Akokoľvek viem, že menej býva viac, keď ide o deti, nemienime šetriť. Bohužiaľ ani ich. A tak lietajú z krúžku na krúžok, len aby nemali čas na hlúposti. Ale čo keď im nezostáva ani na úplne obyčajné detstvo a hru?
Nikdy som nebola mama, čo hľadá rady na internete. Jednak ma po pôrode prekvapila celkom silná intuícia, hoci som v tehotenstve prežívala menšie nočné mory, že sa o svoje dieťa nebudem vedieť postarať, a jednak som vždy vedela, že chcem dať svojim deťom podobnú výchovu, ako som dostala ja. Takže mojou inšpiráciou a najväčším radcom bola mama. Koniec koncov má výsledky... (úsmev). Vychovala dvoch úspešných, slušných a najmä spokojných ľudí. Nikdy nás do ničoho netlačila, nenapĺňala si cez nás svoje sny. Naopak, dovolila nám hľadať svoju vlastnú cestu. Neviem, čo je to pendlovanie medzi školou a krúžkami a nočné vysedávanie nad úlohami, na ktoré inokedy jednoducho nebol čas. Nepoznám krik kvôli zámkam, ani strach pred vysvedčením. Ako tretiačka som ju začala ťahať za rukáv, aby ma prihlásila na klavír a v piatej triede som sa sama prihlásila na krúžok aranžovania kvetov. Oboje ma bavilo, do ničoho ma nebolo treba nútiť. Chvíľu som rozmýšľala nad konzervatóriom, ale potom vyhrala pedagogická. Školy. Čo som sa na krúžkoch naučila, akoby som na prijímačkách našla.
Cítim sa ako disidentka
Nič viac a nič menej som chcela aj pre svoje deti. Hoci, keď som tento svoj pohľad na dnešnú „prekrúžkovanú“ výchovu pred niekým spomenula, hneď ma zahnali do kúta tým, že dnes je iná doba a ešte budem rada, že budú mať raz moje ratolesti na každý prst jeden krúžok a budem vedieť, že čas trávia zmysluplne. Vybehnúť von na bicykli alebo si doma stavať bunkre z vankúšov je nezmysluplné? Pre mňa nie. A v škôlkarskom veku už vôbec. Moji predškoláci sa mohli hrať, koľko sa im len chcelo. Aj keď som si občas vypočula – či sa nebojím, že ich tak oberám o možnosti? Ak vyzerajú tak, že budem dvakrát do týždňa ťahať štvorročné revúce dieťa na tenisovú prípravku, ako suseda s tvrdením, že čo malú nezabije, to ju posilní, tak nie. Odkedy však dcéra nastúpila do školy, ten tlak sa stupňuje. Cítim sa doslova ako disidentka. Som totiž jediná matka, ktorá sa nezmenila na taxikárku a nečaká na dieťa, aby ho odviezla z krúžku A na krúžok B. Rozprávali sme sa s dcérou, či by ju niečo zaujímalo, a ona mi povedala, že ešte nevie. Budem rada, keď si niečo sama vyberie a ja jej to s radosťou umožním. Prečo by som ju však mala tlačiť do niečoho, čo ja ani ona nechce, len preto, že to tak robia ostatní? Pripravujem ju tým o niečo?
Odborníčka radí: Deti do krúžkov nenúťte
Čím viac máme možnosti, tým viac akoby sa v spoločnosti považovalo za správne len jedno. To, čo uznáva väčšina. Má význam tomu vo výchove podľa psychologičky PhDr. Evy Krkoškovej odolávať, alebo bude pre dieťa jednoduchšie, ak sa prispôsobíme masám, aj keď s nimi nesúhlasíme?
Každý rodič by si mal ujasniť svoje výchovné ciele, teda to, akého človeka chce vychovať. Spomínaná mamička veľmi dobre rozumie svojmu dieťaťu a chápe jeho dosiahnutú vývinovú úroveň a záujmy. Pomáha mu dozrievať prirodzene, bez tlaku a následného stresu. Vytvára tak základ pre jeho emočnú stabilitu, za ktorú jej bude dieťa v dospelosti vďačné. Z tohto dôvodu je jej rodičovské „disidentstvo“ zmysluplné a pre dieťa prospešné. A práve tento pocit istoty jej tlaky okolia pomôže zvládnuť. Tie rozkývajú skôr ľudí, ktorí o svojich rozhodnutiach pochybujú. Množstvo záujmových činností totiž naozaj nie je paušálne vhodné pre všetky deti, hodí sa skôr pre živé, energiou prekypujúce či extrovertné deti. Deti pohybujúce sa na opačnom póle dimenzie aktivity si dokážu zabezpečiť dostatok podnetov aj z iných zdrojov. Aj keď krúžky celkom určite podporujú sociálny vývin dieťa. Preto je vhodné nájsť správny moment aj pre ne, ale citlivo, postupne, podľa možností dieťaťa. V žiadnom prípade nie je dobré ho do nich nútiť.
Krúžky majú baviť, nie trápiť: Ako ich vybrať?
1. Myslite na to, že dieťa veľmi potrebuje čas aj na voľnú hru. Práve tá podporuje jeho kreativitu.
2. Výber krúžku by nemal byť len na rodičoch. Je potrebné ho prispôsobiť povahe a záujmom dieťaťa a rozprávať sa o tom s ním.
3. Na 1. stupni deťom stačí jeden krúžok dvakrát do týždňa, na 2. stupni je predpoklad, že deti zvládnu viac.