Máte na konte množstvo úspešných muzikálov. I keď je to určite ťažké, viete vymenovať zopár, ktoré vám najviac prirástli k srdcu?
Snažím sa si v tom upratať ale ku každému muzikálu mám nejaký vzťah. Nedá sa to úplne presne povedať, že čo je viac. Či Pomáda v Prahe, ktorý bol veľký titul a zároveň je to najdlhší sa hrajúci titul na českom trhu. Už 25 rokov tú moju Pomádu stále hrajú. Potom prišiel Jesus Christ Superstar, čo bola méta ku ktorej som celú tvorbu smeroval a neskôr som ho robil s IMT Smile. Srdce mi búšilo.
Alebo Ôsmy svetadiel, ktorý v čase keď vznikal spôsobil doslova revolúciu a stal sa najúspešnejším muzikálom všetkých čias. Lenže potom samozrejme prišla Voda, čo sme nečkali že po Svetadieli to môžeme takto dobre urobiť. Ohlasy sú rovnaké. Či detské tituly, Na skle maľované, Čajočky s Petrom Nagyom, každý je iný a aktuálne posledné Vyznanie. Nedokážem ich vymenovať, každá tá premiéra má okrem toho úspechu či neúspechu ľudský príbeh. Neviem jeden uprednostniť pred druhým.
Uznanie vášho úspechu sú vypradené sály. Aktuálne je najväčší hit muzikál Vyznanie. Koľko práce sa skrýva za týmto neskutočným projektom?
Za Vyznaním sa skrýva toľko isto práce ako za ostatnými. Len pri Vyznaní išlo o to, že prišlo veľmi krátko po Vode (pozn.red. Voda a krv nad vodou) a obávali sme sa, že potom ako dopadla Voda, aký mala úspech, že nie je možné sa tomu priblížiť. V takom krátkom čase. Ale osud niekedy vás pohladí. Nečakali sme, že to môže dopadnúť tak dobre. Hlavne v konfrontácii v tom, že stále hráme Vodu (a krv) nad vodou. Sme z toho všetci nadšení.
Spomeniete si, kedy Vás hity Mariky Gombitovej najviac ovplyvnili? Spája sa vám nejaká životná udalosť s jej pesničkou?
Na túto pieseň mám dve spomienky. Možno aj tri, štyri. Ale dve ktoré mi ostali v pamäti. Pamätám si ten večer, keď mi mamina oznámila čo sa stalo Marike. Bol som vtedy malý chlapec. Dojalo ma to už vtedy neskutočne. Preplakal som s mamou celý večer. Bral som ten ľudský osud. Vtedy som nedoceňoval jej hudbu, bol som malý chlapec z Michaloviec, skôr som, ale vnímal rozmer toho ľudského osudu.
Dodnes si pamätám, že som bol vyvedený z miery. Druhá nie je ani tak s vyznaním, ako s Marikou.
Keď bola Nela Pocisková na Eurovízii, zrazu nám zazvonil telefón a tam sa ozvalo: "Dobrý deň tu Marika Gombitová, chcela by som hovoriť s Nelkou". Vtedy jej asi hodinu pred koncertom povedala že jej drží palce. To bol šialený šok. Z ničoho nič, že by sme sa o to snažili prišiel takýto telefonát.
Muzikál Vyznanie sme posunuli do takej roviny, že na mieste sa uskutoční taká katarzia celého diela, že všetkým vyhrkli slzy. Zimomriavky. Vtedy máte pocit, že vám Vyznanie vrátilo to, čo ste do toho dali.
Čo bolo pri zrode muzikálu Vyznanie pre Vás najväčšia výzva?
Vždy je v muzikáli hlavné aby divák, ktorý sedí v hľadisku mal pocit, že skladby neexistovali 10,15,20 rokov pred muzikálom, ale musí mať pocit, že boli napísané pre ten muzikál. To je najväčšia výzva, vyskladať ich tak, aby skladby čo vznikli dávno, presne zapadali do deja.
Ale Modus, Janko Lehotský sú géniovia. Tie skladby sú tak širokospektrálne, že nachádzate emócie na každú jednu životnú situáciu. Robiť muzikál na známe hity má veľa výhod, ale jednu obrovskú nevýhodu a to je Damoklov meč, ktorý nad vami visí.
Divák vám neodpustí pokiaľ vie, že sa jedná o nejaký kalkul. Keď si sadne do javiska a vidí len pospájané hity nejakej skupiny. Vtedy zareaguje ešte oveľa kritickejšie ako keby sa pozeral na pôvodnú tvorbu.
Dodnes si spomínam keď sme premiérovali Svetadiel úplne v navlas rovnakom čase v divadle v Prahe. O 600 metrov ďalej premiérovali muzikál na hity Olympicu. Oni zahrali nejakých 6 repríz, my so Svetadielom 700. Lebo tí diváci vycítia, kedy je to naozaj tvorba.
Bolo náročné vybrať na kastingu speváčku do hlavnej úlohy? Aké boli Vaše kritéria, samozrejme okrem spevu..
Bez toho aby ste mali skvelých hercov nemôžete do toho ísť. Ale keď nemáte hlavnú hviezdu nemôžete do toho ísť už vôbec. Vo Vyznaní nešlo o to len kto to zaspieva. Ono sa ten hlas musí hodiť aj do výzoru, ktorý do muzikálu sadne. Ale hlavne to musia byť skvelé herečky. Musia mať neskutočnú techniku. Je rozdiel zaspievať pesničku len tak a je rozdiel ju zaspievať v emócii, a trojhodinovom vystúpení. Pesnička Vyznanie prichádza na koniec, kde predtým už herečka zaspieva 13 pesničiek, hádže sa o zem, kde sú už tie hlasivky úplne zodraté a musí mať obrovskú hlasovú techniku. Musí mať niečo nadpozemské, ktorý tej piesni dáva ten rozmer, ktorý mal spev Mariky. To, čo všetci majú v ušiach, nahrávku ktorá znie v rádiách. Ale málokto si uvedomuje, že to je štúdiová nahrávka. Vtedy mala Marika pokoj, priestor, mohla si to nahrať nanaovo. Tieto dievčatá idú naživo.
Ako sa Vám spolupracovalo s Jankom Lehotským? Mali ste aj momenty, kedy sa vaše názor rozchádzali a museli ste dlhšie diskutovať?
Hudobníci nám musia veriť. Jano vždy komentoval výber piesní, ja príbeh. Ale nemali sme konflikt ani sa naše názory nerozchádzali. Zo srandy poviem, že zabudol niektoré pesničky, ktoré sme použili že vôbec napísal. Napríklad Blúdim.
Prezradíte na aké projekty sa môžu diváci z vašej dielne v budúcnosti tešiť?
S moderným baletom sme sa vrátili z Kanady a chystáme novú inscenáciu moderného baletu. Aj Na skle maľované, ktoré kvôli korone malo pauzu, tak sa opäť bude hrať. To hráme skoro 15 rokov a stále ešte Duchoň. Teší nás, že ľudia ich chcú. To je jediným pre nás zadosťučinením.