Luminia znamená svetlo
Natália Gapľovská
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Aký je tvoj príbeh – myslím to tak, čo si študovala, robila po škole, ako si sa stala modelkou a ako si sa dopracovala k sviečkam?
Študovala som bankovníctvo na obchodnej akadémii a k modelingu som sa dostala jednoducho. S mojou výškou som bola asi neprehliadnuteľná, preto som ponuky dostávala pomerne často. Spočiatku som ich odmietala a rozhodla som sa, že modeling budem robiť až po škole. Po maturite som prijala ponuku vycestovať do Paríža a zostala som v tejto brandži 12 rokov. Páčila sa mi možnosť cestovať po svete, spoznávať zaujímavých ľudí, kultúry, nové jedlá a učiť sa cudzie jazyky, v samotnej práci mi však chýbal hlbší zmysel. Keďže som ešte nevedela, čo iné by som chcela robiť, rozhodla som sa ísť na vysokú školu – City University na štúdium manažmentu v angličtine a modeling sa stal druhoradým. Počas rokov, keď som bola modelka, sa nás často pýtali, čo budeme robiť potom. Aj ja som nad tým uvažovala, mala som v hlave pár biznis plánov, no pri ničom som necítila, že je to to pravé. Až v jednu zimu, mi spadol z neba skvelý nápad. Bývala som počas zím chorľavá, často som kašľala a bolievalo ma hrdlo. Môj strýko, ktorý sa venoval výrobe sviečok už roky, mi vtedy povedal, že to môže byť práve z obyčajných parafínových sviečok a poradil mi vymeniť parafínové za sviečky z prírodných voskov. Do týždňa moje zdravotné problémy pominuli a už sa nevrátili! Pustila som sa do prieskumu a zistila, že parafín je odpad z ropy, do ktorého sa pridáva množstvo toxických a karcinogénnych látok, ktoré spaľovaním v interiéri vdychujeme a potom nám spôsobujú rôzne dýchacie ťažkosti, alergie, astmu, bolesti hlavy, hrdla a mnohé iné zdravotné problémy.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Čiže ťa na túto prácu naviedol strýko?
Áno. Moja rodina pochádza zo Zlatých Moraviec a tu začala naša sviečková tradícia domácou výrobou a predajom do miestnych obchodíkov. Zistila som, že na Slovensku takmer nikto nevie o škodlivých účinkoch klasických sviečok, a tak som začala robiť osvetu. Ten objav bol pre mňa tak prevratný, že som sa rozhodla urobiť tú najlepšiu sviečku na svete. Nevedela som v tom okamihu úplne ako, ale dlhé mesiace testovania a teraz už roky zdokonaľovania nás k tomu približujú. Dbáme na každý detail a zakladáme si na precíznej ručnej práci. Strýko už, žiaľ, nie je medzi nami, no jeho syn, môj bratranec, dodnes osobne stojí za výrobou každej jednej sviečky.
Ako sa presne podieľaš na ich tvorbe a v čom sú výnimočné?
Naše sviečky majú nádhernú trblietavú štruktúru vosku pripomínajúcu čerstvo napadaný sneh. Majú omnoho vyšší bod topenia a horia až trikrát dlhšie a žiarivejšie ako klasické sviečky. Vosky obohacujeme o esenciálne oleje, aby krásne voňali podľa preferencií našich klientov. Keď som s vôňami začínala, zisťovala som, odkiaľ pochádzajú, kde je ich centrum dnes a prirodzene ma to zavialo do kolísky svetovej parfumérie na juhu Francúzska, do Grasse, kde som sa priučila parfumérskemu remeslu. Prvé vône som miešala intuitívne a postupne som sa učila, čo ľuďom vonia a čo nie. Dnes miešame aj vône na mieru, ktorými sa definujú známe značky, s ktorými spolupracujeme. Aby sviečky horeli bezpečne, hľadali sme alternatívu nádobiek, do ktorých ich budeme vlievať, nakoľko povrchová úprava proti nestekaniu je v drvivej väčšine prípadov chemická a bez nej by sviečky mohli spôsobiť požiar. Keďže sa snažíme maximum našich ingrediencií získavať lokálne, najlepší v našom okolí je ručne fúkaný Bohemia krištáľ. Známy svojou dokonalou čírosťou, jagavosťou a svetovo uznávanou hodnotou. Opäť nasledovalo niekoľko mesačné hľadanie sklára, ktorý by nám vyfúkol nádobku dokonalých čistých tvarov s absolútne presnými parametrami a keďže so sklármi od vtedy spolupracujem, môžem potvrdiť, že to vôbec nie je jednoduché. Každú jednu nádobku vyrába 6 ľudí 2 dni a tento proces si môžete pozrieť vo videu na našej webstránke. Názov LUMINIA znamená svetlo z hebrejčiny a font, ktorým ho píšeme pochádza z večných nápisov na monumentálnych stavbách môjho milovaného Ríma.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Aká bola tvoja najzaujímavejšia zákazka?
Každá jedna zákazka je pre mňa výnimočná a z každej objednávky sa tešíme. V rámci Bratislavy alebo keď mám cestu po Slovensku sa snažím zákazky doručovať aj osobne, robí mi to veľkú radosť, ako sa klienti tešia. No ak mám spomenúť skutočne zaujímavé zákazky, tak to boli napríklad sviečky pre pápeža alebo speváčku Adele.
Aká je tvoja obľúbená vôňa?
Milujem temnejšie drevité hlboké vône ako Enigma alebo Saffron Musk z našej kolekcie. Alebo pánske ale aj svieže vône, ako náš Biely čaj s jazmínom, ktorý je jednou z našich prvých vôní a od počiatku absolútny best-seller.
Čo by si poradila ženám, ktoré chcú začať robiť niečo iné, originálne, no nemajú odvahu?
Aby si svoj plán dobre premysleli, aby ich táto práca napĺňala, a potom už len aby ju robili lepšie ako ktokoľvek iný. Pretože to, že je dnes všetkého na trhu veľa, ešte neznamená, že sa to nedá robiť lepšie. Dôležité je, aby ich to naozaj bavilo, pretože práca nám zaberie veľkú časť času a ten čas je náš život, tak nech je šťastný :)
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Aké máš plány do budúcnosti?
Momentálne sa venujeme expanzii, zefektívňovaniu našich vlastných procesov, zdokonaľovaniu súčasných produktov, tvorbe nových a uvidíme, čo prinesie budúcnosť.
Kedy a ako často si zapaľuješ svoje sviečky?
Takmer každý deň. Autentická atmosféra ohňa je tak jedinečná, že si ju užívam v ktorúkoľvek hodinu či ročné obdobie.
Myslíš si, že krásne ženy to majú v živote jednoduchšie?
Myslím, že dobrí ľudia to majú v živote jednoduchšie. Podľa mňa dobro a krása ide ruka v ruke a dôležitejšie ako výzor je to, čo človek vyžaruje. Ľudia s úsmevom a dobrým úmyslom majú život určite ľahší a príjemnejší. A ak sa pýtaš na to, či mi môj výzor a zjav pomáha v práci, ktorú robím, tak áno.
V čom je podľa teba tajomstvo tvojho úspechu?
V tom, že sa snažíme robiť dobré veci s dobrým úmyslom najlepšie, ako vieme. Nesnažili sme sa vytvoriť len ďalšiu parafínovú sviečku krásneho dizajnu za čo najnižšie náklady, tak aj niektoré, hoci aj luxusné značky, a investovať do marketingu, ale naozaj ľuďom priniesť absolútnu kvalitu, ktorú si zamilujú.