Kamila a Peter Kopsoví sú autori niekoľkých úspešných kníh o výchove a komunikácii s deťmi a sú presvedčení, že k úspešnému dorozumeniu sa s dieťaťom treba prispôsobiť svoje myslenie ale aj reč.
V prvom rade je nutné si uvedomiť, že deti prežívajú mnohé situácie diametrálne odlišne od dospelých. K nájdeniu vhodného spôsobu komunikácie potom pomôže rozdelenie do niekoľkých skupín podľa toho, aký zmysel je u dieťaťa dominantný. Kopsovci rozoznávajú vo svojej knihe Ako sa dohovoriť s tigrom štyri základné komunikačné typy, dieťa však môže byť kombináciou aj dvoch z nich.
1. Pocitový typ
Takéto dieťa dá zo všetkého najviac na svoje pocity. Neuvedomuje si konkrétne detaily, ale celkové dojmy zo situácií, obrázkov alebo hudby. Emócie sú však tak trochu nevypočítateľné a deťom sa ťažko opisujú, preto môže byť pre takéto dieťa zložitejšie vyjadriť, čo by vlastne chcelo.
Autori preto neodporúčajú na deti tohto typu príliš tlačiť, ale naopak im dať čas zorientovať sa v nových situáciách a svojich pocitoch z nich vyplývajúcich. Emocionálne založené deti si potrebujú všetko vyskúšať na vlastnej koži, zložitejšiu úlohu im rozdeľujte na jednotlivé kroky. Rovnako tak sa ľahko utopí v príliš veľkom množstve možností, keď sa musí rozhodovať.
2. Rozumový typ
Takéto dieťa miluje dáta, informácie a procesy. Všetko si rozdeľuje do logických krokov, bavia ho na návody, plány a časové rozvrhy. Aj tento typ dieťaťa potrebuje svoj kľud - najmä na samostatnú prácu, ktorá je mu príjemnejšie než tá spoločná. Zaujíma sa o detaily a podrobnosti k jednotlivým krokom. Panikári, ak je logický chod krokov narušený.
"Rozumovo komunikačný typ sa ako jediný skutočne hodí k vytváraniu a dodržiavanie zoznamov a časových plánov. Žiadny iný typ sa ním nedokáže toľko baviť a nájsť v tejto činnosti toľko zaujatia, "popisujú manželia Kopsoví vo svojej knihe.
3. Obrazový typ
Takéto dieťa spoznáte podľa zošita plného farebných podčiarknutí a ďalších zvýraznení. Najlepšie sa učí pomocou názorných ukážok a dopredu potrebuje vedieť, k akému cieľu sa uberá. Nemá veľa trpezlivosti, potrebuje aktivitu a možnosť rozvíjať svoju kreativitu.
"Potrebuje mať vo všetkom jasno. Potrebuje mať základné informácie bez záplavy detailov, čo platí aj pri domácich rozhovoroch. Menej slov s jasnými pokynmi je oveľa účinnejšie ako záplava emócií či argumentov, "domnievajú sa autori typológie.
4. Sluchový typ
Tieto deti nevyhľadávajú očný kontakt a často sa zdá, že len tak pozerajú z okna a nedávajú pozor. To preto, že hlavným vnemom je pre nich sluch. V škole môžu mať problémy kvôli neporiadnym poznámkam, učivo si ale zapamätajú z výkladu učiteľa.
Tieto deti sú dobrými poslucháčmi, zároveň majú veľkú potrebu byť ostatnými vypočuté bez prerušovania. Sluchové typy radi počúvajú samých seba a majú sklony k ukecanosti. "Pozor, dieťa sluchového komunikačného typu veľmi zle znáša hádky a krik. Je to pre neho vyložene traumatizujúca situácia, ktorá v ňom aj dlho ostáva uložená, najmä ak sa včas nevykomunikuje, "popisujú autori vo svojej poslednej knihe.
Sluchový typ detí podľa nich ocení, ak budú mať pokojný tichý kútik, kam sa budú môcť schovať, alebo si pustiť hudbu podľa svojho výberu. Kľud alebo vybranú hudbu potrebujú aj na prácu. V komunikácii s rodičmi sa potom najlepšie oplatí dieťa počúvať bez prerušovania (maximálne s usmerňovaním ak odbočuje), nechať ich vyjadriť svoj názor a nespochybniť ich nápady, aby sa neuzavreli do svojho sveta.