete. Najväčším nepriateľom je asi nedostatok času. Sme obklopení polotovarmi a v súčasnej zrýchlenej dobe si bez nich veľa ľudí už stravovanie ani nedokáže predstaviť. Všetko je ale relatívne a pripraviť si kvalitné a na živiny bohaté jedlo nemusí zabrať veľa času, ani stáť veľa peňazí. Súčasný trend je predovšetkým návrat k tradičným potravinám, ktoré tu vždy boli, len sa na ne zabudlo, ako sú napríklad pohánka a pšeno, píšu lidovky.cz.

Stále sa objavujú nové trendy diéty. Ako sa na ne pozeráte ako odborník?
Po pravde aj pre mňa je niekedy zložité všetky nové "trendy" sledovať. Občas prídu ľudia, ktorí vyskúšali všeličo, prečítali už všetky návody a populárne diéty - bezlepkovú, Paleo, delenú stravu, rôzne typy KetoDiet a podobne -, a prichádzajú s tým, že im už nič dlhodobo na chudnutie nefunguje. Mnoho týchto diét nebolo prioritne vyvinutých za účelom zníženia hmotnosti, čo ľudia často nevedia.

Aké sú najčastejšie omyly pri snahe schudnúť?
Veľa chudnúcich, najmä žien, v dobrej viere, že schudnú, uberajú a uberajú množstvo jedla, až si absolútne rozhádžu metabolizmus živín a minerálnych látok a zacyklia sa v bludnom kruhu diét a jojo efektov. V poradni sú potom po nejakej dobe prekvapené, koľko jedla môžu zjesť a napriek tomu chudnú. Ďalej aj veľa odborníkov rieši zloženie takzvaných makroživín: tuky, sacharidy a bielkoviny. Zabúda sa ale na ďalšie živiny, ako sú minerálne látky, vitamíny, antioxidanty, vláknina a fytonutrienty (ochranné látky rastlinného pôvodu). Namiesto riešenia energetickej hodnoty a počítania obsahu tukov a cukrov by som všetkým odporučila zamerať sa predovšetkým na pestrosť a kvalitu.

Je pravda, že žiť zdravšie vychádza aj drahšie?
Rozhodne nie. Pokiaľ budú ľudia ochotní aspoň čiastočne variť, vychádzať z prirodzenej stravy a základných surovín, väčšinou ešte dosť ušetria. Dobré je tiež kupovať sezónne potraviny. Jednak sú lacnejšie, jednak sme prispôsobení tak, že nám v danom období dodajú presne to, čo naše telo potrebuje. V zime si dajte červenú repu a tekvicovú polievku, v lete jahody a čučoriedky.

Prečo na niekoho zaberá niečo, zatiaľ čo iný s rovnakým prístupom neschudne?
Pretože sme každý iný. Niekomu bude vyhovovať obmedzenie príloh a vysoko proteínová strava, inému by takýto prístup dosť zaťažil zažívanie a lymfatický systém. Veľa ľudí s nadváhou má aj rôzne zdravotné ťažkosti, ktoré chudnutie bojkotujú. Sú to hlavne imunitné a hormonálne faktory od zníženej funkcie štítnej žľazy, vyčerpaných nadobličiek súvisiacich so stresom po precitlivenosti na najrôznejšie potraviny a alergie. Najnovšie výskumy naviac ukazujú, že to, či budeme úspešní v chudnutí a následnom udržaní váhy, dosť závisí od zloženia mikroflóry v našich črevách, čo súvisí nielen s tým, čo jeme a pijeme, ale aj v akom prostredí žijeme.

Platí, že najväčší problém pri chudnutí sa často skrýva v psychike?
Áno. Žijeme bohužiaľ v takej zrýchlenej dobe, že sa stresujúcim vplyvom v podstate nevyhneme. Ak záťaž dosiahne určitú hladinu alebo trvá príliš dlho, ovplyvní to nielen to, ako sa cítime, ale aj fyzickú stránku a náš metabolizmus. Našťastie sa s tým dá pracovať celkom dobre aj na prírodnej úrovni. Základom je strava a cielená relaxácia, osobne mám aj veľmi dobré skúsenosti s doplnkami stravy a bylinami, ideálne cielenými na mieru.

Ako klient pozná, že prišiel ku skutočnému odborníkovi, ktorý problematike skutočne rozumie?
Laik to nemusí rozpoznať. Je dobré sa pozrieť, akú má taký človek odbornú kvalifikáciu, ako dlho sa tejto problematike venuje, aké sú výsledky jeho práce a prípadné referencie. Samozrejmosťou by malo byť osobné stretnutie a dostatok času venovanému vstupnej konzultácii so zameraním na kvalitnú anamnézu. Vyhla by som sa tiež poradniam, kde je od začiatku jasné, že cieľom konzultácie je len predaj rôznych produktov na chudnutie a náhrad stravy, ale aj poradcom, ktorí vám budú sľubovať zaručené výsledky takmer na počkanie.

Plnia sa poradne aj detskými pacientami?
Občas. Detský organizmus má každopádne iné potreby ako dospelý človek a chudnutie sa riadi inými zákonitosťami. Ak máte doma dieťa s nadváhou, zájdite najprv k endokrinológovi pre vylúčenie hormonálnej príčiny. Potom sa pripravte na to, že zmeny v stravovaní sa budú týkať celej rodiny. Rodič by mal byť v každom prípade vzorom a vytvoriť svojmu potomkovi správne stravovacie návyky.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania svetevity.sk.