Semienka, ktoré sú plné zdravotných benefitov.Unsplash
StoryEditor

Vypestujte si vitamínovú bombu: Na klíčenie sú najlepšie tieto semienka

26.12.2022, 06:00
Zdravie

Na to, aby ste svojmu telu doplnili potrebné vitamíny, nemusíte chodiť od obchodu či míňať peniaze na predražené výživové doplnky. Semienka plné prospešných látok si môžete vypestovať pokojne aj doma. Pozrite sa, ktoré sú na klíčenie tie najvhodnejšie a aké zdravotné výhody v sebe ukrývajú.

Predtým, než sa rozhodnete pestovať samy doma, je potrebné vedieť, ktoré semienka sú na to vhodné. Na klíčenie sú najlepšie strukoviny, obilniny, ale aj niektoré druhy zeleniny či iné rastlinky. Zo strukovín si môžete napríklad vybrať celú nelúpenú šošovicu, hrach, fazuľu mungo či cícer. Čo sa týka obilnín, medzi najobľúbenejšie patrí žerucha, rukola, reďkovka, brokolica či senovka. Pozor však na nevhodné semienka, ktorými si môžete uškodiť. Na klíčenie nie sú vhodné napríklad jadierka melónu, ktoré sú jedovaté alebo veľká fazuľa, ktorá môže potrápiť váš tráviaci systém. Taktiež nie sú všeobecne vhodné ani semienka, ktoré po namočení vytvoria gél, ako napríklad chia či ľan. Vybrali sme preto pár druhov semienok, ktoré v sebe ukrývajú veľké množstvo zdravotných benefitov, a s ktorými sa oplatí klíčenie skúsiť.

Výhody cíceru na tráviaci systém 

Cícer obsahuje veľké množstvo telu prospešných bielkovín či vlákninu. Ukrýva v sebe vitamíny, minerály a omega-3 mastné kyseliny. Veľký účinok má najmä na tráviaci systém, prečisťuje ho, podporuje pravidelné vyprázdňovanie a pôsobí proti zažívacím ťažkostiam. Ak chudnete, mali by ste ho zaradiť do svojho jedálnička, pretože vás cícer dokáže zasýtiť naozaj na dlhú dobu. Jeho konzumácia pomáha tiež znižovať cholesterol či hladinu cukru v krvi. Má blahodarné účinky na zdravie kostí, nechtov a prispieva k dobrej obranyschopnosti organizmu.

Mungo semienka sú skvelé pri chudnutí

Okrem toho, že majú mungo semienka príjemnú chuť, obsahujú veľké množstvo aminokyselín, vitamínov, minerálov a potrebných látok, ako napríklad zinok, mangán, meď či draslík. Takisto ako cícer sú vhodné pri chudnutí, pretože obsahujú veľmi málo kalórii. Pravidelná konzumácia klíčkov týchto fazuliek pomáha spevniť cievy, zlepšiť imunitný systém či znížiť hladinu cukru v krvi. Ak mávate problém s bolesťami kĺbov alebo sa aktívne venujete nejakému športu, zaraďte do vášho jedálnička mungo semienka, ktoré sú schopné spevniť kostné tkanivo. Avšak pozitívne prospievajú aj pri menopauze a pomáhajú udržať správny krvný tlak.

Adzuki fazule sú výborné pre tehotné ženy

Prvou a dôležitou výhodou adzuki fazúľ je, že vás z nich nenafukuje tak, ako z klasickej fazule, hrachu či šošovice, pretože sú omnoho ľahšie stráviteľné. Adzuki majú pozitívne účinky na trávenie, dokážu bojovať s nadváhou a zlepšiť funkciu metabolizmu. Tieto fazuľky sú silné najmä vďaka vláknine a antioxidantom, ktoré pôsobia na organizmus protizápalovo. Dokážu prospievať zdraviu obličiek či srdca. Keďže adzuki obsahujú aj vápnik, ktorý mnohým chýba, sú schopné pomáhať pri bolestiach zubov a kostí. A výborné sú aj pre tehotné ženy, pretože v sebe ukrývajú kyselinu listovú, ktorá pomáha pri správnom vývoji bábätka.

Konzumáciou hrachu k zdravej pokožke

Hrach patrí k potravinám, ktoré majú vysoký obsah bielkovín, minerálov, vlákniny, kyseliny listovej či sacharidov. Takisto ako cícer či mungo je vhodný pri chudnutí, pretože môže mať pozitívny vplyv na zníženie hmotnosti a podporu rastu svalov. Vďaka vysokému obsahu minerálnych látok a antioxidantov dokáže posilňovať imunitu, chrániť srdce i obranyschopnosť organizmu. Liečivé účinky má aj na pokožku, ktorú udržiava hydratovanú, pružnú a sviežu. Tiež dokáže spomaliť proces starnutia, liečiť kožné zápaly, upokojiť popáleniny a napomáha aj k zdravému rastu vlasov.

Šošovica pozitívne pôsobí na mozog a nervy

Naklíčená šošovica obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny, ktoré vaše telo potrebuje na budovanie svalov, správne fungovanie organizmu a taktiež má omladzujúce účinky na väzivové tkanivo. Okrem toho v sebe ukrýva aj potrebné sacharidy, vďaka ktorým posilňuje výkonnosť mozgu a nervov. Šošovica je plná antioxidantov, a preto je vhodná na potláčanie rastu nádorov, ale je schopná sa ich aj načisto zbaviť. Taktiež patrí k jedným najvýdatnejších zdrojov železa, ktoré telo potrebuje na produkciu hemoglobínu a vďaka tomu môže pomáhať najmä ženám pri bolestivej menštruácií.

Žerucha pomáha udržiavať zdravé oči

Žerucha obsahuje veľké množstvo antioxidantov, ktoré chránia bunky pred poškodením a oxidačným stresom. Dokáže podporovať i zdravie srdca, znižuje zápal v tele či cholesterol. Obsahuje tiež minerály potrebné na zdravie kostí a vitamíny, ktoré môžu mať blahodarné účinky na imunitu. Naklíčená žerucha je tak silná, že dokáže chrániť oči pred modrým svetlom a vznikom šedého zákalu. Je vhodná aj pre dojčiace matky, ktorým môže pomôcť pri produkcii mlieka či správnom trávení. Semená žeruchy navyše pozitívne pôsobia aj pri kožných problémoch alebo vypadávaní vlasov.

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
16. jún 2024 09:27