Kým pri domácom vzdelávaní rodičia dodržiavajú presne osnovy a s dieťaťom chodia na pravidelné preskúšanie dvakrát do roka, unschooling umožňuje žiakom vzdelávať sa len v tej oblasti, ktorá ich zaujíma. U nás síce táto metóda povolená nie je, no vo Francúzsku, Amerike aj Veľkej Británii to nie je žiadna novinka.
Žiadne osnovy
V našich školách sa učitelia striktne držia vzdelávacích osnov, ktoré sú dané a dodržiavajú ich bez rozdielu všetky školy, alebo aj rodičia, ktorí sa rozhodli svoje dieťa vzdelávať doma. V skratke to znamená, že všetky deti, ktoré napríklad navštevujú prvý ročník, budú mať na jeho konci rovnaké vedomosti. Unschooling tieto osnovy ignoruje, nemá žiadne pravidlá a jediné, čo je v tomto prípade smerodajné, určuje samotné dieťa. Učí sa len to, o čo má reálny záujem, bez toho, aby mu boli niektoré informácie podsúvané. Deti sú prirodzene zvedavé, ale zároveň aj hravé a je nevyhnutné ich hlavne v prvých ročníkoch usmerňovať a budovať návyky. Aby sa nestalo, že budú síce vedieť všetky zvieratá žijúce v Afrike, ale nebudú poznať napríklad písmena abecedy.
Správna motivácia
Najskôr práca, potom zábava. Koľkokrát ste už toto počuli? Už v detstve sú deťom vštepované tieto pravidlá, a preto majú školu častokrát spojenú s niečím nepríjemným, čo je vlastne nevyhnutné „zlo“. Unschooling má, naopak, u detí vzbudiť zvedavosť po informáciach a vzdelaní. Aby však prahli po rôznych vedomostiach, mali by byť neustále motivované. Obklopené podnetnými vecami, ktoré v nich tú zvedavosť prebudia. K tomu patria napríklad aj výlety či spoznávanie nových miest.
Stereotyp nehrozí
Kým bežné deti ráno vstanú, dajú si raňajky a odchádzajú do školy, kde je každý deň s malými obmenami takmer rovnaký, deti na unschoolingu čaká každý deň iné dobrodružstvo. Spoznávanie sveta na prechádzke, v múzeu, zoo či galérii. Toto všetko je pre ne podnetné prostredie a zvedavé otázky na svet okolo len tak sypú z rukáva.
Čo potom?
Predstava mať doma dieťa na unschoolingu by možno mnohé z vás vydesila. Stačili uplynulé dva roky, kedy počas covidu boli deti na domácom vzdelávaní, kde predsa len vyučovali učitelia. Mnohí rodičia tvrdia, že to bolo jedno z najnáročnejších období v ich živote. Pracovať a popri tom asistovať vo vzdelávaní nie je žiadna sranda. Navyše, povedzme si úprimne, trúfli by ste si vysvetliť učivo z fyziky, chémie či matiky vyšších ročníkov? Pravdepodobne by len pod vašim vedením dieťa nebolo dostatočne pripravené na prechod na strednú školu.
A čo socializácia?
Dieťa, ktoré sa vzdeláva doma, má určite nejakých kamarátov z ihriska či rodinných známych, ale nahradí mu to kolektív? Bude sa neskôr vedieť zaradiť do spoločnosti a plnohodnotne v nej fungovať? Čo bude robiť, keď zrazu bude musieť akceptovať pravidlá a robiť zrazu to, čo sa od neho očakáva a nie len to, čo samo chce? Je tu množstvo otázok, a tak ako všetko, určite má unschooling svoje výhody aj nevýhody. V každom prípade to chce predovšetkým zodpovedných rodičov, ktorí budú sto percent svojho času venovať dieťaťu.