Zrak si môžete ochrániť aj vďaka potravinám či cvičeniam zraku.pexels
StoryEditor

Zrak si môžete zlepšiť aj bez operácie. Pomôcť vám môžu tieto cvičenia alebo prírodné prostriedky

08.08.2022, 15:00
Zdravie

Viac ako v minulosti namáhate a používate svoj zrak. Či už celé dni pracujete za počítačom, dlhé hodiny si prezeráte obrázky na telefóne alebo sledujte v televízii už niekoľkú časť vášho obľúbeného seriálu. Aby ste svoj zrak zlepšili a zaručili pohodlie vašim očiam, prinášame vám niekoľko cvičení a prírodných prostriedkov, ktoré vás zachránia pred operáciou.

V súčasnosti využívate svoj zrak takmer neustále. Na počítači či telefóne dokážete dnes písať sms, čítať noviny, pozerať film alebo pracovať z domu. Vaše oči sú však takýmto spôsobom dennodenne namáhané, omnoho viac unavené a s pribúdajúcim vekom rastie aj vznik rôznych problémov spojených so stratou či poškodením zraku. Aby ste predišli podobným nepríjemnostiam alebo ste sa ich nadobro zbavili predtým, než budete musieť podstúpiť namáhavú operáciu, môžete vyskúšať tieto cvičenia a domáce prostriedky, ktoré vám zrak môžu zachrániť.

Oddych nepotrebuje len telo, ale aj oči

V prvom rade je dôležité, aby ste svojim očiam dopriali odpočinok a uvoľnenie. Pomôcť vám k tomu môže dostatočný a pravidelný spánok, ktorý očiam umožní oddych, opravu a obnovu. Takisto by ste očiam mali dopriať počas pracovného dňa prestávku raz za hodinu. Jednoducho si každých 50 minút odpočiňte na 10 minút, ľahnite si a na unavené viečka si priložte chladné plátky uhoriek. Vyskúšať môžete aj striedanie teplej vody s ľadovým obkladom. Ak nepomôžete ani jedno z týchto pomôcok, očiam môžete dopriať aj masáž. Jemnými pohybmi pomocou prostredníka a ukazováka robte kruhy od vnútorného kútika oka cez obočie, vonkajšie kútiky oka, pod okom a naspäť k vnútornému kútiku. Odpočinok by ste svojmu zraku mali dopriať aj pred spaním, a to minimálne dve hodiny pred zaľahnutím do postele. Nezabúdajte, že musíte vypnúť všetku elektroniku.

Lepší zrak vďaka potravinám

Pre správne fungovanie očí sú dôležité aj viaceré živiny. Ak vás trápia unavené a namáhané oči, doplniť by ste si mali predovšetkým vitamín A, C, E a minerály ako meď či zinok. Váš zrak však potrebuje aj antioxidanty, a to najmä betakarotén, ktorý môžete získať z mrkvovej šťavy, listovej zeleniny, tekvici, sladkých zemiakoch a olivového oleja. Síru, ktorá pomáha chrániť očnú šošovku pred tvorbou šedého zákalu, si doplníte z cesnaku, cibule a kapary. Zrak si však môžete zlepšiť aj vďaka pravidelnej konzumácii čučoriedok, hrozna alebo studenovodných rýb. Ak budú vaše oči podráždené po celom dni za počítačom či televízorom, namiesto očných kvapiek použite napríklad šťavu z aloe vera.

Cvičenia pre jasnejší a zdravší zrak

V neposlednom rade sú pre zdravie vašich očí dôležité aj cvičenia, vďaka ktorým posilníte váš zrak a zabránite tak vzniku nepríjemných problémov ako krátkozrakosť, bodky vo videní alebo nebodaj slepota. Vyskúšať môžete tieto cvičenia, ktoré by ste mali opakovať niekoľkokrát do dňa.

  • Gúľajte očami: Pomaly desaťkrát zakrúťte očami v smere hodinových ručičiek a potom desaťkrát proti smeru hodinových ručičiek.
  • Žmurkajte očami: V rýchlom tempe za sebou aspoň 30 sekúnd. Opakujte minimálne trikrát.
  • Zaostrite očami: Vezmite do ruky ceruzku alebo pero, priložte si ho blízko k nosu. Pomaly ho od nosa vzďaľujte, nakoľko vám to dovolí ruka. Po celý čas sa snažte sústrediť zrak na ceruzu. Cvičenie opakujte približne desaťkrát.
  • Zahrejte si oči: Spojte dlane dohromady a trite ich o seba dovtedy, pokým sa nevytvorí teplo. Priložte ich na oči a držte po dobu piatich sekúnd. Tento postup opakujte trikrát.
  • Indické cvičenie Trataka: Sadnite si oproti malému objektu. Zamerajte celú vašu pozornosť na tento objekt. Snažte sa nežmurkať. Potom zatvorte oči a zamerajte svoju pozornosť na priestor medzi obočím, snažte sa udržať obraz objektu v hlave tak dlho, ako len môžete. Robte to asi 10 minút. Cieľom cvičenia je dosiahnuť jasný obraz predtým, ako sa vaše oči unavia.

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
04. október 2022 02:03