Obzvlášť pri ženách to ide vždy ruka v ruke – pacientka stratí vlasy, stráca svoju korunu krásy, a tým stráca mnohokrát ťažko nadobudnuté sebavedomie. Neskôr v tejto súvislosti mnohí vnímajú zdravé vlasy ako symbol života “pred chorobou”. Špeciálne o ženskom sebavedomí počas onkologických ochorení sme sa rozprávali v talkshow SitDown s Veronikou a jej hosťami.
Záznam z talkshow SitDown s Veronikou Cifrovou Ostrihoňovou si môžete pozrieť tu:
Veronika Cifrová Ostrihoňová v úvode predstavila diskutujúcich hostí: Ing. Evu Kováčovú, výkonnú riaditeľku Ligy proti rakovine, Mgr. Katarínu Klincovú, psychologičku a projektovú manažérku Ligy proti rakovine a herca a humoristu Romana Pomajba, ktorý má doma štyri ženy, takže k téme ženského sebavedomia rozhodne mal čo povedať.
V jednotlivých rozhovoroch hostia rozoberali mnohé aspekty ohľadom toho, ako pacientka vníma seba samú od momentu, keď jej diagnostikujú rakovinu. Sú to ťažké momenty pre ňu, aj pre jej blízkych. Psychologička Katarína Klincová opisuje, že onkologickému pacientovi viac pomôžeme prejaveným záujmom, než nevyžiadanými radami či vynútenou prehnanou starostlivosťou. Pacientovi je potrebné nechať priestor, kedy sa rozhodne našu pomoc prijať.
V iných krajinách už býva štandard, že liečba onkologických pacientov zahŕňa automaticky aj sedenia s terapeutom či psychológom. U nás je to na dobrovoľnej báze, ktorú pacienti často odmietajú s postojom, že veď oni sú „v poriadku“ a odbornú duševnú pomoc nepotrebujú. Psychológ je dôležitá súčasť onkologickej liečby a môže naozaj veľmi pomôcť – ako pacientom, tak aj ich blízkym.
No vráťme sa k vlasom. Pre mnohé ženy je ich „koruna krásy“ dôležitá natoľko, že dokonca odmietnu liečbu chemoterapiou, ako nám prezradila riaditeľka Ligy proti rakovine, Eva Kováčová. A to je fakt, ktorý už pred rokmi zavážil aj v Lige proti rakovine, kde sa rozhodli, že budú okrem iného pomáhať onkopacientkám aj týmto spôsobom. Vznikol projekt Vystrihaj sa Slovensko, jeho cieľom je bezplatne vyrábať parochne na mieru z pravých vlasov alebo požičiavať parochne z umelých vlasov pacientkam, ktoré na výrobu čakať nemôžu. V náročnom období liečby plnej pocitov úzkosti, depresie a obáv z reakcií spoločnosti na zmenenú vizáž býva dočasné riešenie straty vlasov v podobe parochne väčšou pomocou, ako by ste možno čakali. Lebo vidieť na svojej hlave znova vlasy, je pre onkologických pacientov naozaj symbolom nádeje a odhodlania nevzdávať sa.
Jednou alternatívou je parochňa z pravých vlasov, ktorá sa vyrába na mieru vďaka darcom vlasov a samozrejme financiám, ktoré sú na jej výrobu potrebné. V tomto momente pomáha aj projekt Pantene Charity „Silná a krásna“, kedy nákupom jediného produktu Pantene v sieti 101 Drogerie pomôžete sumou až 50 centov, ktorá poputuje na podporu projektov Ligy proti rakovine. Druhá alternatíva je darovanie či zapožičanie parochne z umelých vlasov – pacientka má parochňu rýchlejšie. Financovanie je zabezpečené odpredaním darovaných vlasov, ktoré sú nevhodné na výrobu parochne, resp. ktoré z kapacitných dôvodov vlásenkárky nie je možné spracovať. Parochne poskytuje Liga proti rakovine pacientkam bezplatne, pacientka o parochňu musí iba požiadať.
Počas leta 2020 sa môže do zbierky opäť zapojiť každý! Stačí jednoduchý nákup jedného produktu Pantene. Zdravé vlasy od Pantene tak už štvrtýkrát znamenajú aj nové vlasy pre onkologické pacientky.
Akcia trvá do 15. 9. 2020
"My v Pantene veľmi dobre vieme, aký veľký vplyv majú práve vlasy na sebavedomie ženy - keď vyzerajú skvelo, žena sa cíti neporaziteľná, nezastaviteľná, silná a krásna. Preto radi už štvrtýkrát podporíme Ligu proti rakovine týmto projektom, aby sme pomohli navrátiť pocit sebavedomia, sily a krásy práve ženám, ktoré o svoje vlasy prišli v dôsledku onkologického ochorenia alebo následnej liečby."
Barbora Líška Kratochvílová, marketingová riaditeľka spoločnosti Procter&Gamble, pod ktorú značka Pantene patrí
„Je mi cťou, že už po štvrtý raz máme vďaka spoločnosti P&G a združeniu Liga proti rakovine možnosť byť súčasťou tohto unikátneho projektu. Úprimne verím, že rovnako ako my, aj naši zákazníci intenzívne vnímajú, že aj malý krôčik, akým je kúpa produktu Pantene, vo výsledku môže inému človeku zmeniť život k lepšiemu.“
Emil Krajčík, majiteľ 101 Drogerie
"Nie je ojedinelé, že pacientka odmieta podstúpiť liečbu chemoterapiou kvôli strate jej vlasov. Sme preto radi, že aj tento rok pokračujeme v úspešnej tradičnej kampani 'Silná a krásna' so 101 Drogerie na podporu našichbezplatných projektov pre onkologické pacientky."
Mgr. Petra Benczyová, PR manažérka Ligy proti rakovine
(PR)