Nezabúdajte na pitný režim nielen v lete, ale aj v zime.pexels
StoryEditor

Dehydrovaní môžete byť nielen v lete. Jednoduchý test s kožou prezradí, či ste pili dostatok tekutín

23.08.2022, 06:00
Zdravie

Slovo dehydratácia sa skloňuje najmä v lete v súvislosti s vysokými teplotami a nedostatočným príjmom tekutín. No s týmto javom, ktorý za žiadnych okolností netreba bagatelizovať, sa môžete potýkať aj v zime, najmä počas náročnej fyzickej aktivity či športu. Navyše organizmus môže byť dehydrovaný aj v dôsledku zvracania alebo dlhodobých problémov s črevami.

Toľko skloňované dodržiavanie pitného režimu má svoje opodstatnenie. V niektorých prípadoch totiž môže dehydratácia znamenať problémy, ktoré častokrát končia hospitalizáciou.

Dehydratácia aj v zime

Dostatočný príjem tekutín nepodceňujte v žiadnom ročnom období. Hoci smäd nepociťujete tak intenzívne ako v lete, vaše telo vodu potrebuje rovnako. Najmä, ak holdujete zimným športom, kedy sa telo extrémne potí aj napriek nízkym teplotám. Akákoľvek fyzická námaha mu dáva poriadne zabrať a preto by ste mali byť pri dodržiavaní pitného režimu dôslední. To isté platí aj pri saunovaní. Voda v krčahoch vo wellnesse nie je len na okrasu. Váš organizmus v saune stratí množstvo tekutín, a preto je nevyhnutné ich čo najskôr doplniť. V tomto prípade by ste mali doplniť aj minerálne látky.

Alkohol

Ak pijete alkohol, popíjajte aj dostatočné množstvo nealkoholických nápojov. Ideálne čistú vodu. Nielenže sa ráno budete cítiť oveľa lepšie a vyhnete sa prípadnej opici, ale organizmu zabezpečíte dostatočnú hydratáciu. Na zvýšený prísun tekutín nezabudnite aj na druhý deň. Najlepšie bude, ak si dvakrát do hodiny doprajte plný pohár mineralizovanej vody.

Pozor na tieto príznaky

Ak na sebe zbadáte niektorý z týchto príznakov, buďte obozretní! Ospalosť, malátnosť, neustály pocit smädu, ale aj závraty či bolesti hlavy môžu byť signálom, že niečo nie je v poriadku. Navyše môžete spozorovať, že vaša pokožka je očividne suchšia a klesá aj vaša potreba na močenie. Moč má v prípade dehydratácie tmavú farbu. V niektorých prípadoch môže byť signálom, že niečo nie je v poriadku aj zapáchajúci dych a lepivé sliny. Z miernej dehydratácie je to už len na krok k akútnemu stavu, ktorý je život ohrozujúci. Najohrozenejšou skupinou sú predovšetkým malé deti a starí ľudia.

Test na koži

Ak aj napriek vyššie spomenutým príznakom váhate, či ide vo vašom prípade o dehydratáciu, urobte si rýchly test na koži. Chyťte si medzi prsty kožu na predlaktí a mierne ju povytiahnite. Pokiaľ sa koža rýchlo vráti na svoje miesto, je všetko v poriadku. V prípade, že ste dehydratovaní, koža sa vracia veľmi pomaly alebo vôbec.

Prvá pomoc

Keď sa dostaví niektorý z uvedených príznakov a vy si uvedomíte, že ste buď vy, alebo niekto z vášho okolia dehydrovaný, snažte sa piť čo najviac tekutín. Podstatné je, aby ste naraz nevypili liter vody, ale dávkujte si ju pekne postupne, najmenej by ste však mali vypiť aspoň 300 ml. Radšej po malých dúškoch a častejšie, v opačnom prípade si môžete ublížiť. Ak môžete, vymeňte čistú vodu za minerálku. Pre vaše telo to bude žiadaná vzpruha, ktorá doplní minerály, ktoré ste počas uplynulých hodín stratili.

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
06. február 2023 22:22