shutterstock.com
StoryEditor

Kŕče i predčasný pôrod. Čo všetko môže vyvolať nedostatok horčíka?

29.06.2020, 17:00
Zdravie
Horčík je pre telo a správne fungovanie organizmu prakticky nepostrádateľný.

Patrí medzi najdôležitejšie minerálne látky a stojí takmer za všetkými procesmi, ktoré prebiehajú v ľudskom tele.

Vypadávanie vlasov, svalové kŕče, tras, bolesti hlavy, ale napríklad tiež nesprávne fungovanie srdca alebo predčasný pôrod. To všetko sa môže odohrávať v tele, ktoré nemá dostatok horčíka.

"Horečnaté ióny sú zodpovedné za viac ako 300 reakcií v našom tele. Je nevyhnutný pri metabolizme sacharidov, tukov i bielkovín. Zaisťuje správnu funkciu svalov a nervovej sústavy. Podieľa sa na mineralizácii kostí. Pozitívne ovplyvňuje činnosť srdca a správne napätie v cievach. Celkovo možno teda povedať, že nás udržiava v dobrej psychickej i fyzickej kondícii," povedala idnes.cz Monika Bartolomějová, hlavná nutričná špecialistka Sveta zdravia.

Podľa zistení odborníkov je ale nedostatok horčíka (rovnako ako nedostatok vápnika) u ľudí zisťovaný pomerne často.

"Príjem našej populácie väčšinou nedosahuje ani polovicu odporúčanej dennej dávky. Súvisí to s tým, že väčšina nekonzumuje dostatočné množstvo stravy rastlinného pôvodu v zodpovedajúcej kvalite," uviedla lekárka Václava Kunová, odborná garantka projektu Viem, čo jem a pijem.

Odborníci prinášajú ďalšie a ďalšie dôkazy o tom, ako je horčík pre ľudský organizmus nenahraditeľný a že jeho nedostatok môže mať takmer fatálne následky.

"Pri dostatočnom príjme horčíka klesá pravdepodobnosť vysokého krvného tlaku a srdcových arytmií. Horčík reguluje srdcovú činnosť a rozširuje srdcové cievy. Spolu s lecitínom sa podieľa na regulácii hladiny cholesterolu v krvi," uviedol jeden z príkladov odborný server magnesium.cz.

Tuky zhoršujú vstrebávanie


Aby telo mohlo horčík správne využívať, je potrebné splniť niekoľko podmienok. "Okrem iného má na podporu vstrebávania vplyv vitamín D a B6. Naopak strava bohatá na tuky a bielkoviny alebo príliš vysoký príjem vápnika či vlákniny jeho vstrebávanie zhoršujú," uviedla Bartolomějová.

Pripomenula, že napríklad doplnky stravy s vysokým obsahom magnézia nemusia byť až tak účinné, ak nebudú v rovnováhe práve i ďalšie zložky výživy.

"Ako už bolo povedané, horčík má v našom tele rad funkcií, takže aj jeho nedostatok sa môže prejavovať radom príznakov. Medzi ne patria napríklad svalové kŕče, zvýšené napätie svalov, únava, bolesti hlavy, nervozita a ďalšie," povedala Bartolomějová.

"Ako zaujímavosť by som uviedla, že jeho nedostatok môže tiež viesť k zníženej citlivosti na inzulín, ktorá je cestou k cukrovke druhého typu. Deficit iónov horčíka je nebezpečný aj v tehotenstve, pretože môže prispieť k potratu alebo predčasnému pôrodu," dodala.

Denne až 400 miligramov


Odporúčaná denná dávka horčíka je 350 - 400 miligramov za deň. "Túto dávku pokryje napríklad 200 gramov celozrnného chleba + 1 liter vody Magnesia alebo 100 gramov ovsených vločiek + 200 gramov špenátu + 100 gramov sójového mäsa," poradila lekárka Václava Kunová.

Odborníci však odporúčajú dávku zvyšovať vo vyššom veku alebo tiež v tehotenstve, pri dojčení alebo pri ochorení srdca či pri cukrovke.

"Dokonca veľmi záleží aj na tom, či má človek fyzicky namáhavú prácu alebo aktívne športuje. Aj v takýchto prípadoch je potrebné dennú dávku horčíka navýšiť," konštatovala Monika Bartolomějová zo Sveta zdravia.

Pridala aj ďalšie odporúčania, ako z prírodných zdrojov dodať svojmu telu dostatok horčíka: "Naložte si na tanier čo najčastejšie tmavozelenú a listovú zeleninu. Cennými zdrojmi sú ďalej orechy a semienka, strukoviny, niektoré ovocie (banány, datle), ovsené otruby. Lahodným zdrojom je tiež horká čokoláda, pretože aj kakaové bôby obsahujú významné množstvo horčíka."

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
22. júl 2024 19:00