
Koľko Slovákov používa Instagram?
Najnovšie dostupné štatistiky hovoria, že je to 1,6 milióna ľudí, pričom na Facebooku je 2,4 milióna Slovákov. Facebook však dominuje na celom svete, nielen u nás. Používajú ho tri miliardy populácie.
Čo považuješ za míľniky na tejto sociálnej sieti?
Veľká zmena prišla v roku 2016, keď už prestali dominovať fotky, ale pribudli stories. Čiže príspevky, ktoré sú tam dostupné iba 24 hodín. V tom istom roku prešiel Instagram z chronologického radenia príspevkov na algoritmické. No až o dva roky neskôr sa verejnosť dozvedela, ako tento predpis využíva strojové učenie a analyzuje správanie používateľov. To znamená lajky, komentáre, čas strávený pri príspevkoch.
Z toho vyplynulo, že všetky kontroverzné statusy majú veľký dosah, vyvolávajú diskusiu. V roku 2020 nastala ďalšia zmena. Novinkou boli reels, to znamená krátke videá. Na rozdiel od stories sa zobrazujú primárne ľuďom, ktorí daného autora nesledujú. Rok 2025 je prelomový tiež, nastúpila AI. Každej zmene chvíľu trvalo, kým sa udomácnila. Používatelia sa ju museli naučiť tvoriť. Na začiatku bola na Instagrame malá konkurencia. Reklama prostredníctvom videa bola preto extrémne lacná.
Dnes to tak nie je?
Vytvoriť virálne video už nie je také jednoduché, takže ani reklama nestojí len pár drobných. Človek sa musí naozaj veľmi snažiť, aby zaujal a prerazil. Veď na Instagrame každú sekundu pribudne 2 000 príspevkov z celého sveta.
Čo ľudia používajú najčastejšie?
Aktuálne čísla hovoria, že najviac času trávia v sekcii reels. Je to až polovica celkového času. Predstavuje to 17,6 milióna hodín denne. Reels tak tvoria viac než 30 percent času používateľov na Instagrame.
Možno hovoriť o nejakých trendoch, ktoré zaberajú viac ako ostatné?
Z pozorovania môžem povedať, že pred polrokom začali fungovať kadejaké bingá a hádanky. Napríklad môj klient, realiťák, zavesil jednoduché video s hádankou, že kúpil byt za určitú sumu, časom ho predal a otázka znela: „Koľko som zarobil?“ Tento človek má zhruba 200 sledovateľov, no z večera do rána malo video viac ako milión pozretí a 1 800 komentárov.