K napísaniu tohto článku ma vlastne inšpirovala žena, ktorú na Instagrame sledujú milióny. Presne päť a pol milióna v tomto momente. Austrálska komička Celeste Barber sa preslávila parodovaním dokonale vyzerajúcich fotografií na Instagrame a ľudia ju za to milujú. Ľudia, čo vedia, kde je sever, tí, čo žijú svoje ozajstné životy a neprepadli ilúzii, že to, čo vidia na Instagrame, je realita.
Verejný denníček
Ani psychológovia nemajú celkom jasno v tom, čo ľudí motivuje ukazovať na sociálnych sieťach celé svoje súkromie. A nemajú celkom jasno ani v tom, čo ľudí motivuje sledovať súkromie iných. Slávnych, aj menej slávnych. Lebo keď sa človek hodiny bezcieľne preklikáva cez instastories, v ktorých ľudia jedia, pijú, idú do roboty, sú v robote, špúlia pery, zadky, prsia a iné časti tela, cestujú, robia si srandičky s kamarátmi, behajú, dvíhajú činky, nakrúcajú svoje dieťa, ako kreslí, recituje, hojdá sa, spí, papá, pozerá televízor, sedí na nočníku, potom mudrujú o vzťahoch, o globálnom otepľovaní, o strave alebo o móde – to asi chce nejaké vysvetlenie... že prečo to robia namiesto toho, aby si užívali vlastný život... Sama som to zažila s pár ľuďmi. Nech sme sa stretli za akýmkoľvek účelom, vždy sa to začalo vetou – počkaj... urobilo sa foto, video, upravilo sa to do pekna až krásna, uverejnilo sa to, pripojilo sa desať až päťdesiat hashtagov a až potom sme sa venovali jeden druhému. Čím to je? Nuda? Egocentrizmus? Málo sebavedomia spojeného s potrebou pozornosti? Kto je viac postihnutý sociálnymi sieťami – tí, ktorí ich obsahom zahlcujú, alebo tí, ktorí ten obsah sledujú? Priemerný slovenský tínedžer podľa prieskumov trávi na sociálnych sieťach štyri a pol hodiny denne, dospelí ľudia veľmi nezaostávajú, najmä tí, ktorí majú aplikácie v telefónoch. S mobilom zaspávajú, po mobile siahajú tesne po prebudení... sledujú, lajkujú, žijú život tých, ktorých „followujú“. Úplne vedome a dobrovoľne zabíjame svoj čas tým, že pozeráme na hlúposti, čo tam vešajú ľudia, ktorí nás v podstate ani veľmi nezaujímajú. Lebo keby nás zaujímali, stretávali by sme sa s nimi na káve. Nesledovali by sme ich vo vesmíre.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Influencer sem, influencer tam
Je to veľmi jednoduché. Človek sa začne vyjadrovať k nejakej téme. Alebo sa vyjadruje úplne k čomukoľvek. Pôsobí sebaisto a presvedčivo. Svoje posty a instapríbehy dopĺňa o ilustrácie. Ľudí, ktorí ho sledujú, vyzýva, aby mu kládli otázky a on im dôležito odpovedá. Dáva si záležať, aby na fotkách vyzeral šťastne. Alebo zamyslene. Alebo sexy. Alebo bláznivo. Ženy sa trochu nalíčia a tvária sa, že sú nenalíčené. Muži ukazujú tetovania. Tí povrchnejší to hrajú na vzhľad. Tí, čo chcú rozdávať posolstvá, riešia slnká v duši, vnútornú pohodu, psychickú vyrovnanosť. Tí, ktorí majú potrebu ukazovať, akí sú úspešní a aktívni a výnimoční, riešia úplne všetko. Ukazujú na seba ako na stred svojho vesmíru, motivujú sebou, rozdávajú múdrosti. Negatívne komentáre mažú, na pozitívne reagujú srdiečkami, dlaňami zopnutými do modlitby alebo oboma naraz... sú zvyknutí na to, že ľudia sa ich pýtajú na odtieň laku na nechty, ktorý svieti z obrazovky, na obsah pohára, ktorý práve pijú, na obchod, kde sa dá kúpiť to tričko, čo majú na sebe... Osobitnou skupinou sú ženy, ktoré našli zmysel svojho života v materstve a ich deti si v staršom veku o sebe nájdu všetky informácie. Naozaj všetky. Aj tie, ktoré vedieť nepotrebovali. Nechceli. Ani nikto iný vlastne. Poznám ženu, ktorá svoju dcéru pravidelne nakrúca pri celkom obyčajnom tancovaní. Videá vešia s oslavnými prívlastkami a vystavuje svoje vlastné dieťa posmeškom, kritike, zbytočným komentárom, s ktorými potom polemizuje.
Toto rozhodne nie je reklama
Vzniklo to celkom prirodzene, samozrejme. Sledujú ťa denne tisícky ľudí? Tak my ti zaplatíme a ty nás spropaguješ. Hlavne však nenápadne. Akože len tak mimochodom. Akože to ide od teba. Len tak si pochutnávaj v decembri na zmrzline, tak trikrát v týždni. Ty a potom ešte ďalších dvadsať „influencerov“, ktorí takú istú zmrzlinu objavili presne v tom istom čase. Hlavne nenápadne, hlavne nenápadne. Potom sa zrazu všetky natierajú rovnakým krémom, pijú tie isté džúsy, nakupujú v tom istom obchode... milujú ten istý film, pozerajú ten istý program v telke, fandia tej istej organizácii, ktorá proti niečomu bojuje, používajú ten istý revolučný šampón, po ktorom vlasy už nevypadávajú... och a keď sme už pri vlasoch, gumové macíky. Modré a červené. Sú to vlastne vitamíny, ktoré treba jesť pravidelne a máte hrivu ako lev. Vo veľkom ich propagovali Kardashianky, Bella Thorne, Emily Ratakowski aj Vanessa Hudgnes. A vo veľkom boli na srandu. Lebo niekedy, čo je veľa, to je veľa.
Vôbec nie som odporca Instagramu. Mám tam pár obľúbených ľudí, ktorých sledujem a bavia ma. Ale mám ich rada, lebo niečo robia a ich robota je skvelá. No sledujúc to, čo sa z obrazovky valí na mladé baby, ktoré zisťujú, že stačí klipkať očami, krútiť zadkom a vymodelovať si postavu do dokonalého tvaru, mám pocit, že mamy budú mať čoraz viac roboty. Aby ich presvedčili, že sú pekné také, aké sú, že vzdelanie je naozaj potrebné a že život máme časovo ohraničený. Tak ho treba prežiť čo najplnohodnotnejšie. Nie sledovaním životov iných.