Na čo myslieť, keď žena zvažuje estetický chirurgický zákrok?
V prvom rade treba mať na pamäti prirodzenosť, uvedomiť si, čo nám prospieva a čo nie. Pretože to, čo nám neprospieva, ide proti nám. Nevytvárame nič nové pod slnkom, iba dotvárame to najlepšie, čo máme a môžeme mať.
Lenže – kto posúdi, čo ešte je prirodzené a čo už nie? Príde k vám klientka, chce nejaký zákrok a je presvedčená, že rozsah, v akom si ho predstavuje, je úplne v poriadku a výsledok bude prirodzený.
Na to neexistuje striktná odbornosť. Krása sa nedá exaktne pomenovať alebo vymerať. Práve neprirodzené veci nám ukazujú, že tadiaľ cesta nevedie. Našťastie, prípadov, že klientka má nereálne predstavy, je málo, deje sa to ojedinele. A ak sa to stane, aspoň nám to ukáže, že to nie je správne. V estetickej chirurgii máme väčšinou dobré výsledky. Aj ja sám si za svojou prácou stojím.
Ako to vlastne vyzerá pri prvej návšteve u vás?
Klientka niekedy príde a tvrdí, že je stopercentne rozhodnutá pre zákrok. Často sa o tom, že pôjde na zákrok, nerozhoduje len tak, premýšľa o tom dlho. Lenže u nás sa to celé začína odznova. Až keď jej vysvetlím všetko, čo ju čaká, musí sa vlastne rozhodnúť ešte raz, už so znalosťou všetkých okolností. Ak je ochotná všetko akceptovať, ideme do toho.
Koľko času od úvodného rozhovoru treba až po moment, keď si ľahne na operačný stôl?
V prípade, že nie sú žiadne nezrovnalosti, môže to byť veľmi rýchlo.
Nepotrebujú znova veľa času, aby zvážili nové informácie?
Často ma prekvapí, ako rýchlo po úvodnom rozhovore vyslovia rezolútne áno. Napriek tomu im nechávam dostatočný čas, aby si všetko premysleli poriadne.
Ak príde klientka a má požiadavku, ktorú vy vidíte ako nereálnu, neplatí, že klient je pán a on rozhodne, čo chce?
Mojou úlohou je v takomto prípade vysvetliť jej, že sa mýli, a ukázať vhodné riešenie. Väčšinou stačí krátky čas, aby som vysvetlil, prečo to nie je dobré. Nikdy neodmietnem klientku iba slovami „nedá sa“. Vždy detailne vysvetlím aj dôvod, aby chápala prečo.
Inak by asi odišla k inému lekárovi, ktorému by na nej až tak nezáležalo a zákrok by urobil.
Presne tak. Estetická chirurgia je komerčná oblasť medicíny a je medzi nami prirodzene konkurencia. Preto nie je vylúčené, že sa stane aj to, čo spomínate. Ja si však myslím, že komerčný rozmer by nemal byť to prvoradé, čo určuje vzťah medzi lekárom a klientom. Trochu nám to narušuje prácu. Väčšinou mávame s klientmi dobré vzťahy a snažíme sa o čo najlepší výsledok.
Čo v prípade, ak sa zákrok nepodarí?
Také takmer nepoznám. Ak si nie som istý dobrým výsledkom, neoperujem.
Asi si treba ujasniť, čo sa dá nazvať nepodareným zákrokom. Vy ako lekár môžete byť spokojný, ale klientka už nie. Výsledok si predstavovala inak a je sklamaná.
Nemalo by sa to stávať. Už pri prvotnej konzultácii sa spoločne rozhodneme pre výsledok, ktorý je dosiahnuteľný. V tom je kľúč k úspechu. Ak správne vyhodnotíme všetky okolnosti a stanovíme si reálny cieľ, dopadne to dobre. Klientky sa ma občas (obvykle) pred zákrokom pýtajú, či budú potom vyzerať lepšie. Na to s pokojným svedomím môžem povedať áno. Ale rok narodenia v občianskom preukaze zmeniť nedokážem.