
Aj ženy v Československu chceli voňať a túžili po západných parfumoch. Tie sa vtedy dali zohnať iba v Tuzexe a pre mnoho ľudí v Československu predstavoval Tuzex synonymum luxusu. Medzi najobľúbenejšie parfumy patrili zahraničné značky ako Dior, Chanel alebo Guerlain. Avšak len málokto si tieto značky mohol dovoliť, preto ľudia siahali aj po tuzemských alternatívach. Keď potom v polovici 70. rokov otvorila svoju prvú predajňu značka Dior v Prahe, bola to obrovská udalosť.
Živé kvety
Jeden z najznámejších parfumov československej éry nesie meno Živé kvety. Túto voňavku vyrábala karlovarská výrobňa Vřídlo. Vôňa bola inšpirovaná prírodou a mala prinášať do života žien jemnosť a kvetinovú eleganciu. Tak aspoň zneli niektoré reklamné slogany. Určite si spomínate na vyblednutú vetvičku naloženú vo farebnom roztoku. Išlo o parfum, ktorý si mnoho žien zamilovalo, ale bolo aj dosť žien, ktoré túto vôňu jednoducho neznášali.
Živé kvety boli dostupné a cenovo prijateľné. „Pracovala som v drogérii a Živých kvetov sme mali plný pult. Na výber bola konvalinková vôňa, orgovánová, fialková a jazmínová. U nás ju teda ženy veľmi nekupovali, skôr muži, ktorí zúfalo na poslednú chvíľu zháňali vianočné či narodeninové darčeky,“ spomína pani Iveta.
Duch Moskvy
Ďalším charakteristickým parfumom doby socializmu bol Duch Moskvy. Tento parfum symbolizoval pevné priateľstvo medzi Československom a Sovietskym zväzom. Parfum mal výraznú, korenistú vôňu a mal pomerne ohyzdnú podobu trpaslíka alebo deda Mráza. „Vôňa bola silná a pretrvávala dlhé hodiny, veľmi ho kupovala staršia generácia. Ja som ho veľmi nemala rada a spomínam si, že s ním koledníci na Veľkú noc polievali dievčatá,“ hovorí pani Dana. Zo Sovietskeho zväzu sa k nám dovážal aj parfum Nataša, z Rumunska potom vôňa Eva.
Dezodoranty
Veľmi obľúbený bol parfum Charlie, ktorý ale často končil pod pultom. „Bola to taká jemná vôňa, ktorá sa veľmi odlišovala od do tej doby dostupných tuzemských parfumov, pritom bola pomerne cenovo dostupná,“ zalovila v pamäti pani Lenka. Veľký ošiaľ neskôr, ku koncu 80. rokov, spôsobili dezodoranty a sprejové antiperspiranty - značky Impuls, Fa alebo Bac. Boli tak populárne, že sa na ne stáli dlhé fronty, a to aj napriek ich pomerne vysokej cene.