Vymeňte obyčajné sladidlá za zdravšie varianty.Unsplash
StoryEditor

Sacharidy nie sú nepriateľ. Oslaďte si život a vymeňte obyčajný cukor za zdravšie varianty

04.03.2022, 12:00
Životný štýl
Cukor je nevyhnutnou zložkou nášho jedálnička, ale musíme si dávať pozor na to, aký druh konzumujeme. Prezradíme vám, ktoré sladidlá sú považované za tie zdravšie.

Škodlivé účinky bieleho cukru sú známe už dlho, a preto sa mu mnohí snažia vyhnúť a hľadajú alternatívy v iných formách sladenia, a to najmä prírodných.

Stévia

Jedným z najobľúbenejších nízkokalorických sladidiel je stévia, ktorá sa získava z listov rastliny Stevia rebaudiana. Už po stáročia sa pestuje pre svoju sladkosť a liečivé účinky. V listoch stévie sa nachádza niekoľko sladkých zlúčenín, ktoré sú omnoho sladšie ako obyčajný cukor, no hoci je veľmi sladká, nemá prakticky žiadne kalórie. Taktiež je schopná znížiť tlak a pomáhať pri udržiavaní zdravej hladiny cukru v krvi. Keďže je chuť stévie veľmi intenzívna, môže sa stať, že vám bude prekážať. V takom prípade skúste vymeniť lenznačku produktu a možno nájdete verziu, ktorá vám ulahodí.

Xylitol

Brezový cukor, známy aj ako Xylitol, je cukrový alkohol, ktorého chuť je takmer totožná s obyčajným cukrom. Podobne ako stévia obsahuje malé množstvo kalórií. Prirodzene sa vyskytuje v ovocí, zelenine, kukuričných strukoch či hubách. Toto sladidlo v sebe ukrýva aj niekoľko zdravotných výhod, napríklad pomáha znižovať riziko vzniku zubných kazov, zlepšuje hustotu kostí a podporuje rast zdravej črevnej mikroflóry. Všetkého však veľa škodí, a preto tento cukrový alkohol používajte s mierou.

Javorový sirup

Tento chutný sirup sa vyrába z tekutiny alebo miazgy cukrových javorov a konzumuje sa už mnoho storočí. Javorový sirup obsahuje veľké množstvo antioxidantov, ktoré pomáhajú znižovať zápal v tele či zabraňujú vzniku chronických ochorení. Toto zdravé sladidlo taktiež prospieva pokožke, a tým, že v sebe ukrýva dôležité minerály a vitamíny, dokáže zlepšovať imunitu. Pri konzumácií vysokého množstva cukru sa môžu vyskytnúť problémy s trávením, únavou, priberaním či úzkosťou. Ak však nezdravý cukor vymeníte za javorový sirup, tieto kontraindikácie sa okamžite vyriešia.

Kokosový cukor

Ak chcete vo svojom jedálničku privítať zdravšie sladidlo, mali by ste vyskúšať kokosový cukor, ktorý je vyrábaný z kokosových kvetov. Má podobnú farbu ako hnedý cukor, ale rozoznáte ho najmä podľa výraznej a príjemnej karamelovej chuti. Kokosový cukor je zdrojom viacerých minerálnych látok či vitamínov, ale  má aj antibakteriálne a antivírusové účinky, vďaka ktorým posilňuje imunitu, kosti a znižuje tlak. Taktiež v sebe ukrýva vlákninu, ktorá prospieva vášho tráviacemu traktu. Na rozdiel od obyčajného cukru, kokosový cukor má nízky glykemický index, čo ocenia najmä diabetici.

Sirup z agáve

Sirup z agáve je prirodzené sladidlo, ktoré sa získava z kaktusu agáve. Má vysoký obsah fruktózy, ktorá je dokonca sladšia ako obyčajný cukor, čo znamená, že ho môžete použiť polovičné množstvo, a teda aj prijmete oveľa menej kalórií. Vďaka minerálom, ktoré obsahuje, dokáže znižovať hladinu cukru v krvi či cholesterol, pomáha pri trávení a podporuje správnu činnosť čriev. Keďže je tento sirup ľahko stráviteľný, napomáha činnosti žlčníka, tráveniu tukov a je vhodným sladidlom pre ľudí s nadváhou.  

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
21. február 2024 22:21