pixabay.com
StoryEditor

Od rybieho tuku po baktérie v látke. Ako sa menilo funkčné oblečenie?

21.08.2016, 14:45
Životný štýl
Funkcia a dizajn sú neoddeliteľné a samozrejme to platí aj v móde. Najmä v tej, ktorá bola pôvodne určená napríklad na námorné výpravy, neskôr na šport a dnes vlastne úplne na všetko. Ale od čias, kedy funkčné oblečenie znamenalo kabát pomazaný tukom, sa toho veľa zmenilo.

Dnes si funkčné materiály kupujeme, pretože sa nechceme spotiť vo fitku, ale boli časy, keď správne ušité alebo ošetrené oblečenie dokázalo zachrániť život, ako píše idnes.cz. "Napríklad námorníci používali vodeodolnú impregnáciu už v pätnástom storočí," opisuje Gary Janes, vedúci dizajnu tradičnej britskej značky Barbour.

Ťažké kabáty si vtedy natierali rybím olejom alebo dechtom, neskôr sa používal tiež včelí vosk. Išlo o to upraviť látku tak, aby námorníka či neskôr rybára ochránila pred vlhkom, chladom a potenciálnymi ochoreniami. Povoskované bavlnené bundy sa v Anglicku vyrábajú dodnes a považujú sa za rodinné cennosti, ktoré je potrebné pravidelne ošetrovať, opravovať a znovu impregnovať.

"John Barbour, ktorý svoju značku založil v roku 1884, a jeho konkurenti sa sústredili aj na ďalšie ochranné prvky," dodáva Janes. "Boli to potrebné niekoľkonásobné vrstvy tkaniny, ktoré zahrievali životne dôležité orgány, teplé zamatové goliere, ktoré sa dali zapnúť pri krku, chytro rozmiestnené vrecká alebo rukávy s úzkymi manžetami, ktoré dobre tesnili."

Na front aj do krytu

Veľký vývoj zaznamenali funkčné odevy počas oboch svetových vojen. Už počas tej prvej získal na popularite tiež takzvaný "duffle coat", čo bol vlnený kabát s veľkými drevenými olivkami, ktoré sa vojakom dobre zapínali aj s hrubými rukavicami. V armáde sa osvedčil aj nový strih kabátu: mal raglánové rukávy, v ktorých mohli lepšie pohybovať rukami.

Druhá svetová vojna urýchlila vznik nových materiálov, ako bol taliansky lanital, ktorého vlákno pochádzalo z mliečneho proteínu. Úspechy zažíval syntetický nylon, objav vedcov Wallace Hume Carothera z 30. rokov, ktorý sa používal na padáky aj na dámske pančuchy. Veľa značiek navyše pochopila, že civilisti vydesení vojnou sú skvelý cieľ pre marketing. Prišli s často bizarnými funkčnými kúskami, napríklad kabelkou so zabudovanou plynovou maskou alebo overalom, ktorý ste mohli rýchlo prehodiť cez nočnú košeľu v prípade úteku do krytu.

Šľachtici na love

Ani po vojne sa vývoj nezastavil. V Británii sa Barbour aj iné značky zamerali na oblečenie pre aristokratov, ktorí si na vidieku krátili čas jazdou na koni a lovom. "Bundy pre jazdcov mali záhyby rozmiestnené podľa tvaru sedla, a nylonovú membránu, ktorá fungovala na princípe osmózy. Konský pot vďaka nej neprenikol do bavlny. Nechýbala ani kapsička na cukor," opisuje Gary Janes.

V loveckej móde sa zase začal používať pevný a hrejivý menčester. Vyvíjali sa aj špeciálne kusy oblečenia pre rôzne druhy lovu. "Napríklad pri love kačíc muži ležali s puškami na zemi. Začali preto nosiť plášte bez zapínania vpredu. Do otvorených kabátov by sa totiž dostali piesok a špina," hovorí dizajnér.

Rýchlejšie a rýchlejšie

Zatiaľ čo staršia generácia na vidieku udržiavala staré tradície, mladí ľudia sa v päťdesiatych rokoch zamilovali do motoriek. Aj na tie bolo treba vhodné oblečenie.

"Kabáty pre motocyklistov z tej doby majú vystuženú zadnú časť, vďaka ktorej sa pohodlnejšie sedelo na sedle, dvojitý predok, ktorý chránil pred vetrom, aj vypchávky v nohaviciach, ktoré sa upevňovali pomocou pásikov," vypočítava Janes.

"Pôvodne boli motorkárske bundy a kabáty hnedé, neskôr začala dominovať čierna farba," pokračuje. "V šesťdesiatych rokoch potom išlo hlavne o zrýchľovanie a aerodynamiku. Rukávy sa pri zápästí zužovali a rukavice sa obliekali cez ne. O užšiu siluetu, a teda aj vyššiu rýchlosť, sa postaral aj opasok v páse." V tejto aj nasledujúcej dekáde sa do stredu záujmu dostali aj špeciálne overaly pre automobilových pretekárov.

Nie je funkcia bez štýlu

Osemdesiate roky znamenali veľký prelom hlavne v ženskej móde a v prepojení funkčnosti s dizajnom. Dámy, ktoré chceli vyraziť do anglického nečasu, dovtedy nosili jednoducho menšiu verziu pánskych búnd, ale teraz si mohli vybrať z ponuky niekoľkých modelov prispôsobených ženskej siluete.

Hranice medzi módou určenou na šport, na denné nosenie a dokonca aj tou formálnou začali stierať aj dizajnéri luxusnej módy. Na funkčnosť, univerzálnosť a pohodlné materiály sadili Marc Jacobs, ktorý svoju značku založil v roku 1986 a behom pár rokov sa katapultoval medzi najvýraznejšie mená na scéne, ale aj Ralph Lauren, Calvin Klein, Tommy Hilfiger alebo Donna Karan. Tí všetci pomohli formovať uvoľnený a atletický vzhľad typický pre 90. roky.

Podprsenka podľa NASA

Dnes sa medzi kľúčovými trendami už pár rokov drží "athleisure". To je vzhľad prepájajúci športové prvky s oblečením, ktoré nosíme napríklad do práce. Svetu vládnu tenisky značiek Adidas, Nike a New Balance. A kúsky z funkčných materiálov, ako sú rýchloschnúci polyester, pevný polyamid alebo úplet s prímesou biologicky odbúrateľného Tencel, kúpime aj v bežných reťazcoch.

Odborníci vidia budúcnosť vo vývoji "chytrých" textílií (napríklad látky, ktorá vedia dýchať vďaka baktériám z fazuľových bôbov) a v technológiách prevzatých z iných odvetví. Či už je to spodná bielizeň s pamäťovou penou, ktorú používa NASA, alebo extra pohodlné topánky na podpätku z polyméru vyvinutého raketovými inžiniermi. Pripočítajte si k tomu ešte doplnky budúcnosti, ako sú hodinky Apple Watch, a vyjde vám, že technológia a móda k sebe budú mať čím ďalej bližšie.

Pozrite sa, ako vznikla látka, ktorá dýcha s pomocou baktérií:

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
19. apríl 2024 13:05