Nie všetky deti stoja na začiatku vzdelávania na rovnakej štartovacej čiare. Niektoré čelia prekážkam, ktoré si nevšimnete na prvý pohľad. Môže ísť o jazykovú bariéru, poruchu učenia, náročnú rodinnú situáciu alebo zdravotné obmedzenie. Iné deti vyrastajú v podmienkach, ktoré im neposkytujú rovnaké možnosti rozvoja. Žijú napríklad v dlhodobej chudobe, majú ťažké bytové podmienky alebo nedostatok podnetov. Ďalšia skupina detí, potrebuje naopak len dočasnú pomoc, keď prechádzajú náročným obdobím.
To však neznamená, že ich cesta vzdelávaním má byť menej ambiciózna alebo dokonca kratšia. Podporné opatrenia im pomáhajú túto cestu zvládnuť tak, aby mohli napredovať a získavať vedomosti a rozvíjať nové zručnosti ako ich spolužiaci.
Učenie môže mať rôzne podoby
K pedagogickému majstrovstvu patrí, keď učiteľ počas svojho pôsobenia, či už na vyučovacej hodine, cez prestávky alebo na školskom výlete, dokáže vnímať príbehy a potreby jednotlivých žiakov. Aby sa tento jeho kumšt mohol naplno rozvinúť, je kľúčové celkové nastavenie a pripravenosť vzdelávacieho systému, a samozrejme pomoc a podpora, ktorú učitelia dostávajú.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže podporuje školy pri modernizácii vyučovania tvorbou metodických materiálov, odbornými konzultáciami a profesijným rozvojom pedagogických a odborných zamestnancov. Aktuálne má v ponuke viaceré vzdelávania aj online kurzy, ktoré pomáhajú pedagógom a odborníkom v školách lepšie rozumieť tomu, aké postupy môžu voliť, aby podporili rozmanité deti v triede.
Vyučovanie, kde sa každé dieťa cíti byť súčasťou triedneho kolektívu, neznamená, že celá trieda musí ísť jedným pomalším tempom alebo preberať menej učiva. Znamená to, že deti dostávajú cielenú podporu podľa svojich potrieb, vďaka čomu sa celá trieda môže posúvať vpred. Ide o učenie detí inak, s ohľadom na to, čo práve potrebujú. To, že dieťa napríklad nemôže písať rukou mu nebráni naučiť sa vytvárať text. Môže použiť počítač alebo tablet. Dieťa so zrakovým postihnutím môže zas na telesnej výchove využiť ozvučené lopty. Pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou existujú publikácie a materiály na rozvoj reči. Ak nerozumie zadaniu, učiteľ alebo asistent učiteľa ho vysvetlí jednoduchším jazykom.
Podpora v konečnom dôsledku vedie k tomu, že pomáha všetkým deťom nájsť ich vlastnú cestu ako dosiahnuť ciele stanovené štátnym vzdelávacím programom. Cesta môže viesť cez pomoc asistenta, individuálny plán, iné metódy učenia alebo digitálne technológie. Dôležitý je však stále ten istý cieľ – úspech každého dieťaťa.
Charakter, vytrvalosť, zodpovednosť
Primeraná podpora pomáha dieťaťu zažiť úspech a posilniť vnímanie vlastnej ľudskej hodnoty. Práve takéto skúsenosti formujú charakter, vytrvalosť a zodpovednosť. Škola má podľa nastavenia nového štátneho vzdelávacieho programu rozvíjať nielen vedomosti, ale aj charakter.
Rešpektujúci prístup vo vzdelávaní prospieva celej triede bez výnimky. Všetky deti sa v takomto prostredí učia empatii, tolerancii a schopnosti spolupracovať s tými, ktorí sú odlišní. Získavajú silné sociálne a emocionálne zručnosti, ktoré sú nenahraditeľné umelou inteligenciou a počítačmi, a ktoré budú potrebovať v reálnom živote, v zamestnaní, v medziľudských vzťahoch aj v spoločnosti. Vidieť, že každý môže uspieť svojím tempom ich učí rešpektovať rozmanitosť a uvedomiť si, že spravodlivosť neznamená dostať to isté, ale to, čo každý potrebuje, aby mohol uspieť.
Podporné opatrenia umožňujú všetkým deťom v kolektíve zažiť pocit, že aj napriek prekážkam má zmysel snažiť sa, nevzdávať sa a hľadať riešenia. Práve tieto skúsenosti formujú hodnoty a charakter, ktoré si deti odnášajú do dospelosti, a ktoré majú silu meniť životy.
Dôvera a spolupráca sú kľúčové
Aby podpora fungovala nevyhnutná je spolupráca školy, rodičov aj detí. Pre každého učiteľa je nutné vedieť, čo konkrétne dieťa potrebuje a ako s ním pracovať. Rodič zas potrebuje pochopiť, že podpora nie je výnimka, ale férová šanca.
Na Slovensku dnes školy môžu využívať systém podporných opatrení od drobných úprav vo vyučovaní až po špecializovanú pomoc. Ich cieľ je jediný – aby vďaka porozumeniu a podpore malo každé dieťa možnosť rásť.
Zmeny vo vzdelávaní, ktoré pomáhajú školám učiť moderne a s ohľadom na všetkých žiakov, sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR.