Archív Lucia Pekaríková
StoryEditor

Lucia Pekaríková podniká v PR. Realizovala kampane pre zvučné mená a učí lídrov, ako si vybudovať úspešnú osobnú značku

17.07.2023, 00:00
PR Články

PR manažérky. Kreatívne, vynaliezavé a energické ženy, ktoré sú neustále v pohybe a vyriešia aj neočakávané pracovné prekážky s úsmevom a gráciou. Človeku sa môže zdať, že ovládajú mágiu a vybavia či zorganizujú aj nemožné. Hollywood povolanie PR doslova miluje a pre filmových tvorcov je zdrojom inšpirácie. Však ktorá z nás by sa aspoň raz nechcela ocitnúť v koži elegantnej a nezávislej Samanthy Jones z kultového seriálu Sex in the City alebo krásnej a šikovnej Emily Cooper, hlavnej hrdinky Emily in Paris?

Svet PR (Public Relations) je spájaný s pozlátkom, mediálnym zákulisím a kreatívnymi marketingovými kampaňami. Je to dynamické odvetvie, ktoré nikdy nespí a treba v ňom skrátka vedieť chodiť. Vyspovedali sme Luciu Pekaríkovú, ktorá sa v PR biznise pohybuje 16 rokov a viac ako dekádu vedie kreatívnu agentúru KOMUNIKA. Ako sa k PR dostala, prečo ju neprestáva baviť a čo ju viedlo k podnikaniu? Prinášame rozhovor plný inšpirácií so ženou, ktorej práca je zároveň aj vášňou.

Náhody neexistujú

Lucia vyštudovala právo a v tejto oblasti aj krátky čas pôsobila. „Štúdium práva ma napĺňalo, avšak prax mi vyhovovala o niečo menej. V čase zmeny profesie som pracovala v advokátskej kancelárii a v rámci oddychu od skúškového obdobia na univerzite som sa dostala do realizačného tímu veľkého podujatia,“ spomína. Hovorí sa, že náhody neexistujú:  „Keď som sa do PR ponorila o niečo viac, vedela som, že k právu sa už nevrátim. A urobila som dobre. Počas mojej kariéry som sa podieľala na úspešných kampaniach od zvučných značiek svetových mien, cez lokálne spoločnosti, rodinné firmy až po neziskový sektor.“ Všetky skúsenosti zúročuje nielen v agentúrnej práci, ale snaží sa ich aj odovzdávať. Či už ako spíker na konferenciách, v rámci klientskych školení alebo ako mentor v oblasti marketingovej komunikácie.

Zo Slovenska do sveta

Inšpiratívna Slovenka začala podnikať, keď mala 26 rokov a ako sama hovorí, bolo to jedno z jej najlepších pracovných rozhodnutí. Šikovnej marketérke sa totiž podarilo etablovať nielen na Slovensku. Spolu s medzinárodným tímom kolegov manažuje PR aktivity klientov celkom na 4 trhoch Európy. Niektoré z komunikačných ideí dokonca prebrali nielen ďalšie európske krajiny, ale aj štáty v Severnej Afrike a na Arabskom polostrove. Luciinou doménou je personálne PR, teda budovanie a medializácia osobných značiek. Aj preto uviedla na trh agentúrnu značku YOU ARE PR, pod ktorou pomáha podnikateľom, lídrom, tvorcom projektov a kľúčovým zamestnancom firiem zviditeľniť sa a stať sa známymi odborníkmi na trhu. „Pri personálnom PR je veľmi dôležité, aby sme si s klientmi navzájom „sadli“ a dôverovali si. Dozvedám sa totiž nielen detaily ich príbehu a pracovných skúseností, ale aj množstvo osobných informácií ako sú hodnoty či ciele. Každý vzťah, aj pracovný, je o dôvere a v personálnom PR to platí dvojnásobne.“

„To, že som ženou, beriem ako veľkú výhodu“

Pravidelne vychádza z komfortnej zóny a má rada veci v pohybe. Aj to je dôvod, prečo ju dynamické a meniace sa odvetvie PR stále baví. Za svoj osobný úspech považuje fakt, že aj napriek rôznym prekážkam v podnikaní nikdy nepotlačila svoju ženskú stránku. „Často som vídala, ako ženy vo vedúcich pozíciách potláčajú svoju ženskú stránku. Viem to pochopiť, pretože ešte aj v dnešnej dobe je podnikanie, najmä pre mladé ženy, stále náročné. Som však vďačná za to, že som vždy ostávala sama sebou, v tom je moja sila. To, že som ženou, mám silnú intuíciu a vysoké EQ, beriem ako veľkú výhodu,“ hovorí 38-ročná podnikateľka. Lucia vystupuje v súčasnosti aj ako mentorka v medzinárodnom projekte pre osobnostný a kariérny rast mladých žien.

image
Silvia Slafkovska

PR a stereotyp nejdú dokopy

To, že ani jeden deň v PR nie je rovnaký, Lucii veľmi vyhovuje. „V PR môžem uplatniť svoju kreativitu prepojenú na emócie a doslova sa vyhrať s kampaňami a eventami. Vyhovuje mi jeho premenlivosť a prispôsobivosť,“ hovorí. „Avšak, na prvom mieste je vždy profesionalita a odbornosť. Sledujeme ciele klienta, je potrebná znalosť odvetvia jeho pôsobenia a schopnosť navrhnúť a realizovať kampane, ktoré prinesú žiadané výsledky.“ Dodáva, že PR nie je pre každého. Vyžaduje nasadenie, rozhľad a aj talent. A čo iskrivé večierky, ktoré poznáme z filmov? „Samozrejme, ak sa ako PR manažér venujem organizácii podujatí, o večierky v znamení televíznych kamier a známych osobností je postarané tiež. Keďže však zodpovedám za celý priebeh akcie zorganizovanej pre klienta, prvoradou úlohou je, aby všetko prebehlo hladko a podľa plánu.“

„Netajím sa tým, že mám svoju prácu naozaj rada. Je mojou vášňou a miestom sebarealizácie.“

 

Organizovala podujatia pre známe mená

Podnikateľka rada spomína na založenie vlastnej PR agentúry: „Už som nevidela možnosť ďalšieho kariérneho posunu, jedine do zahraničia. Chcela som robiť PR podľa seba, uprednostniť kvalitu pred kvantitou a pomôcť firmám a odborníkom stať sa viditeľne úspešnými. A to sa mi aj podarilo.“ Medzi nezabudnuteľné spomienky patria aj klientské kampane, ktoré pomohli komunitám alebo šírili zmysluplné posolstvo. Tiež kreatívne podujatia, aj pre známe tváre slovenského, českého či dokonca talianskeho šoubiznisu. Lucia sa dokonca podieľala na propagácii novej kolekcie Victorie Beckham v spolupráci so športovou značkou oblečenia. „Netajím sa tým, že mám svoju prácu naozaj rada. Je mojou vášňou a miestom sebarealizácie,“ hovorí majiteľka PR agentúry. Veľký rešpekt mala z prednášania na univerzitnej pôde v Nitre v rámci projektu študentov a míľnikom je pre ňu aj založenie agentúrnej značky YOU ARE PR. „Budovaniu osobných značiek cez personálne PR sa venujem skoro celú kariéru. Okrem výnimočných príbehov našich klientov ma fascinuje aj proces, akým sa dobre nastavená osobná značka formuje, vyvíja a hlavne prináša výsledky.“

image
Silvia Slafkovska

„Prekážky som skrátka vyriešila“

Aké „zlaté rady“ by dala Lucia Pekaríková začínajúcim podnikateľom? „Každý podnikateľ má rôzne skúsenosti a prejde si rozličnými prekážkami. Môj profesionálny život ma naučil týchto 5 vecí:

  • Majte jasný cieľ, stratégiu a nebojte sa riskovať.
  • Využite príležitosti, ktoré sa ponúkajú, pretože tie sa už nemusia opakovať.
  • Buďte zdravo sebavedomí, bez obáv sa prepájajte a spolupracujte aj s inými profesionálmi na trhu.
  • Obklopujte sa ľuďmi, ktorí vás dopĺňajú a od ktorých sa môžete niečo naučiť.
  • A tiež som nikdy nemíňala vzácnu energiu na to, aby som sa s niekým porovnávala. Podľa môjho názoru by konkurencia mala byť inšpiráciou a nie zdrojom negatívnych pocitov.“

A ako vysporiadala s prekážkami počas podnikania? „Nevzdala som sa a skrátka som ich vyriešila. Dôležité je, aby ste mali realizovateľný biznis plán, dôveru vo svoje rozhodnutia a aby motivácia dosiahnuť podnikateľské ciele bola väčšia ako obavy.

„Mojím životným cieľom je byť šťastná, preto načúvam sama sebe a podľa toho aj konám.“

 

Kreativita potrebuje oddych

Aj keď je Lucia pracovne vyťažená, oddych považuje za esenciálnu záležitosť. „Všetkého veľa škodí, takže sa snažím riadiť zásadou: Keď som v práci, pracujem. Keď oddychujem, prácu neriešim. Priznám sa, nie je to vždy jednoduché, pretože si viem mysľou kreatívne uletieť aj v čase voľna. Vtedy rada využívam takzvaný mindfulness, teda užívanie si prítomného okamihu. Oddýchnutá myseľ je efektívnejšia, kreatívnejšia. Život treba žiť v prítomnosti a ja ten svoj milujem.“ Tiež si dopraje väčšie či menšie radosti: cestovanie, dobré jedlo či knihu. „Mám rada jógu, meditácie a aj maľovanie. A keď sa potrebujem „odtrhnúť od zeme“, idem si zalietať športovým lietadlom. Mojím životným cieľom je byť šťastná, preto načúvam sama sebe a podľa toho aj konám.“

image
Silvia Slafkovska

Čím viac šťastia dáš, tým viac sa ti ho vráti

Lucia sa venuje aj charitatívnej činnosti a cez Nadáciu Integra súkromne podporuje vzdelanie, dnes už mladej ženy, Miriam z Kene. Aj keď Miriam pochádza z jednej z najchudobnejších oblastí sveta, vďaka podpore vzdelania skončila strednú školu a v súčasnosti sa dokonca chystá na univerzitu. „Podpora Miriam mi dáva veľký zmysel a naplnenie. Vzdelanie je jedným z nástrojov, ktoré dokážu zlomiť chudobu nielen jednotlivca, ale aj celej komunity. Nadácia Integra robí skvelú prácu a samozrejme, na Miriam som veľmi hrdá,“ hovorí marketérka. Jej nadšenie pre tento projekt prinieslo aj pro bono PR kampaň s názvom Srdce pre Afriku, ktorú pre nadáciu realizovala spolu so svojím tímom. Podarilo sa ňou umožniť prístup k vzdelaniu viac ako 125 deťom z tých najchudobnejších oblastí v Keni a Etiópii.

 

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
27. júl 2024 04:56