Už pri sledovaní prvých dvoch sérií jojkárskeho krimiseriálu Za sklom si divák mohol uvedomovať, že ich dej naráža na kauzy naznačujúce prepojenia ľudí z najvyšších poschodí politiky s mafiou. Keď na konci druhej série skončil za mrežami kontroverzný podnikateľ Vozner, ktorého stvárnil Maroš Kramár, ani jej scenáristi Valeria Schulczová a Roman Olekšák nemohli tušiť, že čoskoro za nimi poputuje aj reálny kontroverzný podnikateľ s podobne znejúcim menom. A to nielen pre svoje podozrivé podnikanie, ale aj pre podozrenie z objednávky vraždy investigatívneho novinára Jána Kuciaka. Aj preto je tretia séria Za sklom inšpirovaná aj touto udalosťou. Jej tvorcovia nám umožnili nahliadnuť na nakrúcanie.
Hádka po taliansky
Prichádzame do istého nového hotela v Modre a hneď v jeho foyeri sa stávame divákmi sugestívnej hereckej scény. Najprv počujeme nahnevaný mužskýhlas, ktorý mieša taliančinu so slovenčinou: „Dala si ma zatknúť!“ Ženský hlas však oponuje: „Ja nie! Prisahám, že ja nie!“ Z dverí vybehne muž, ktorému hlas patrí, vysoký štíhly odhadom šesťdesiatnik s hrubou retiazkou na krku. Rozčúlene si rukou odhodí do čela padajúce vlasy a obzrie sa na štvoricu mladíkov v oblekoch s kufríkmi a taškami, ktorá ho nasleduje. Za nimi s krikom vybieha herečka Darina Abrahámová: „To je aj môj hotel! Ty ma nemôžeš len tak vyhodiť!“ „Talian“ sa k nej prudko otáča a vyhráža sa: „Bude vojna!“ V tom momente režisér Peter Bebjak scénu zastaví a kráča do skupinky hercov. „Darinka, ty si spravodlivo rozhorčená, lebo hotel je aj tvoj,“ vysvetľuje herečke, prečo ju chce zopakovať.
Hľadanie súvislostí
Scéna sa opakuje niekoľkokrát, čo je pri nakrúcaní prirodzené, a keď je s ňou režisér spokojný, dozvedám sa, že postava „Taliana“ sa volá Badala. Okamžite mi napadne, že môže narážať na Taliana Antonina Vadalu, prepojeného s talianskou mafiou, o ktorom Ján Kuciak písal tesne pred smrťou. Tvorcovia však zdôrazňujú, že ide o seriálovú postavu, nemožno ju porovnávať s reálnou, lebo jej prisúdili aj iné činy a príbeh je skutočnosťou len voľne inšpirovaný. No aj tak sa nedokážem vyhnúť hľadaniu súvislostí medzi fikciou a realitou. Veď Darina Abrahámová hrá majiteľku hotela pani Vdovjakovú, ktorá má pod palcom agromafiu a vlastní niekoľko schránkových firiem. Jej ambície sú však väčšie. Spojí sa s Badalom a realizujú spoločne niekoľko podvodov. Napríklad pripravia o hotel podnikateľa v Starej Lesnej.
Krádež hotela
Štáb sa premiestnil do hotelovej reštaurácie a cez sklenenú stenu pozorujem ďalšiu scénu z deja. O chvíľu pochopím, že na obrazovke bude predchádzať tej prvej. Vdovjaková s Badalom totiž sedia za stolom, ona si medzi prstami koketne prevaľuje nožičku pohára so šampanským, on pokojne popíja kávu, keď do miestnosti vtrhne herec Martin Šalacha. Stvárňuje skutočného majiteľa hotela Palčeka, o ktorý sa tí dvaja predtým sporili. „Čo to má znamenať?!“pýta sa sediacej dvojice a Badala mu s talianskym prízvukom odpovedá: „Ja som ti chcel zaplatiť, ty si nesúhlasil. Toto je teraz môj hotel, moja bambina.“ Palček kričí, že neverí, veď hotel sa nedálen tak vziať. No Vdovjaková mu s falošnou empatiou radí: „Dobre ti hovorím, zbaľ sa a na všetko zabudni. Už je to môj hotel a ja s ním mám veľképlány –eurodotácie, nové pracovné miesta... Všetci ma budú milovať,“ víťazoslávne sa smeje.
Herec z Harryho Pottera
Kým režisér a herci scénu zdokonaľujú, rozprávam sa s Dominikou Richterovou, ktorá neskrýva nervozitu. Hrá totiž Badalovu milenku Moniku Schön – finalistku zo súťaže krásy – a pred sebou má prvú scénu so srbsko-chorvátskym hercom Predragom Bjelacom, alias Badalom. Až neskôr sa dozvedám, že vo filme Harry Potter a Ohnivý pohár stvárnil Igora Karkarova, riaditeľa chlapčenskej školy v Kruvale, a žije v Česku. Na terase čaká na svoju scénu Janko Koleník, v seriáli vyšetrovateľ Noro. Medziiným hovorí, ako je rád, že môže byť súčasťou seriálu, ktorý reflektuje spoločensko-politickú náladu na Slovensku, lebo v tom vidí hlbší zmysel. Rozhovory s týmito hercami prinesieme postupne.