Petra má vo svojom ateliéri množstvo materiálu, inšpiráciu našla aj v krojoch.Archív Petra Toth
StoryEditor

Vyrábate doma originálne kúsky? Nenechajte si ich len pre seba

19.10.2017, 12:05
Životný štýl
Vyrábate po nociach originálne produkty? Maľujete? Šijete či háčkujete? A čo keby ste si vaše hobby nenechali len pre seba, ale vrhli sa s ním do online sveta?

​Jednou zo šikovných žien, ktoré tvrdohlavo išli za svojim snom je aj šperkárka Petra Tóth. Jej ručne vyrábané šperky svojou krásou doslova vyrážajú dych. Ambiciózna Petra ich chcela predávať hneď po skončení strednej školy. V tej dobe sa však u nás nič také nepredávalo a jej výtvory nikto ani ponúkať nechce. A tak sa mladá umelkyňa rozhodla vykročiť vlastnou cestou a založila si e-shop, ktorý bol pravdepodobne prvým e-shopom so šperkami na Slovensku.

Možno aj vy máte šikovné ruky a plnú hlavu nápadov. Možno ste na materskej a popri tom stíhate vyrábať originálne vecičky. No ako ich predať? Ako si zo svojho hobby vytvoriť činnosť, ktorá vám do rodinnej kasy prihrá zopár desiatok či stovák eur? „Keď som pred rokmi začínala, bolo vytvorenie e-shopu pomerne zložité. No teraz je to celkom jednoduché a nestojí to ani veľa peňazí. No ja si hlavne myslím, že na výrobkoch treba veľmi dlho pracovať, aby boli dokonalé. Lebo keď ukážete svetu len polovičný výrobok, šanca na prvú prezentáciu je niekedy len jedna jediná. Taktiež musíte na sebe veľmi veľa pracovať, to je podstatné,“ radí Petra Tóth na základe vlastnej skúsenosti.

„A potom to už ide zložitejšie, treba hľadať marketingové kanály ako ľuďom vaše výrobky ukázať. Môžete sa spojiť s nejakou známou tvárou, ktorá ich bude prezentovať, môžete si založiť blog či prihlásiť sa na nejaký portál. Konkurencia je veľká, no šanca zažiariť stále existuje.“

Šperkárka so svojou kolekciou Mileva. Petra sa riadi aj heslom Šperkárka so svojou kolekciou Mileva. Petra sa riadi aj heslom

​Mimoriadne dôležité je podľa Petry Tóth aj správne nastavenie cenotvorby. „Tú si mnoho žien nevie urobiť, nezvládajú ani kalkulácie, idú pod cenu a kazia trh. V pokazenom trhu je veľmi ťažké preraziť. Keď budete vaše produkty predávať pod cenu, je otázkou času, kedy zistíte, že sa tým nikdy v živote nebudete môcť živiť. Lebo keď sa tým chcete naozaj živiť, musíte si zrátať všetky náklady. Aj externé výrobné náklady, ktoré ženy nevedia zohľadňovať. Musíte si výrobky naceňovať tak, akú majú pre vás hodnotu. Mňa to nikto neučil, učila som sa sama, postupne, veľa zohrala intuícia,“ dodáva Petra.

A keď vám marketingové kanály, digitálny a online svet nič nehovoria, skúste sa zapojiť do vzdelávacieho programu Digitálna garáž, ktorú spustil Google v rámci svojej iniciatívy Pomáhame Slovensku rásť. Platforma, ktorá je k dispozícii zadarmo zahŕňa online školenia aj prednášky, vďaka ktorým získate cenné poznatky o tom, ako funguje napríklad webová analytika, komunikačné nástroje, vyhľadávanie, mobilný marketing a tiež ďalšie vedomosti z oblastí ako online predaj a propagácia.

Elementy ženy: Štylistka Zuzana Kanisová

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
22. november 2024 12:08