shutterstock.com
StoryEditor

Chcete mať lepšiu kondíciu a byť zdraví? Postačí pár minút chôdze

18.06.2020, 18:00
Zdravie
Autor:
Diabetik
Chôdza je skvelým pomocníkom na získanie kondície a upevnenie zdravia. Pomáha rovnomerne spaľovať tuk, pôsobí blahodarne na psychiku. A stačí polhodina denne!

V súčasnosti sa veľa hovorí o tom, aká je chôdza účinná, ako sa dá získať kondícia a dokonca aj schudnúť. Je to naozaj tak? „Už pravidelná polhodinová chôdza denne nám môže pomôcť upraviť hmotnosť a zvýšiť kondíciu,“ hovorí kondičný tréner a bývalý slovenský reprezentant v plávaní Július Slávik.

Je vhodná pre všetkých
Chôdza pomáha ľuďom na celom svete, obéznym, diabetikom či kardiakom. „Hlavne spaľujeme tuk a cukry prirodzeným spôsobom. Vyplavujú sa do tela potrebné hormóny, ktoré časom upravujú hmotnosť a hladinu cukru v tele,“ uvádza Slávik s tým, že treba upraviť aj stravu, ale to všetci s chronickými chorobami a obézni vedia.

Veľmi blahodarne pôsobí chôdza aj na psychiku, pomáha dobíjať energiu. „Toto vám potvrdia všetci odborníci. Farby prírody, vôňa lesa a lúk, štebot vtákov, to všetko je pre našu psychiku to pravé po uponáhľaných dňoch plných pracovného stresu,“ dodáva tréner. Taká prechádzka s partnerom či s priateľmi je podľa neho na nezaplatenie.

Slávik ďalej uvádza, že okrem psychiky sa upraví tep a tlak. „Srdiečko nám bije pokojnejšie a napadajú nám iné pozitívnejšie myšlienky,“ konštatuje.

Čomu chôdza pomáha?

  • je dobrá pre srdce, pľúca a krvný obeh
  • pomáha znížiť telesnú hmotnosť
  • pomáha rovnomerne spaľovať tuk
  • upravuje tep aj tlak
  • zvyšuje pevnosť kostí
  • zlepšuje psychiku, náladu, zbavuje stresu a napätia
  • pomáha dobíjať energiu
  • zlepšuje kondíciu
  • pomáha zlepšovať trávenie, redukuje zápchu
  • je ideálna pohybová aktivita, ktorá je šetrná ku kĺbom

Ako začať?
Tréner a športovec odporúča, že na začiatok určite stačia krátke pomalé prechádzky, no postupne treba zvyšovať tempo a čas. „Telo sa prispôsobí a vypýta si viac, treba ho počúvať. Podstatné je začať pomaly a pravidelne,“ hovorí.

Najvhodnejší povrch je zem
S schôdzou treba najlepšie začať v prírode. Najvhodnejším terénom je zem, tráva a neskôr aj iné povrchy ako štrk, kamene a podobne. V lese toho nájdete neúrekom. Dôležitá je aj technika a, samozrejme, aj správna obuv, aby ste cítili, na čo stúpate a prispôsobili tak rozloženie a váhu. „Chodidlo je ako senzor, je tam veľa nervových zakončení, ktoré nám dávajú signál,“ poznamenáva tréner Slávik.

menuLevel = 2, menuRoute = magazin/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = magazin, homepage = false
22. apríl 2024 22:12