Poľovačka alebo ples?
Len čo sa začala hostina, dámy vyrušil zvuk rohov a štekot psov. Cez okná sledovali, ako poľovníci prenasledovali majestátneho jeleňa. Zakrátko do sály vošiel kráľ v kostýme sultána. Aj keď bola Aurora o 8 rokov staršia, svojou krásou ho úplne očarila, nevedel od nej odtrhnúť zrak a urobil z nej doslova kráľovnú plesu. Ako jediná jedla zo zlatých tanierov a pila z pohárov vykladaných diamantmi. Stala sa jeho prvou oficiálnou milenkou a porodila mu syna Hermanna Moritza. Nežili však šťastne, až kým nepomreli. Ako to už býva, po čase si August našiel ďalšie milenky, Aurora ho omrzela a odišla do opátstva Quedlinburg. August II. bol nenapraviteľný sukničkár a mal veľa ľavobočkov (niektoré zdroje uvádzajú počet až 380). Nuž, život niekedy naozaj nepripomína rozprávku…
Život s režisérom
S dcérami Václava Vorlíčka sme sa porozprávali aj o tom, ako prežívali obdobie, keď ich otec nakrúcal Popolušku a ďalšie legendárne, fantáziou nabité filmy. „Často spomínal, že počas nakrúcania Popolušky na Moritzburgu bola obrovská zima, ale zato žiadny sneh. Ten museli nakoniec simulovať pomocou rybacej múčky, ktorá poriadne zapáchala,“ povedala nám jeho mladšia dcéra Zuzana Marešová. Keďže každé nakrúcanie býva časovo náročné, doma si ho veľmi neužili. „Po premiére Popolušky sa ma jedna spolužiačka na strednej škole pýtala, či by som jej nezohnala kontakt na Pavla Trávníčka, lebo sa jej veľmi páčil,“ smeje sa Zuzana. Vorlíček si prácu nosil aj domov, často ho videli sedieť za stolom, kde niečo písal alebo kreslil do scenárov svoje predstavy pri vytváraní konkrétnych scén. „V roku 1968 sme boli na dovolenke pri mori v Juhoslávii a aj tam otec väčšinu času strávil s Milošom Macourkom pri vymýšľaní scén do nového filmu.“
Vianoce u umelcov
„Naša mama bola akademická maliarka a výtvarníčka, takže rodičia sa v tomto smere našli a obojstranne sa inšpirovali,“ vravia sestry a pekné spomienky majú aj na Vianoce: „Bolo obdivuhodné, ako si otec dokázal poradiť s výberom darčekov po stromček, keďže mal doma tri ženy. Muži bývajú dosť nešťastní, keď musia ísť nakupovať, ale on vždy presne trafil aj oblečenie, a keď jazdil pracovne do Nemecka, vozil nám odtiaľ naozaj pekné darčeky.“ S Libušou Šafránkovou sa stretli len na premiére filmu Tri oriešky pre Popolušku, potom si kvôli problémom s bulvárom držala odstup. „Neskôr som ju zažila prostredníctvom mojej študentky na FAMU – Libuše bola jej svokra, mali dobré vzťahy, a tak som sa dozvedela, ako veľmi ťažko a osobne niesla nepríjemnosti s bulvárom,“ dodáva Zuzana.
Zabával sa na každom kroku
Prezradili, že ich otcovi nechýbala hravosť a fantázia ani v súkromí. „Niekedy nás alebo naše deti doslova dostával do rozpakov,“ vraví Zuzana. „Keď sa s vnúčatami išiel pozrieť na novootvorenú stanicu metra na Karlovom námestí, povedal im, že je taká čistá, že tam pokojne urobí kotrmelec. A aj ho urobil! Ja som s ním ako malé dievča raz išla starou električkou, a keď videl, že je prázdna, ľahol si v nej na sedadlá. Tŕpla som, že niekto pristúpi a budú z toho mrzutosti. Vedel byť extravagantný a bavilo ho domýšľať si rôzne situácie. Vnúčatám rád rozprával strašidelné rozprávky, ktoré si za pochodu vymýšľal.“ Kateřina dopĺňa: „Nielenže bol vtipný, ale mal aj sloniu pamäť. Pamätal si, ako sa žilo za prvej republiky, čo sa dialo počas vojny, ako sa vlastným úsilím presadil na Barrandove… Mrzí ma, že sme ho neprinútili, aby dal svoje spomienky a zážitky na papier. Začal s tým, ale nikdy to nedokončil.“
Popoluška mala byť blondínka
Na kamerových skúškach mala Libuše Šafránková blond parochňu, lebo tvorcovia si mysleli, že sa takto k tmavovlasému princovi typovo viac hodí. Prvou režisérovou voľbou na túto rolu bola totiž blondínka Jana Preissová. Tá však nemohla ponuku prijať, lebo práve bola v pokročilom štádiu tehotenstva. Po testovacích záberoch sa nakoniec rozhodli Libuši ponechať prirodzenú farbu vlasov. Ani princ nebol hneď od začiatku celkom jasný. Pôvodne ho mal hrať Jaroslav Drbohlav, ktorý sa nakoniec musel uspokojiť s rolou pobočníka Vítka. Na rolu princa zvažovali aj Jana Hrušínského, ktorý zaujal vo Vorlíčkovom filme Dívka na koštěti, no ten dostal kvôli účinkovaniu v trezorovom filme Lítost (1970) zákaz, a tak si režisér nakoniec v konkurze vybral Pavla Trávníčka.
Zaujímavosti zo zákulisia
* V scéne loveckej súťaže bol zostrelený dravec skutočný, od jesene ho uchovával zmrazeného šumavský hájnik. Pri nakrúcaní ho z výšky do snehu zhadzoval sám režisér Václav Vorlíček.
* Biele holúbky nechali pred nakrúcaním poriadne vyhladovať, aby sa po klapke hneď vrhli na ošítky s kukuricou a so šošovicou. Ponad dekoráciu bola natiahnutá sieť, aby neuleteli.
* Pri nakrúcaní exteriérových scén v Moritzburgu zmizli z kráľovského kočiara dva kusy baraních kožušín v hodnote 222 Kčs. Napriek intenzívnemu pátraniu sa nikdy nenašli.