Aspoň podľa nového britského prieskumu, ktorý ukázal, že zamestnanci, ktorí radi nosia žiarivé farby, sa zdajú byť kreatívnejší a schopnejší. A to im môže zabezpečiť aj povýšenie alebo lepší plat, ako píše idnes.cz.
Anketa, ktorú si objednala firma Case Station, síce ukázala, že dvadsať percent britských zamestnancov sa farbám úplne vyhýba a nosia len čiernu, bielu alebo šedú, tí, čo sa farieb neboja, podľa všetkého vedia prečo. Výrazné odtiene často nosia s jasným cieľom - zapôsobiť na nadriadených alebo na svojich klientov.
Jeden z piatich respondentov od 18 do 34 rokov vraj verí, že obľuba výrazného oblečenia prispela k jeho povýšeniu; pätina ľudí od 25 do 34 rokov dokonca tvrdí, že práve vďaka farebnejšiemu šatníku dostali vyšší plat. Celá štvrtina tých, čo odpovedali, si myslia, že ich osobitý štýl a módny vkus všeobecne prispeli k tomu, aby získali prácu, ktorú robia.
Odpoveď je pravdepodobne treba hľadať v psychológii farieb: tie žiarivejšie nás totiž podľa expertov vedia rozveseliť a dodať nám sebavedomie. "Zároveň môžu v okolí vyvolať pocit, že sme kreatívnejší, viac produktívni a že sme radi stredobodom pozornosti," povedal denníku Telegraph Cary Cooper, profesor psychológie z Manchester Business School.
Podľa jeho skúseností na seba farebnú psychológiu - či už zámerne, alebo nevedome - aplikujú častejšie ženy. "Vedia, že im farebné oblečenie môže zlepšiť náladu, keď sa cítia nespokojné alebo im chýba sebavedomie." Muži, napríklad politici, moderátori alebo pracovníci v marketingu, ho podľa odborníka zase častejšie používajú na to, aby ovplyvnili okolie.