Na sociálnych sieťach sa objavil nový druh "selfie" - známe i menej známe ženy sa fotia s rozmazaným rúžom. Nie je to žiadny omyl ani podivný módny trend, ale súčasť virálnej kampane. Tá má upozorniť na riziko rakoviny krčka maternice, a predovšetkým na možnosti jej prevencie.
S rúžom, ktorá nedrží na svojom mieste, sa v posledných dňoch vyfotili napríklad modelky Georgia May Jagger, Chloe Sims a Cara Delevingne, speváčka Rita Ora alebo známa vizážistka Samantha Chapman. Spolu s britským nadačným fondom Jo's Cervical Cancer Trust tak celebrity odštartovali kampaň, ktorá má osloviť najmä mladé ženy.
Kľúčové slovo, podľa ktorého fotky na Instagrame či Twitteri nájdete, znie tentoraz #SmearForSmear. Ide o slovnú hračku: anglické slovo "smear" totiž môže znamenať "rozmazať" (napríklad make-up) alebo "ster". A práve ster z krčka maternice je súčasťou takzvaného Pap testu, bezbolestného vyšetrenia, ktoré môže rakovinu krčka maternice včas podchytiť. Jo' s Cervical Cancer Trust uvádza, že 80 percent žien sa niekedy nakazí sexuálne prenosným papilomavírusom, známejším ako HPV. "U väčšiny z nich infekcia sama odznie, ale u malého percenta žien môže zostať v tele celé roky a viesť k rozvoju rakoviny cervixu (krčka maternice)," píše sa na jej stránkach. "Dá sa jej ale predísť - preto chodievajte na pravidelné gynekologické vyšetrenie," apeluje.
Kampaň nadácia rozbehla v čase, keď prebieha Európsky týždeň prevencie rakoviny krčka maternice, a dúfa v podobný úspech, aký mala napríklad vlaňajšia Ice Bucket Challenge. Aj SmearForSmear ostatne využíva obrovský vplyv sociálnych sietí a to, že sa jej môže zúčastniť úplne každý.
idnes.cz