šport
Zdroj: pixabay.com

Aký šport vám prospeje, keď máte 20, 30, 40, či 50 rokov?

Rytmus Života 20.03.2019, 14:06 Zdravie
Šport je to najlepšie, čo môžete pre svoje telo na jar urobiť. S vekom však prichádzajú určité limity a treba si dobre rozmyslieť, čomu sa budete venovať, aby vám športovanie prinášalo úžitok i radosť a neohrozilo vaše zdravie.

Sami možno na vlastnom tele badáte, že to, čo vám prospievalo kedysi, už dnes nevyhľadávate. A to z rozmanitých dôvodov. Možno ste kedysi chodievali na zumbu, s vašim nastávajúcim absolvovali dlhé túry, len aby ste boli spolu, alebo podávali obdivuhodné tanečné výkony pri obľúbenej hudbe. A dnes? Už akosi nie je čas, neraz ani chuť a priznajme si to, ani energia. Darmo časopisy hemžiace sa radami odporúčajú raz kardio cvičenie, inokedy ťahanie činiek či plávanie, potom zase všetci bicyklujú "na Sagana"…

My, hoci aj niečo skúsime, po čase zistíme, že sa tomu, či onomu športu venovať nestíhame, musíme sa do neho premáhať a často objektívne nevládzeme. Možno ale nie je problém v športe ako takom, ale v zlom načasovaní. Každému obdobiu života totiž "pristane" aj iná pohybová aktivita. Aký pohyb vás teda bude tešiť a zároveň i maximálne prospievať, keď máte 20, 30, 40, 50 a viac rokov….?

20+ Hlavne pestro

Výnimočný vek, kedy ešte nemusíte vedieť, čo je to celulitída. Ak, tak len z rozprávania...Využite to naplno a už teraz si zabezpečte telo pevné ako struna! Tabata, TRX, Insanity, Crossfit, Indoorcycling – vyskúšajte všetky hodiny, ktoré rozvrh vo vašom fitku ponúka – najmä tie dynamické a s prevahou kardia, lebo teraz ešte vládzete. Postupom času prídete na to, ktorý tréning vám najviac vyhovuje, či skupinové cvičenie alebo beh v lese s kamarátkou. Čím skôr si vytvoríte správne návyky na pravidelné športovanie, tým menej budete po tridsiatke frflať, že sa vám nechce skoro ráno vstávať kvôli hodine s obľúbenou cvičiteľkou. Držte sa hesla: čo sa za mlada naučíš...

 

30+ Naplno a dobrovoľne

Ste v produktívnom veku, využite všetok svoj potenciál a skúšajte nové športy. Už si nemôžete dovoliť len tak polihovať pred televízorom...V cvičení sa rozhodne obmedzovať nemusíte – ak vám to dovolí čas, športujte aj každý druhý deň: striedajte beh, rôzne druhy funkčných tréningov, korčule, skákanie na trampolíne či lezenie po umelej stene. Je pre vás ideálny ktorýkoľvek HIIT tréning (high intensity interval training – vysoko intenzívny intervalový tréning). Využíva sa na zrýchlenie metabolizmu a spaľovanie tuku. 

Tento typ tréningov sa vykonáva v krátkych časových intervaloch v kombinácii s malými fázami odpočinku. Údajne ide o najúčinnejší typ kardio cvičenia, ktoré je vhodné na chudnutie, možno ho vykonávať menej ako 30 minút a prakticky kdekoľvek. Znie to možno šialene, ale vďaka nemu možno pokračovať v spaľovaní tukov ešte ďalších 48 hodín po tréningu! Cvičte pre radosť z pohybu, nielen kvôli figúre! Využite jedinečnú šancu zamilovať sa do cvičenia – ak sa naň »nenamotáte« teraz, možno už nikdy.

40+ Nohu z plynu

Dochádza k akémusi upokojeniu a k čiastočnému spomaleniu metabolizmu – preto ho pravidelne popožeňte poriadnou dávkou fyzickej aktivity! Ak nebudete pravidelne cvičiť, svaly začnú ochabovať. V tomto veku už dobre viete, ako vaše telo funguje a čo potrebuje. Do ničoho sa nenúťte, nekupujte si za každú cenu polročnú permanentku do fitka, keď vám pohľad na vypracované dvadsiatničky nerobí dobre. Využite všetky príležitosti na prirodzený a bežný pohyb: bicyklovanie, turistika, tanec, beh v pomalom tempe. Cvičenie už nie je iba o estetike, o slovo sa môžu hlásiť prvé zdravotné problémy, napr. bolesti chrbta.

Dobre vám spraví plávanie. Ak nemáte v obľube dynamické tréningy s hlučnou hudbou a prevahou kardia, mohlo by vás zaujať cvičenie BodyArt. Vo veľkej miere využíva prvky a kreativitu iných cvičebných programov, ale kladie dôraz predovšetkým na dosiahnutie harmónie tela, duše i mysle a na hlboké dýchanie. Pôvodne bolo vyvinuté ako terapeutická metóda, ktorá sa zameriava na centrum tela, teda oblasť panvy, brucha a chrbtice. K jej výhodám patrí odstránenie svalovej dysbalancie, zlého držania tela a získanie lepšieho povedomia o vlastnom tele. Ide síce o pomalší druh cvičenia, ktoré navodzuje relaxáciu a pomáha pri odbúravaní stresu, ale odmenou za pravidelné cvičenie vám bude štíhle telo a čistá myseľ. BodyArt v sebe spája prvky tanca, Tai Chi, pilatesu a jogy.

50+ A poďme chodiť!

Päťdesiatka je pre niekoho nová štyridsiatka. Na druhej strane – čo ste neposilnili doteraz, to (možno) bolí a nefunguje. Ozývajú sa bolesti kĺbov, treba zapracovať najmä na posilnení stabilizačného systému a svaloch panvového dna. Naplno sa prejaví, ako ste sa o seba starali doteraz. Ale potešíme vás – mierna nadváha je v tomto veku vhodnejšia ako podváha! V období prechodu je vhodné sa zamerať na silový tréning (najlepšie pod dohľadom skúseného trénera), v kombinácii s pomalšími druhmi cvičení ako jóga či pilates. Nie je vo vašom okolí skupinka pestujúca nordic walking? Funguje ich veľa aj v malých mestách. So špeciálnymi palicami či bez nich – nachodiť by ste mali denne v priemere aspoň 8 tisíc krokov.

Ďalšou zaujímavou možnosťou je FootWork. Práca chodidiel a stav klenby nohy je pre pohybový aparát mimoriadne dôležitý. Starostlivosť o ne často zanedbávame a pritom takmer polovica ľudí máva také silné bolesti nôh, že ich obmedzujú v bežných činnostiach. Vek po 50-tke je ideálny, aby ste sa konečne zamerali na svoje chodidlá – celý život robia neskutočnú prácu. Cvičenie FootWork kladie veľký dôraz na ich precvičovanie a používajú sa pri tom rôzne pomôcky ako sú valčeky, loptičky, guľôčky a iné. Nebude ľahké nájsť fitko, kde pravidelne robia skupinové hodiny FootWork-u, ale skúste sa poobzerať po špeciálnych kurzoch a workshopoch o tomto úžasnom cvičení. Síce sa pri ňom nespotíte, ale odídete ľahkým krokom!

Horúce novinky

Nechajte si posielať emailom prehľad horúcich noviniek, nových trendov a chutných receptov.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.