Dnes sa už v móde neprihliada na pohlavie.pixabay.com
StoryEditor

Revolučný prístup. Pohlavie v móde už nehrá žiadnu rolu

11.06.2016, 14:45
Životný štýl
Od detstva nás učia, že dievčatká majú radšej ružovú a chlapci modrú. Lenže rozdiely medzi dámskou a pánskou módou sa stierajú: ženy objavili kúzlo voľných džínsov, do pánskych skríň prenikajú pastelové farby skôr spájané s nežným pohlavím.

Móda je čím ďalej otvorenejšia - a čoskoro možno na tradičné rozdelenie rolí nebudeme vôbec brať ohľad, ako píše idnes.cz.

Gender je teraz horúca téma. Práva transsexuálov a ľudí, ktorí sa z nejakého dôvodu nezmestia do tradičných škatuliek, sa riešai už dlho, ale v posledných rokoch sa dostala do popredia verejnej debaty. Transgender herečka Laverne Coxová aj modelka bosnianskeho pôvodu Andreja Pejicová sa stali súčasťou mainstreamovej kultúry. Nie sú už za "kuriozity", sú oslavované pre svoju krásu i talent a aktívne k dôležitej diskusii prispievajú.

Hlasnou zástankyňou práv transgender ľudí je aj bývalá olympijská atlétka a členka slávneho rodinného klanu Kardashianových Caitlyn Jennerová. Spolu s ďalšími aktivistkami vystúpila v reality šou I Am Cait proti diskriminačnému zákonu v Severnej Karolíne, ktorý transľuďom prakticky zakazuje používať iné verejné záchody ako tie, ktoré zodpovedajú ich biologickému pohlaviu.

Nakupovanie budúcnosti? Bez hraníc

Hranice sa stierajú aj v konfekcii, napr. španielsky reťazec Zara na spoločenský vývoj zareagoval vlastnou unisex radou Ungendered, ktorá obsahuje džínsy, kraťasy alebo mikiny určené pre obe pohlavia. Neutrálne farby, ako je čierna, biela alebo sivá, ešte umocňujú ich rodovú nevyhranenosť. Ale pre niekoho sú nevyhranené až moc: kritici rad označili za až príliš maskulínny, vhodný len pre tých, čo majú radi športový štýl, a vlastne ani trochu revolučný.

To britský obchodný dom Selfridges dokonca vlani otvoril oddelenie, kde na štandardne rozdelené oblečenie už nenarazíte. "Našou snahou bolo vytvoriť priestor, kam môžu prísť muži aj ženy a nakupovať tam spolu. Bez ohľadu na pohlavie, ale s dôrazom na osobnosť," povedala magazínu Dazed & Confused Faye Toogoodová, dizajnérka celej sekcie.

Ide podľa nej o revolučný prístup: "Stále sa totiž stáva, že napríklad obchody s detským oblečením sú rozdelené podľa tradičnej ružovej alebo modrej. Náš koncept tieto prežité hranice búra." Projekt nazvaný Agender síce existoval len chvíľu vo forme pop-up butiku, ktorý mal predovšetkým rozvíriť diskusiu a nalákať nový typ zákazníkov, ale obchodný dom plánuje znovu naň nadviazať.

Vývoj, ktorý nezastavíme

Módny teoretik a univerzitný pedagóg Peter Susan Šagát je jedným z odborníkov, ktorí takýto vývoj považujú za súčasť hlbšej spoločenskej premeny. Nejde podľa neho o žiadny krátkodobý výstrelok módnych nadšencov. "Trend rodovo neutrálnej módy je súčasťou niekoľkoročného vývoja módnej komunikácie, jedná sa o akýsi prirodzený posun, ktorý sa premieta aj do ďalších oblastí," myslí si.

V kolekciách pre rok 2017 na "non-gender" obliekanie reagujú aj módni giganti ako Burberry alebo Gucci, ktorí aj na prehliadkach prepájajú dámsku a pánsku radu, dodáva Šagát. Ako jeden z dôvodov vidí aj to, že samotní zákazníci prestávajú rešpektovať striktné rozdelenie a považujú ho za skostnatené.

"Napríklad značnú časť sortimentu značky Givenchy - až tridsať percent - si kupujú ženy samy pre seba," hovorí expert s tým, že spoločenský vývoj ide len ťažko spomaliť alebo zvrátiť. "Žijeme vo vzrušujúcej dobe, kedy sa redefinuje všetko staré, čo nám prestáva vyhovovať." Neznamená to, že musíme hneď páliť podprsenku a manžela navliekať do sukne, ale v móde, ktorá sa neriadi rodom, môžeme nájsť inšpiráciu všetci. Stačí odhodiť predsudky.

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
23. apríl 2024 04:20