Shutterstock
StoryEditor

Buďme v online svete rovnako obozretné ako v reálnom živote. Rozpoznajme podvodníkov a chráňme svoje financie

03.07.2025, 00:00
Životný štýl

S rastúcim využívaním digitálnych služieb však pribúdajú aj hrozby, ktoré môžu ohroziť financie, osobné údaje a celkovú bezpečnosť. V rozhovore s Robertom Dékánym, odborníkom na digitálnu bezpečnosť z Tatra banky, sa pozrieme na aktuálne najväčšie hrozby v digitálnom prostredí a tiež rady, ako sa im vyhnúť.

Aké sú aktuálne najväčšie hrozby v digitálnom prostredí, ktorým čelia klienti bánk?

Klienti dnes čelia sofistikovanejším spôsobom manipulácie ako v minulosti. Medzi najčastejšie hrozby patria investičné podvody, podvody prostredníctvom chatovacích aplikácií ako WhatsApp a tiež s podvodnými faktúrami, ktoré sa dotýkajú firemných klientov.

Sú ženy ohrozené inak ako muži?

Správanie žien a mužov je veľmi podobné a v mnohých typoch podvodov je zastúpenie mužov a žien porovnateľné. Rozdiel je pri tzv. romantických podvodoch, kde sú obeťami viac ženy, ale, naopak, pri investičných podvodoch sú to častejšie muži. V jednom aj druhom prípade sa však vyskytujú obe pohlavia.

Prečo ľudia stále naletia na investičné podvody?

Väčšina podvodov sa začína na sociálnych sieťach. Ľudí lákajú na investície do známych firiem alebo ich promujú známe osobností. Klienti dôverujú, lebo značky poznajú, a úvodná nízka investícia im dodá odvahu. Po prvom zisku sú ochotní investovať viac.

Ako môže klient rozpoznať, či je oslovený podvodníkom?

Odporúčame na investovanie využívať len overené platformy. Prevažná časť investičných podvodov je podporená intenzívnou telefonickou komunikáciou a časovým tlakom na realizáciu prevodov. Pri investovaní netreba podľahnúť stresu, je lepšie nechať si čas na rozmyslenie a poradiť sa s niekým, koho poznám.

V poslednom období obvolávajú ľudí podvodníci, ktorí sa vydávajú za „falošných bankárov“ alebo aj políciu.

Stretli sme sa s prípadmi, že ľuďom volal akože kolega, ktorého meno si podvodníci našli na webe, a paradoxne tvrdil, že sa ich niekto pokúšal podviesť a chce si overiť ich údaje, či išlo naozaj o ich prípad. Žiaľ, ľudia stále dokážu takto svoje údaje poskytnúť podvodníkovi.  Cieľom je buď získanie údajov, inštalácia vzdialených prístupov na ovládanie zariadenia, alebo ľudí presvedčiť na vykonanie prevodu na „bezpečný účet“.

Po novom sa rozmáha podvod pýtajúci podporu cez chatovaciu aplikáciu WhatsApp...

Aktuálne sa cez WhatsApp šíri podvod s výzvou napríklad hlasovať za dcéru niekoho z vašich známych, čím sa posilňuje uveriteľnosť tejto požiadavky. Od svojho kontaktu dostanete link akože na hlasovanie, ale v tomto linku vlastne odovzdáte jedinečný kód na aktiváciu vášho konta v novom zariadení - v tomto prípade útočníkovi. Ten získal prístup ku kontaktom a v mene majiteľa žiada napríklad o pôžičku a peniaze chce poslať na podvodné číslo účtu.

Ako môže klient overiť, či mu skutočne volá banka, a aké sú bezpečnostné opatrenia, ktoré Tatra banka zaviedla na ochranu klientov?

Tatra banka  využíva jedinečnú funkcionalitu overenia volajúceho, keď počas hovoru s callcentrom dostáva klient do mobilnej aplikácie Tatra banka jednorazový kód. Kód mu počas telefonátu povie volajúci a klient si ho v aplikácii verifikuje.

image

Robert Dékány, je odborník na digitálnu bezpečnosť v Tatra banke, kde vedie tím na prevenciu proti podvodom.

 

Tatra banka
Elementy ženy: Kaderník Ján Molnár

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
03. júl 2025 00:02