Seniori sú ľahký terč pre podvodníkov.dreamstime
StoryEditor

Seniori v hľadáčiku telefonických podvodníkov. Ako ich ochrániť pred okrádaním

22.10.2024, 10:15
Životný štýl

Seniori sú ľahkým terčom podvodníkov. Svojou nevedomosťou sa často stávajú obeťami rôznych online či telefonických podvodov. Za minulý rok bolo na Slovensku zaznamenaných 186 prípadov telefonických podvodov zameraných na seniorov, pričom celková škoda spôsobená týmito podvodmi presiahla 2,2 milióna eur.

Podvodníci často využívajú tzv. “šokové telefonáty”, kde sa vydávajú za policajtov, prokurátorov, lekárov alebo advokátov a pod emocionálnym nátlakom žiadajú od seniorov peniaze na rôzne fiktívne účely, ako je mimosúdne vyrovnanie alebo náhrada škody. Problematika podvodov sa netýka len nátlakových telefonátov, spadajú sem aj kybernetické útoky, ako sú phishing, smishing či podvodné e-maily, pri ktorých seniori prichádzajú o svoje peniaze.

DIGITÁLNE ZRUČNOSTI PRE LEPŠÍ ŽIVOT

Vzdelávanie seniorov v oblasti digitálnych zručností je kľúčové. Pomáha im nielen udržiavať krok s rýchlo sa meniacim svetom, ale zlepšuje aj ich kvalitu života. Naučiť sa aktívne používať smartfóny, počítače alebo tablety môže seniorom otvoriť nové možnosti, ako sú online nakupovanie, komunikácia cez sociálne siete alebo prístup k informáciám a službám.

OCHRANA PRED PODVODMI

Okrem digitálnych zručností je dôležité vzdelávať seniorov aj o množiacich sa podvodoch, ktoré sú na nich páchané, ako sú telefonické alebo online podvody. Informovanosť a prevencia sú najlepšie nástroje na ochranu pred týmito hrozbami.

NAJČASTEJŠIE SITUÁCIE, KTORÉ POUŽÍVAJÚ PODVODNÍCI NA VYLÁKANIE PEŇAZÍ OD SENIOROV

  • Vylákanie peňazí predstieraním inej identity: Podvodníci často používajú príbehy o členoch rodiny, ktorí mali dopravnú nehodu alebo sú v inej kritickej situácii a údajne potrebujú peniaze, aby im pomohli. Vydávajú sa za lekárov, policajtov, právnikov, bankárov alebo sudcov.
  • Netypický spôsob odovzdania peňazí: Podvodníci presviedčajú seniorov, aby napr. vyhodili peniaze z okna, nechali ich na dohodnutom mieste alebo ich zastrašujú vykradnutím bytu.
  • Návštevy v byte: Podvodníci sa vydávajú za pracovníkov elektrární, plynární, poisťovní a pod., pričom ponúknu seniorom na overenie svojej totožnosti iné, zdanlivo vierohodné číslo, kde však odpovie ďalší komplic podvodníka.
  • Prezváňanie: Podvodníci prezváňajú seniorov s cieľom donútiť ich zavolať späť na čísla so zvýšenou tarifou.
  • Falošní policajti: Podvodníci navštevujú seniorov a vylákajú od nich peniaze pod zámienkou ochrany pred vykradnutím.
  • Zvýšenie dôveryhodnosti: Počas hovoru podvodníci navádzajú seniorov, aby zavolali na tiesňové číslo bez prerušenia hovoru, aby tak dodali telefonátu autenticitu.

Pri svojom konaní podvodníci vytvárajú na seniorov tlak, aby nekontaktovali príbuzných a dodržiavali ich pokyny. Taktiež im opakovane volajú, aby zabránili seniorom preveriť si to, čo im povedali.

 

AKO SA PODVODNÍCI SNAŽIA ZÍSKAŤ PRÍSTUP K ÚDAJOM

  • Posielanie SMS: Podvodníci sa snažia získať kódy na nákup alebo dobitie kreditu.
  • Falošné správy: Podvodníci šíria správy o spoplatnení aplikácií ako WhatsApp alebo Messenger a nabádajú, že treba overiť osobné údaje.
  • Volania v mene známych spoločností: Podvodníci sa snažia získať prihlasovacie údaje alebo presvedčiť seniorov k inštalácii škodlivého softvéru.
  • Poskytnutie údajov k bankovému účtu: Podvodníci používajú príbehy o vrátení peňazí na účet alebo vyplatení zostatku na účte ku kryptomene.
  • Posielanie podozrivých e-mailov: Podvodníci posielajú spamové e-maily s cieľom získať peniaze alebo údaje seniora.
  • Podozrivé e-shopy: Podvodníci vytvárajú falošné e-shopy na vylákanie peňazí.
  • Dôvera informáciám v online priestore: Podvodníci zneužívajú dôveru seniorov k získaniu citlivých údajov.
  • Posielanie hesiel/PIN kódov: Podvodníci sa snažia získať prístup k účtom seniorov.

TIPY, AKO ZVLÁDNUŤ PODOZRIVÝ TELEFONÁT

  1. Nekontaktujte podvodníkov späť: Ak dostanete podozrivý telefonát, nikdy nevolajte späť na číslo, z ktorého vám volali.
  2. Overte si informácie: Ak vám niekto tvrdí, že je z polície, banky alebo inej inštitúcie, zavolajte na oficiálne číslo tejto inštitúcie a overte si to.
  3. Nedávajte osobné údaje: Nikdy neposkytujte svoje osobné údaje, bankové údaje alebo heslá cez telefón ani aplikáciu.
  4. Nenechajte sa zastrašiť: Podvodníci často používajú taktiky zastrašovania. Zachovajte pokoj a overte si informácie.
  5. Informujte príbuzných: Ak máte podozrenie, že ste sa stali obeťou podvodu, okamžite informujte svojich príbuzných alebo dôveryhodné osoby.
  6. Kontaktujte políciu: Ak máte podozrenie na podvod, kontaktujte políciu a nahláste incident.

Slovak Telekom spúšťa kampaň proti podvodným volaniam

  • Slovak Telekom prichádza s novinkou určenou najmä seniorom, ako sa môžu lepšie ochrániť pred podozrivými telefonátmi.
  • Od októbra spúšťa kampaň, počas ktorej seniorom poradia predajcovia v predajných Telekom centrách, technici operátora budú poskytovať informačné letáky a na špeciálnej stránke https://enter.study/svet-seniorov/nájdu rady formou videí s herečkou Ľudmilou Swanovou.
  • Súčasťou kampane je aj vyhlásenie grantového programu na  zvýšenie digitálnych zručností a povedomia seniorov o bezpečnosti v online prostredí, v rámci ktorého sa prerozdelí 50 000 €.
menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
22. október 2024 10:15