Rodičia by mali mať závažné dôvody na to, aby sa ich dieťa vzdelávalo individuálne. Patrí medzi ne napríklad zdravotný stav, výnimočné nadanie, poruchy učenia alebo napríklad problémy v sociálnej oblasti. Mnohí rodičia ale nutnosť zdôvodňovať rozhodnutie vzdelávať dieťa individuálne považujú za neopodstatnené. Doma sa totiž často učia aj malí športovci a domáce učenie volia tiež ľudia, ktorí chcú deťom sami odovzdávať životné hodnoty, nesúhlasia so súčasným systémom vzdelávania alebo s ním majú zlé skúsenosti.
Kritici súčasného školského systému mu vyčítajú hlavne prílišný dôraz na memorovanie informácií a vedomostí, ktoré nemusia deti pre svoj budúci život vôbec potrebovať. Ťažko z dnešného pohľadu odhadneme, čo bude dôležité za dvadsať rokov a čo zostane zabudnuté. Mnohí rodičia vyučujúci deti doma a preto sa zameriavajú viac na schopnosť kritického myslenia a získavania relevantných informácií a zdrojov sami.
"Nepoznám žiadnych rodičov, ktorí by sa s deťmi doma neučili, po tom, čo deti strávia 5 a viac hodín v škole, alebo im nepomáhali s úlohami (a mnohí ich za deti aj píšu). Takže asi je niekde chyba, "odpovedala Veronika Vieweghová pre ona.idnes.cz.
Výhoda pre nadané deti i dyslektikov
Rodič je pri individuálnom vzdelávaní vždy plne sústredený na potreby a pochopenie preberanej témy dieťaťom, čo pri frontálnej výučbe v triede medzi tridsiatimi žiakmi príliš nejde. Pokiaľ ide žiakovi matematika alebo ho bavia písmená, môže sa hneď v "prvej triede" naučiť písať vlastné príbehy alebo napríklad malú násobilku a nenudí sa v triede s deťmi, ktoré ešte len skladajú písmenká do slov alebo počítajú do dvadsať. Mnoho rodičov sa navyše zameriava na rozvíjanie prirodzenej zvedavosti svojich detí, ktoré škola v mnohých z nás svojím prístupom potlačila.
Obaja s Michalom sme prešli školským systémom, ktorý v nás zanechal nejaké stopy a nechceli sme, aby si deti prechádzali niečím podobným. Doba, keď som Sáru a Báru učila doma, bola to jedna veľká výzva, učenie a pochopenie. Mojou odmenou a vlastne vysvedčením je, že obe sú teraz na gymnáziu. Ale to najdôležitejšie je, že majú stále tú prirodzenú túžbu sa dozvedať viac o svete, v ktorom žijú, vzdelávať sa, pozorovať a skúmať. Oceňujú, čo pre nich učitelia robia, aké programy pripravujú a ako zaujímavo dokážu vysvetliť to, čo učia. Zároveň som z reakcií učiteľov pochopila, že to u ostatných študentov vôbec nie je bežné, "opísala Veronika Vieweghová.
Čo je kmeňová škola?
Keď sa deti vzdelávajú doma musia sa zapísať do vybranej kmeňovej školy. Rodičia pri tom musia doložiť príslušné vzdelanie (SŠ s maturitou pre prvý stupeň a VŠ pre druhý stupeň), opísať podmienky pre vyučovanie v domácnosti a dodať zoznam využívaných kníh a učebníc. Rodičia postupujú podľa daných osnov, vedomosti detí overujú kmeňové školy dvakrát počas roka na hodnotenie, na druhom stupni štyrikrát do roka.
Najčastejšou výčitkou na adresu "domácich školákov" potom od odporcov býva, že sa dostatočne nesocializují a nebudú sa vedieť pohybovať v kolektíve. "Sú deti, ktoré kolektív potrebujú, ale nie som presvedčená o tom, že to má byť kolektív rovnako starých detí. Ony si totiž nemajú veľmi čo odovzdať. Keď je kolektív rôznorodý, prebieha potom v skupine prirodzená komunikácia, mladší napodobňujú starších, učia sa rešpektu, starší sa učia trpezlivosti, vnímajú a odovzdávajú skúsenosti. A tým sa všetci neustále obohacujú. Tak, ako to predtým bolo v kmeňoch a v dedinách, "odpovedala čitateľom Veronika Vieweghová.
Rodičia individuálne vzdelávané deti často zapisujú do najrôznejších záujmových krúžkov a chodia s nimi na najrôznejšie workshopy, exkurzie a výstavy spoločne s ďalšími „domácimi školákmi“. Niektoré potom vzdelávajú aj súkromní učitelia - často sa uplatňujú napríklad pri výučbe cudzích jazykov.
"Domáce vzdelávanie nie je pre každé dieťa ani pre každého rodiča. Dôvody sú rôzne. Najčastejšie od rodičov počúvam, že by to nezvládli, nemajú trpezlivosť, fantáziu, vzdelanie, energiu, niekto to prizná, a to oceňujem, že si nevie predstaviť tráviť s deťmi všetok čas. Je dôležité nájsť v sebe tú pravú motiváciu a tiež si treba priznať, že predstava je niekedy iná, a že s domácim vzdelávaním jednoducho skončíme, "uviedla v rozhovore Veronika Vieweghová.