Pri zemiakoch je podstatný štýl prípravy.
StoryEditor

Zemiaky majú zlé meno. Je tento škrobový sacharid naozaj taký zlý?

10.03.2023, 13:41
Zdravie

Aj vy ste z tých čo preferujú ryžu pred zemiakmi. Máte pocit, že sú zemiaky škodlivé a preto ich ako prílohu vynechávate? Aká je pravda? Roztlačené a varené sú skvelé, vyprážané nie.

Ak existuje jedna vec, na ktorej sa všetci zhodnú, je to, že zemiaky sú chutné. Sú dostatočne univerzálne na to, aby boli hlavným jedlom aj prílohou, a dajú sa pripraviť na množstvo spôsobov – pražené, pečené, roztlačené, vyprážané… možnosti sú nekonečné. Odborníci na výživu a lekári sa však zhodujú, že by sme ich mali jesť s mierou, pretože nie sú zdravé. Ale aký nezdravý je zemiak, naozaj? Podľa nedávneho výskumu vo vedeckom časopise Diabetes Care si zemiaky nevyhnutne nezaslúžia svoju zlú povesť.

Pochopenie výskumu

Všetci účastníci vyplnili podrobný dotazník o svojej strave, keď prvýkrát vstúpil do štúdia. Asi o 16 rokov neskôr výskumníci DDCH sledovali účastníkov, aby sa dozvedeli viac o ich zdraví a o tom, či sa u nich nevyskytli nejaké choroby.

Výskumníci ECU použili tieto údaje na určenie, u koľkých ľudí sa vyvinul diabetes 2. typu a či s tým má niečo spoločné strava.

Tu je to, čo zistili

Účastníci, ktorí jedli najviac zeleniny, mali tendenciu mať nižšie BMI. Mali tiež o 21 percent menšiu pravdepodobnosť, že sa u nich rozvinie cukrovka 2. typu. Okrem toho účastníci, ktorí jedli najviac zemiakov (v porovnaní s tými, ktorí jedli najmenej), mali o 9 percent vyššiu pravdepodobnosť vzniku cukrovky 2. typu. Keď sa však vedci prispôsobili strave a vylúčili účastníkov, ktorí jedli nezdravé jedlá vo všeobecnosti a nezdravé formy zemiakov, ako sú hranolky, nenašli žiadnu súvislosť medzi konzumáciou zemiakov a rizikom cukrovky.

Je však podstatné ako sú zemiaky pripravené. „V Dánsku ľudia konzumujú zemiaky pripravené rôznymi spôsobmi; v našej štúdii sme mohli rozlišovať medzi rôznymi spôsobmi prípravy. Keď sme oddelili varené zemiaky od zemiakovej kaše, hranolčekov alebo lupienkov, varené zemiaky už neboli spojené s vyšším rizikom cukrovky: mali nulový efekt,“ uvádza sa vo výsledku štúdie.

Spôsoby, ako urobiť zemiaky zdravé a stále chutné

Celkovo je posolstvo výskumu jasné: Keď jete zemiaky, snažte sa ich jesť varené a roztlačené, a nie vyprážané alebo pokryté maslom. To samozrejme neznamená, že musíte žiť s nevýraznými zemiakmi po zvyšok svojho života.

 

Keď budete nabudúce chcieť zemiaky na večeru, vyskúšajte tieto tri chutné alternatívy:

Pečené zemiaky podávajte radšej s pažítkou a obyčajným gréckym jogurtom ako kyslou smotanou. Obyčajný jogurt má kyslú chuť a vysoký obsah bielkovín – takže vyvažuje zemiaky bohaté na sacharidy.

Zemiakové kolieska postriekajte malým množstvom oleja a potom ich namiesto vyprážania opečte na vzduchu. Stále budete mať ten lahodný, ostrý exteriér.

Máte chuť na zemiakové lupienky? Upečte si v rúre na tenké plátky nakrájaný zemiak so všetkými vašimi obľúbenými koreninami, namiesto toho, aby ste si kupovali vrecko čipsov v obchode. Je pravdepodobné, že vaša verzia bude chutnejšia a menej spracovaná.

 

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
30. máj 2024 09:38