Ranný kruh je príležitosť pre dieťa zdieľať svoje emócie a pocity.Nadácia Volkswagen Slovakia
StoryEditor

Všetky deti si zaslúžia byť šťastné a prijaté. Bez rozdielu

26.10.2022, 00:00
Životný štýl

Počuli ste už o inklúzii? Rodičia detí so špeciálnymi potrebami určite áno. Radi by videli svoje dieťa viesť čo najviac plnohodnotný život, prežiť detstvo so svojimi rovesníkmi v bežnej škole alebo škôlke. Nemusieť sa obávať, či bude prijaté, či bude mať šancu napredovať v kolektíve ostatných detí bez toho, aby bolo nálepkované.

Dnešné deti to nemajú úplne jednoduché, musia sa takmer za pochodu vysporiadať s rôznymi situáciami, ktoré zásadne ovplyvňujú ich vnútorné prežívanie a emocionálne prejavy, ich vzťahy aj schopnosť sústrediť sa v škole. Veľa detí si prežíva neľahkú situáciu v rodine – rozvod, choroba či strata rodiča, zlá ekonomická situácia, útek pred vojnou. Alebo náročné obdobie puberty, kedy riešia otázky sebaprijatia. Aj o týchto deťoch hovoríme pri inklúzii. Trávia veľkú časť svojho dňa v školskom prostredí, ktoré je zamerané na ich výkon. Berie sa v škole ohľad aj na ich individuálne prežívanie, náročné situácie a zlý deň? Majú priestor otvorene hovoriť o tom, ako sa cítia? V inkluzívnej škole áno, pretože vytvára bezpečné a rešpektujúce prostredie pre všetkých, bez rozdielu. Od detí so zdravotným znevýhodnením po žiakov, ktorí by ocenili ľudský prístup. Na Slovensku je do špeciálnych škôl oproti krajinám Západnej Európy zaradených štvornásobne viac detí, ktoré by sa inak mohli vzdelávať v bežných školách. Je však veľmi náročné pre rodičov takúto školu pre nich nájsť.

Príbehy detí, ktoré našli svoju školu

Mirka, mamička chlapca Peťka s narušenou komunikačnou schopnosťou dlho hľadala pre svojho syna bežnú školu. Peťko navštevoval nultý ročník špeciálnej školy, ktorá mu síce pomáhala, ale ďalej sa neposúval. Peťko začal navštevovať hokejový klub Sršne Košice. Jeho rodičia si všimli, že sa veľmi rýchlo začlenil do kolektívu bežných detí a nemá problém s nimi fungovať a dorozumieť sa. Čas strávený na tomto krúžku mu veľmi pomáhal. A tak sa Peťkovi rodičia rozhodli, že sa pokúsia nájsť pre neho bežnú školu. V Košiciach, kde bývajú, ho boli ochotní prijať len do jedinej školy a to do ZŠ Drábova 3. Táto škola má skúsenosti s inkluzívnym vzdelávaním, pôsobí na nej školský inkluzívny tím a od septembra majú na škole 47 začlenených detí. Väčšina z nich má vývinové poruchy učenia, tiež sú to žiaci s narušenou komunikačnou schopnosťou, s poruchami autistického spektra, s Aspergerovým syndrómom, s detskou mozgovou obrnou a ľahkým stupňom mentálneho postihnutia. Peťko absolvoval vstupnú orientačnú diagnostiku a od septembra nastúpil do inkluzívnej základnej školy ZŠ Drábova. Je šťastný. „Inklúzia je v dnešnom svete veľmi dôležitá, pretože učí deti, že svet nie je čiernobiely a že všetci sme určitým spôsobom jedineční. Dáva šancu deťom, akým je aj náš Peťko prežiť plnohodnotné detstvo,“ hovorí Mirka, Peťkova mamina.

image

Peťko so svojou maminou. Tešia sa z prestupu na inkluzívnu základnú školu.

Nadácia Volkswagen Slovakia

Malý Max má diagnózu detská mozgová obrna, pod ktorú spadá viacero zdravotných problémov. Najvážnejšími sú 100% imobilita a problémy s komunikáciou. Maxík sa dorozumieva znakmi, prípadne slabikami, čo mu spôsobuje najväčšie ťažkosti pri zaradení sa do kolektívu. Býva so svojimi rodičmi blízko Bratislavy a v septembri začal svoj druhý rok na inkluzívnej základnej škole.  Deti v triede sú k Maxovi veľmi vnímavé a nápomocné, čo ich obohacuje navzájom. Hoci je Max na vozíku, fyzické prekážky vôbec nevníma, pretože pedagógovia a samotná škola vytvorili týmto deťom úžasné podmienky na vzdelávanie. „Musím úprimne skonštatovať, že škola syna posunula neskutočne dopredu. Prehĺbila sa u neho mentálna vytrvalosť, trpezlivosť a chuť pracovať. Max sa snaží držať krok so spolužiakmi a pre nás je to neopísateľný pocit,“ delí sa o svoje pozitívne vnímanie inklúzie mamička Denisa

image

Max so svojimi rodičmi, ktorí vedia, že škola mu pomáha napredovať.

Nadácia Volkswagen Slovakia

Cesta školy za inklúziou

Inkluzívne vzdelávanie je v prvom rade o hodnotovom nastavení celého kolektívu a vedenia školy. K nim by sa mal pridať školský inkluzívny tím, bez ktorého je snaha o inkluzívne vzdelávanie z dlhodobého hľadiska neudržateľná. Ďalším krokom školy je odstránenie bariér pri vstupe a vo vnútorných priestoroch, zriadenie rôznych špeciálnych miestností, ktoré slúžia pre diagnostiku, terapie, fyzio, senzorické a logopedické cvičenia. Veľmi pomáhajú aj neformálne oddychové zóny, kde deti aj učitelia dokážu zrelaxovať a následne sa lepšie sústrediť na vyučovanie. Tieto zmeny sú pre školy značnou finančnou záťažou. Situácia v školstve je dlhodobo náročná a inkluzívne vzdelávanie na Slovensku ťahá za kratší koniec.

image

Ľubomíra Repáňová, projektová manažérka Nadácia Volkswagen Slovakia

Nadácia Volkswagen Slovakia

Všimla si to Nadácia Volkswagen Slovakia a zareagovala na to vytvorením grantového programu Naša inkluzívna škola, vďaka ktorému poskytuje pomoc školám „na mieru“.  Dávame školám možnosť vypracovať a uviesť do života plán, ktorý vychádza z ich vlastných potrieb. Vyššou sumou, 100 000 eur pre jednu školu, chceme umožniť realizáciu rôznych foriem podpory inkluzívneho vzdelávania – úpravy priestorov, zakúpenia terapeutických a edukačných pomôcok, ale aj vzdelávania a podpory pre pedagógov,“ hovorí Ľubomíra Repáňová z Nadácie VW SK. Ideou je, aby podporená škola za jeden rok výrazne postúpila na svojej ceste k inklúzii a dosiahla stanovené ciele. A tým je predovšetkým zvýšenie šancí na vzdelávanie pre čo najviac detí bez rozdielu, ako je aj Peťko a Max. Nadácia VW SK doteraz podporila štyri školy, ktorým poskytla  finančnú pomoc z grantového programu Naša inkluzívna škola.

image
Nadácia Volkswagen Slovakia

Viac informácií o podpore inkluzívneho vzdelávania Nadácie Volkswagen Slovakia pre školy z grantového programu Naša inkluzívna škola sa dočítate na www.nasainkluzivnaskola.sk

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
19. apríl 2024 02:29