Ľudmila Fülöpová
StoryEditor

Žena, ktorá predáva zlato: Čo si myslí o tom, keď sporíme zlaté šperky, že ich raz predáme

23.02.2025, 20:00
Životný štýl

Máte doma pol kilogramu zlatých šperkov a žijete v predstave, že ich raz dobre speňažíte? Žijete v omyle. Nie je zlato ako zlato. O tom, ako správne a rozumne investovať do drahých kovov, nám porozprávala riaditeľka Českej mincovne na Slovensku ĽUDMILA FÜLÖPOVÁ.

Ako sa vôbec k zlatu dostala?

Vyštudovala ekonómiu a účtovníctvo, no spočiatku ju odbor nenadchol a neplánovala sa mu venovať. Lenže, ukázalo sa, že prax je zaujímavejšia ako škola, a tak zostala ekonómii verná. „Mám rada ľudí, rada s nimi komunikujem, spájam ich. Venovala som sa financiám a nevedela som sa zbaviť pocitu, že nám na Slovensku niečo v tejto oblasti chýba. Začala som sa viac zaujímať o investovanie do zlata,“ objasňuje.

Jedného dňa dostala ponuku pracovať v Českej mincovni SK a s radosťou ju prijala. Odrazu mala príležitosť robiť presne to, po čom túžila. „Táto práca mi umožňuje priniesť na Slovensko niečo ani nie tak nové a zaujímavé, ale niečo, čo má reálnu hodnotu v súčasnosti, ale aj do budúcnosti. Zlato poznajú všetci, ale vedia o ňom veľmi málo, hlavne o jeho investičnom potenciáli. Nikto im nevysvetlil výhody a možnosti.“

Len pre bohatých? Omyl!

Robiť osvetu a budovať finančnú gramotnosť aj o zlate, to sa stalo jej cestou. Na Slovensku bolo v tom čase len pár ľudí, ktorí si zadovážili zlaté tehličky alebo zlaté mince viedenských filharmonikov, lebo vedeli, že je to bezpečná investícia do budúcnosti. „Väčšina Slovákov vôbec netušila, čo sú to zberateľské alebo investičné mince. Prípadne mali predstavu, že si ich budú môcť dovoliť, až keď budú mať nasporených veľa peňazí. Ale to je omyl.“ Investovanie do zlatých a strieborných mincí je také isté ako akékoľvek iné investovanie, napríklad do akcií alebo do podielových fondov.

Rozdiel je len v tom, že zlato a striebro máte hneď v rukách. Jeho hodnota nie je iba na papieri, máte z neho radosť a môžete ním urobiť radosť niekomu inému. Zberateľské mince sú nádherným darčekom s hodnotou, ktorá rokmi rastie. Po piatich rokoch osvety už vidieť prvé výsledky. Slováci pomaly začínajú vnímať výhody tohto druhu investovania. „Treba si však nechať poradiť. Vyvraciame predovšetkým najväčší omyl, že treba mať obrovský kapitál. Hodnotnú mincu si môžete kúpiť aj za sto eur a o pár rokov sa vám môže krásne zhodnotiť,“ prízvukuje.

Limitované emisie

Najzaujímavejšie sú limitované edície mincí, ktoré sú razené v obmedzenom náklade. Ich zhodnotenie spravidla prevyšuje hodnotu zlata. „Najjednoduchšie porovnanie je napríklad s kabelkami. Ak si kúpim kabelku, z ktorej sa vyrobia desaťtisíce kusov, jej hodnota je niekoľkonásobne nižšia ako pri kabelke od svetového dizajnéra, ktorú vyrobili v obmedzenom počte. To, čo je unikátne a je toho málo, vždy stojí viac,“ vysvetľuje Ľudmila.

Treba ešte dodať, že investičné mince bývajú dielom renomovaných medailérov, takže majú aj vysokú estetickú a umeleckú hodnotu. V limitovaných edíciách vychádzajú mince a medaily venované slávnym osobnostiam alebo k významným udalostiam. „Mala som veľkú radosť, keď sme vydali investičnú mincu pre Slovensko so slovenskými motívmi. Najznámejšie svetové investičné mince zobrazujú symboly štátu, kde sa razia. Napríklad v Rakúsku je to Viedenská filharmónia, v Kanade je znakom javorový list, v Číne panda. Pre Českú republiku bol jednoznačným výberom český lev, ktorý vychádza z histórie Českého kráľovstva. Na Slovensku sme si vybrali orla, ktorý je pánom Tatier, a neodmysliteľne k nemu patrí aj Kriváň v pozadí. Na druhej strane mince, na averze, sme použili čičmiansky vzor z rázovitej dedinky, ktorá je známa unikátnou architektúrou. Krásne zdobila aj kráľovnú Alžbetu, kým žila, a bola teda nevyhnutným atribútom mince. Tento rok ju však už plne nahradil nový kráľ, Karol III. Túto slovenskú investičnú mincu každý rok vydávame s menšími výtvarnými úpravami. Tým je zaujímavá aj pre zberateľov a dostáva sa do ich zbierok,“ hovorí s nadšením.

Finančná gramotnosť – začať treba už u detí

So zlepšovaním finančnej gramotnosti treba začať už u detí. Výborným spôsobom – okrem prednášok a exkurzií, ktoré Ľudmila organizuje – je deti obdarovať. Preto nájdete v ponuke Českej mincovne množstvo produktov s detskou tematikou – napríklad s rozprávkami či so zvieracími motívmi. Nakupovať svoje prvé investície za nasporené peniažky začali spolu s rodičmi dokonca už aj deti. Každé dnes uložené euro im môže v budúcnosti priniesť len radosť, spokojnosť a istotu.

V Českej mincovni plánujú priamo vo svojich priestoroch ponúkať deťom numizmatický krúžok. „Chceli by sme, aby sa oboznamovali s mincami. Kedysi možno aj ich otcovia zbierali rôzne mince a teraz nevedia, čo s nimi. Radi by sme im ukázali ich krásu a hodnotu.“ V príprave sú tiež rôzne prednášky o histórii, ale aj na aktuálne témy, ktoré sa týkajú investovania všeobecne, aj o najnovších trendoch, ako napríklad využívanie umelej inteligencie.

Ľudmila chodí medzi deti aj do detských domovov. Mladá generácia, ktorá začína pracovať, si často nevie poradiť s peniazmi.

Je dôležité vysvetľovať im, ako s nimi pracovať, aké investovanie je výhodné, ale aj vhodné, a zvyšovať ich finančnú gramotnosť. „Je dobré začať, kým sme mladí, máme príjem a relatívne za málo peňazí si vieme dobrými investíciami zabezpečiť istejšiu budúcnosť. Stačí si odkladať po pár eur, investovať do niečoho, čo sa zhodnotí a prinesie zisk. Potom sa nebudú báť dôchodku, lebo sa postarali sami o seba. Investovanie je niečo iné ako sporenie. Sporíme, ak si chceme v dohľadnom čase niečo kúpiť. Odkladáme si peniaze a potom si kúpime napríklad televízor, auto. Investovanie je, keď svoje prostriedky zhodnotíme a získame tým vyššiu hodnotu, ako sme mali pôvodne. Pri zlate to má ešte jednu výhodu – zisk z investičných mincí nie je zdanený, neplatíte DPH, a teda v podstate je celá pridaná hodnota vaša,“ dodáva.

Elementy ženy: Renáta Názlerová

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
23. február 2025 20:02