Keď naši športovci zbierajú medaily na svetových súťažiach, sme pyšní na to, že sme Slováci, tak prečo svoju hrdosť neprejaviť aj pri nákupe potravín? Vložiť si do košíka tie domáce je ideálny spôsob, ako podporiť tunajších výrobcov aj našu ekonomiku. Podľa výsledkov prieskumu spotrebiteľského panelu GfK* uskutočnenom v júli 2024 nájdu spotrebitelia v priemere najviac vystavení slovenských produktov v Kauflande. Ten spomedzi všetkých maloobchodných reťazcov vedie s počtom 6 047 vystavení.
Ako sa naša voda dostane do sveta? Môže za to silný partner
Do jeho regálov dodáva svoje produkty aj spoločnosť Nealko Oravan, ktorá v obci Podbiel zamestnáva 30 ľudí. „Pred tridsiatimi rokmi sme začínali výrobou sirupov, postupne sme produkciu rozšírili o plnenie pramenitej vody a začali sme prinášať na trh aj nealkoholické či izotonické nápoje,“ hovorí riaditeľ Peter Barkóci. Svieža pramenitá voda pochádzajúca z prameňa Rezbárova baňa v Oravskom Bielom Potoku sa do fliaš dostáva pomocou najmodernejších technológií. „Energiu potrebnú na výrobu čerpáme z fotovoltických panelov, využívame aj dve vlastné vodné elektrárne, takže ako spoločnosť sme stopercentne energeticky neutrálni, “ pokračuje riaditeľ spoločnosti Nealko Oravan, ktorá sa vďaka partnerstvu s Kauflandom dostala aj na zahraničný trh. Pramenitú vodu z Oravy zákazníci môžu nakupovať aj v českej sieti obchodného reťazca.
„Minulý obchodný rok roka sa do predajní Kaufland v šiestich krajinách exportovalo takmer 95 miliónov kusov produktov od dodávateľov so sídlom na Slovensku, z toho najviac do Českej republiky v hodnote vyššej ako 1 miliarda českých korún, “ vysvetľuje Attila Porubský, riaditeľ oblasti Nákup trvanlivého sortimentu v spoločnosti Kaufland. V zozname produktov vyrobených domácimi producentmi pod privátnymi značkami, ktoré sa predávajú aj mimo Slovenska, nechýbajú piškóty, oblátky, syry, tofu či dojčenská voda.
Dobrá adresa? Má ju aj slovenská hydina
To, aby si v regáloch Kauflandu mohli vyberať domáce produkty aj milovníci mäsa, má vo svojich rukách aj spoločnosť Hyza. Do predajní dodáva hydinu z dobrej adresy, kde pôsobí už vyše 75 rokov a aktuálne zamestnáva viac ako 900 ľudí. „Denne spracovávame viac ako 120 000 kurčiat. Produkty, ktoré z hydiny vyrábame, sa na pulty k zákazníkom dostanú do 24 hodín od spracovania. Kaufland je naším stabilným partnerom už desaťročia a pomáha prinášať slovenským spotrebiteľom kvalitnú hydinu,“ vysvetľuje Blažej Bodnár, výrobný riaditeľ spoločnosti Hyza, ktorá má v portfóliu množstvo produktov. Špeciálne hrdá je na detskú šunku Dobrotkovo s jemnou chuťou kuracieho mäsa a so zníženým obsahom soli. Výrobca, ktorý je lídrom na trhu s hydinou a hydinovými výrobkami, spolupracuje s reťazcom aj na jeho produktovej rade K- Z lásky k tradícii. Privátnu značku, ktorú vyrábajú výlučne domáci dodávatelia, tvorí už vyše 100 produktov, vrátane kuracích prsných rezňov, krídel či dolných stehien.
Príležitosť, ktorá sa neodmieta
Pre obľúbeného predajcu potravín je neustále zvyšovanie podielu domácich výrobkov súčasťou stratégie. Vlani v jeho predajniach až 50 percent ovocia a zeleniny, ktoré je možné vypestovať v našich podmienkach, pochádzalo od slovenských pestovateľov. Tým spolupráca s reťazcom poskytuje nielen pravidelný odbyt, ale aj príležitosť investovať do moderných technológií alebo rozširovať výrobu. „Sme zodpovedným a férovým partnerom pre domácich dodávateľov, ktorí oceňujú u nás aj možnosť medzinárodnej spolupráce, pretože takto môžu získať príležitosť presadiť sa aj na zahraničnom trhu. Aj zdieľanie dôležitého know-how s našimi odborníkmi, ktorí sa špecializujú na tvorbu nových receptúr a nových obalov šetrnejších k životnému prostrediu či na vylepšovanie technologických procesov, prináša domácim výrobcom množstvo benefitov,“ vysvetľuje Marek Goldschmied, riaditeľ oblasti Nákup čerstvého sortimentu.
Kaufland aktuálne spolupracuje s viac ako 500 dodávateľmi so sídlom v Slovenskej republike, pričom 130 z nich sú malí regionálni výrobcovia, a iba za posledné tri obchodné roky za ich produkty zaplatil vyše 2,2 miliardy eur. Lebo obchodný reťazec nie je len o nakupovaní potravín, je za ním oveľa viac. Dlhodobá podpora slovenských dodávateľov, príležitosť exportovať na zahraničné trhy či zaujímavé príbehy veľkých i menších výrobcov, ktorých produkty sa vďaka Kauflandu dostanú do domácností naprieč celým Slovenskom a aj do sveta.
*Podľa prieskumu Spotrebiteľského panelu GfK o podiele vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode v júli 2024.