workout at office
Zdroj: shutterstock.com

Kancelária škodí zdraviu! Skvelé rady, ako sa rozhýbať za stolom

Presedíte celý deň pri počítači v kancelárii? Bolí vás chrbát, hlava, nohy či kĺby na prstoch? Zmeňte to, kým nie je neskoro! Zacvičiť si môžete celkom diskrétne bez toho, aby ste rušili kolegov.

Milióny rokov trvalo, kým sme sa dostali zo štyroch končatín na dve a vzpriamili sa. Potom sme si na dvesto rokov sadli a čudujeme sa, že nás z toho bolí celý človek. A pomaly ideme znova do predklonu.
ČO S TÝM? Sedadlo nastavte vyššie, aby bedrá a kolená zvierali pravý alebo otvorený uhol. Nohy sú mierne od seba a dotýkajú sa zeme. Váha je na oboch hrboľoch sedacích kostí, operadlo stoličky podopiera bedrovú chrbticu (áno, pomknite sa dozadu). Chrbtica aj krk sú v zvislej polohe, to znamená nenakláňať sa dopredu a neskláňať hlavu. V úrovni očí by mala byť horná hrana monitora, hlava je od neho vzdialená 40 – 70 centimetrov.

Rozdýchajte to
Pri dlhom sedení väčšinou dýchame iba hrudníkom. Prácu bránice a medzirebrových svalov tak preberajú svaly pomocné, stres sa hromadí za krkom, ktorý spolu s trapézovými svalmi na pleciach tuhne a lopatky bolia.
ČO S TÝM? Naučte sa bránicové dýchanie: Seďte vzpriamene, ruky položte na stehná dlaňami nahor. Zhlboka sa nadýchnite do hornej aj do dolnej časti trupu. Pozor, to neznamená, že vystrčíte „pupok“, ale že sa naučíte vedome poslať dych do šírky, akoby do pásu. Potom všetok vzduch vydýchnite a zopakujte desaťkrát.

Zostúpte z výšin
Predná časť chodidla nezvláda tlak (spadnutá klenba), prsty sa ohýbajú (tzv. kladivkové prsty), mení sa ťažisko trupu (bedrová lordóza, bolesť krčnej chrbtice a hlavy), trpia kolená... Vo vymenovávaní následkov nosenia topánok na podpätku by sme mohli pokračovať ešte dlho.
ČO S TÝM? Nenápadne si pod stolom vyzujte topánky a ohýbajte ich metódou päta – špička. Potom pridajte otáčanie v členku 10-krát v smere hodinových ručičiek a 10-krát naopak. Následne dvíhajte päty, pričom prsty ostávajú opreté o zem.

Cvičte posediačky
Trikrát denne urobte na stoličke pár nenápadných posilňovacích cvikov aspoň s desiatimi opakovaniami: Chrbát a ramená – položte predlaktie ku klávesnici tak, aby bol lakeť zohnutý v pravom uhle, s výdychom pritiahnite lakte k telu a pár sekúnd ich tam držte. Brucho – s výdychom vtiahnite pupok smerom k chrbtici, pár sekúnd držte a s nádychom pomaly uvoľňujte. Predná strana stehien – s výdychom zodvihnite nohy do natiahnutia, potom výdrž a s nádychom položte nohy na zem. Vnútorná strana stehien – dajte si medzi kolená diár, knihu alebo plastovú fľašku a s výdychom na ňu kolenami zatlačte, niekoľko sekúnd vydržte a s nádychom trochu povoľte.

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Ticketportal.sk