Maxikova diagnóza je detská mozgová obrna, čo je jedným z najčastejšie sa vyskytujúcich ochorení nervového systému u detí. Ako však aj jeho mama, ktorá je momentálne jeho opatrovateľkou, tvrdí, Maxik má len telesné postihnutie a mentálne je v poriadku, takže je schopný plnohodnotného vzdelania.
Počas tehotenstva Radke ani len na okamih nenapadlo, že by niečo nebolo s dieťatkom v poriadku, nakoľko pracovala až do konca 6. mesiaca a nemala žiadne komplikácie. Zlom však nastal o niekoľko týždňov neskôr, kedy jej predčasne odtiekla plodová voda a o chvíľu na to bol Maxik na svete. „Bol veľmi maličký, mal len 1200g. Napriek tomu bol veľký bojovník a vďaka skvelým špecialistom na oddelení patologických novorodencov v Banskej Bystrici sme mohli po siedmich týždňoch ísť domov,“ hovorí mamina Radka. Počas prvého roka absolvovali množstvo vyšetrení a kontrol, ktoré dopadli vždy dobre. Maxik podstupoval rôzne liečebné metódy, pomaly napredoval a dobiehal zameškané.
Dôsledkom nešťastnej kombinácie liečebných metód sa však jeho stav zrazu radikálne zhoršil. Ďalšie pokračovanie liečby spôsobilo to, že Maxik ostal úplne pripútaný na lôžko. Po dohode s lekármi preto postupne vysadili liečbu a jeho stav sa do mesiaca rapídne zlepšil. „Po psychickej stránke sa rýchlo dostal do normálu a vyvíjal sa ako iné deti, ale motorická stránka ostala stále pozadu,“ prezrádza Radka, ktorá sa pred narodením synčeka venovala záchranárstvu. S Maxikom následne rodičia podstúpili množstvo rehabilitačných pobytov, z ktorých niektoré mu pomohli viac, iné menej. Od troch rokov, kedy vyrástol z detského kočíka, je šikovný školáčik na vozíku.
Maxik navštevuje školu zo zdravými deťmi
Už v škôlke, kde chodil s detičkami s rôznym zdravotným znevýhodnením, ho veľmi dobre pripravili na nástup na základnú školu. Keď sa rodičia rozhodovali, kde bude ich syn chodiť do školy, zohľadňovali predovšetkým prístup pedagógov a systém, akým škola funguje. Maxik je momentálne tretiak na ZŠ, s názvom „Škola dve ruky“ v Banskej Bystrici. Ide o klasickú základnú školu, ktorá však využíva špecifické metódy výučby. „Táto škola je výnimočná všetkým. Deti aj učitelia sú priatelia, vzájomne sa rešpektujú, deti majú veľkú slobodu v rozhodovaní, zároveň sa učia zodpovednosti za svoje konanie a pomoci slabším alebo handikepovaným,“ odhaľuje mamina Radka, pre ktorú je najdôležitejšie, aby sa Maxik naučil sebestačnosti a aby mu bolo umožnené plne rozvíjať jeho potenciál.
Maxik má svoju osobnú asistentku, ktorá je najmä jeho nohami, pomáha mu teda hlavne po fyzickej stránke. Učitelia ho spolu s deťmi berú ako zdravého a vo všetkom ho podporujú. „Majú ho veľmi radi, zapájajú ho do všetkých spoločných činností a plne rozvíjajú jeho zručnosti a samostatnosť. Dôležité pre nás rodičov je to, že náš syn je tam šťastný a aj napriek veľkému hendikepu sa necíti menejcenný,“ prezrádza Radka a dodáva, že jeho spolužiaci si niekedy počas športovej hry zaviažu nohy, aby neboli vo výhode oproti nemu.
Maxík v škole urobil za posledné dva roky obrovský pokrok. Za ten čas, čo tam chodí, sa naučil sebestačnosti, ktorá ho vďaka skvelému prístupu pedagógov a spolužiakov učí plnohodnotne začleňovať sa do normálneho života.
Maxik má ešte mladšieho trojročného bračeka Alexeja, s ktorým zbožňuje tráviť voľný čas. „Majú výnimočný vzťah, v ktorom sa vzájomne dopĺňajú a motivujú a pomáhajú si,“ hovorí šťastne vydatá mamička . Veselý tretiačik má aj veľa kamarátov, s ktorými rád chodieva na ihrisko. Čas si kráti aj jazdou na elektrickom autíčku či motorke a zo športov má najradšej volejbal a plávanie.
Radka a Peter si tak, ako mnohí ďalší rodičia, plne uvedomujú, že cesta k cieľavedomému posilňovaniu inkluzívneho vzdelávania detí so zdravotným znevýhodnením je na Slovensku, v porovnaní so zahraničím, veľmi náročná. Nie je však nemožná.
Na tento, ako aj na mnohé podobné príbehy sa snaží poukázať aj blížiaci sa dobročinný Ples v opere, ktorý sa spojil s mimovládnymi neziskovými organizáciami – Nadáciou pre deti Slovenska a s Koalíciou pre deti Slovensko. Ich spoločným cieľom je z finančného výťažku od hostí vytvoriť program, ktorý pomôže zlepšiť podmienky vzdelávania zdravotne znevýhodnených detí.
„Veľmi nás potešilo že táto téma sa otvorí na takom výnimočnom spoločenskom podujatí ako je Ples v opere, na ktorom sa zúčastnia aj ľudia, ktorí môžu pozitívne ovplyvniť a pomôcť s riešením tejto otázky,“ uzatvára odhodlaná Radka.