S negatívnou skúsenosťou rastie potom ich opatrnosť. U mužov viac než u žien, vyplýva zo štatistík zoznamovacích agentúr. Prieskum sa robil v Česku a zúčastnilo sa ho 550 respondentov od 25 do 65 rokov. „Dôvodom, prečo stále viac mužov volí zoznamky, nie je nedostatok času či príležitostí, ale tiež obava z odmietnutia. Viac než tri štvrtiny mužov priznáva, že sa boja odmietnutia v reálnom živote, nevedia ako na neho reagovať, veľa z nich dokonca odmietnutie na dlhšiu dobu paralyzuje od odvahy skúsiť to opäť,“ vysvetľuje Kristýna Mertlová, majiteľka českej úspešnej zoznamovacej agentúry. Podľa nej je odmietnutie v on-line prostredí menej traumatizujúce.
Vladimír Münz, terapeut, považuje za najväčšieho strašiaka pre mužov pri online zoznamovaní obavu zo zlyhania. „Muž chce podať výkon a uspieť. Veľmi nerád zažíva odmietnutie, pretože v ňom dvíha emócie a tie mu v jeho očiach bránia podať výkon. Považuje ich za rušivé a nežiadúce,“ vysvetľuje Münz. Ďalším dôvodom, prečo sa hlavne muži čoraz častejšie utiekajú k internetovému zoznamovaniu, je obava aby nenarazili na tzv. zúfalky a zlatokopky.
„Muži okolo tridsaťpäť rokov, ktorí prídu do fázy, že by sa chceli usadiť a mať rodinu, majú o partnerke jasnú predstavu. Vyžadujú, aby bola vyrovnaná, aby mala usporiadané hodnoty a aby jej jediným nenaplneným očakávaní bol ten správny muž na život – teda on,“ hovorí Mertlová a dodáva, že práve preto sa boja žien nad tridsať rokov, ktoré označujú za zúfalky, teda ženy, ktoré nehľadajú niekoho ideálneho, ale niekoho, kto im rýchlo urobí dieťa a vezme si ich.
S emancipáciou žien strácajú muži sebavedomie a pôdu pod nohami, ich psychika je čím ďalej tým krehčia. Nechcú si pripadať iba ako dodávatelia genofondu. Zároveň tí, ktorí vo svojom profesionálnom živote dosiahli určitého postavenia, podozrievajú nápadníčky z toho, že sa o ne zaujímajú iba kvôli peniazom a majetku. Boja sa zlatokopiek!
„Preto sú na prvých schôdzkach veľmi opatrní, nedávajú najavo svoj spoločenský status, volia menej okázalé miesta či reštaurácie a všeobecne sa snažia, aby náklady na jedno rande nepresiahli 30€ v prípade, že jeho súčasťou je spoločná večera. Práve táto čiastka predstavuje akúsi psychologickú hranicu únosnosti nákladov na to, že sa ich spoločníčka neukáže ako tá pravá,“ opisuje Mertlová skúsenosti so svojimi klientmi.