Zora Inka Grohoľováevita
StoryEditor

Ste shopoholička? Ako rozpoznať varovné signály nám vysvetlila odborníčka Zora Inka Grohoľová

24.01.2025, 07:00
Životný štýl

Plná skriňa oblečenia s visačkami, desiatky párov topánok, ktoré ste si nikdy neobuli, a predsa neviete odolať ďalším zľavám. Neustála potreba nakupovať, euforický pocit z nových vecí, ktorý však rýchlo vyprchá. Poznáte to? Hranica medzi nevinnou radosťou z nakupovania a skutočnou závislosťou môže byť tenšia, než si myslíte. O tom, ako rozpoznať varovné signály a ako sa vyrovnať so závislosťou od nakupovania, sme sa rozprávali so Zorou Inkou Grohoľovou.

Nakupovanie dokáže vyvolať príjemnú eufóriu. S každým novým kúskom prichádza vzrušenie, radosť a pocit zadosťučinenia. Je to doslova chvíľková droga, ktorá však po čase vyprchá a nahrádza ju túžba po ďalšom „nákupnom opojení“. Lenže, čo ak sa z obyčajnej radosti stane neovládateľná potreba?

Čo ak sa vzrušenie z nového oblečenia či doplnkov zmení na posadnutosť, ktorá vytvára chaos nielen v skrini, ale aj vo vzťahoch a na bankovom účte? Konajte, kým nie je neskoro!

Aké sú najčastejšie príznaky toho, že nakupovanie už nie je len zábava, ale potenciálna závislosť?

Pre mnohé ženy, ale aj mužov, je nakupovanie príjemná aktivita, niekedy aj forma relaxu. Spozornieť by ste však mali v prípadoch, ak máte pocit, že sa neviete ovládnuť a niečo si „musíte“ kúpiť. Ak máte pre nadmerné nakupovanie finan­čné ťažkosti, hromadíte veci, ktoré nepoužívate, či vtedy, ak denne myslíte na nakupovanie a cítite frustráciu, keď nemôžete nakupovať.

No tiež vtedy, keď trávite čas v online alebo kamenných obchodoch aj vtedy, keď by ste chceli alebo mali robiť niečo iné. Ak niekomu blízkemu o tejto svojej „vášni“ klamete, nakupujete veci, ktoré nepotrebujete, či vtedy, keď je pre vás nakupovanie hlavným zdrojom uspokojenia.

Čo sa deje v našom mozgu pri nákupoch a prečo je pre nás niekedy také lákavé podľahnúť nákupnej horúčke?

Náš mozog je naozaj nastavený tak, aby sme bažili po rýchlom pocite odmeny. Pri nakupovaní sa nám aktivujú centrá odmeny a mozog vyplavuje dopamín. Nakupovanie nám teda prináša pocit šťastia a v tom je to nebezpečné. Ak si zvykneme na tento pocit, môžeme si od neho vybudovať závislosť. Postupne je čoraz ťažšie zažívať pocit šťastia pri iných aktivitách, zatiaľ čo z nakupovania sa tento pocit dostavuje veľmi ľahko a rýchlo.

Existuje nejaké vysvetlenie, prečo nás nové veci dokážu tak nadchnúť?

Rôzne teórie hovoria o tom, že nové veci v nás vytvárajú pocit vzrušenia z objavovania, zo zmeny alebo z odmeny. Môže ísť aj o veľmi starý inštinkt ľudí – zberačov, ktorí hľadali tie najkrajšie, najlákavejšie, najfarebnejšie plody. Nájdenie toho najkrajšieho kúska v obchode a jeho odnesenie domov v nás môže vzbudzovať podobný pocit. Táto radosť je bohužiaľ krátkodobá a človek potrebuje veľmi rýchlo nakupovať znova, aby si ju znova vyvolal.

Dá sa teda povedať, že impulzívne nakupovanie je istým druhom emocionálneho úniku?

Presne tak. Niekedy máme pocit, že je nejaká situácia neriešiteľná alebo v danom momente nemáme silu riešiť ju. To vytvára frustráciu. Nakupovanie a rýchly pocit radosti prináša od tejto frustrácie aspoň chvíľkovú úľavu.

Elementy ženy: Renáta Názlerová

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
10. február 2025 17:05